    From: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Software warranties
    Date: Sat, 16 Jul 2011 21:29:41 +0200
    <ivef8p$1rn$1@news.onet.pl> <iveg55$ar3$1@solani.org>
    <ivend0$2qd$1@news.onet.pl> <iveopc$ar3$4@solani.org>
    <iveran$jvn$1@news.onet.pl> <ivesh5$akp$1@speranza.aioe.org>
    <s...@e...rdc.pl>
    <ivg731$buv$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@e...rdc.pl>
    <d...@m...googlegroups.com>
    <ivn061$u3n$1@node2.news.atman.pl> <ivnqhc$52u$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@e...rdc.pl>
    <6...@v...googlegroups.com>
    <s...@e...rdc.pl>
    <5...@z...googlegroups.com>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
    >Ja się na tym nie znam, ale widziałem plastikowe kopie Dawidów

    :-D
    I na tym można zakończyć.

    >No więc ja pamiętam czasy sprzed cyfrowej dystrybucji i kopiowanie np.
    >kaset i kserowanie niektórych wydawnictw (np. podręczników
    >akademickich) było jednak na tyle łatwe, że opłacało się to masowo
    >robić zamiast kupować.

    Łatwe - owszem. Skuteczne - do czasu. Nieodzowna w takim procesie strata
    jakości powodowała ograniczenie zasięgu. I to było wkalkulowane w model
    (patrz opłaty od producentów/sprzedawców (nie pamiętam dokładnie która
    strona odprowadzała, a nie chce mi się szukać) kopiarek, czystych kaset
    itepe itede). Dopiero cyfrowy zapis i możliwość praktycznie _bezkosztowego_
    (tak, utrata jakości też jest kosztem) kopiowania zmieniła sytuację.
    I na to zareagowały różne RIAA, MPAA, czy inne ZAIKS-y lobbując za
    zaostrzeniem prawa, a także wręcz chamsko wprowadzając w błąd opinię
    publiczną.

    >...skopiować

    Nie. Nie masz możliwości magicznie powielenia książki. Musisz ją
    wyprodukować. Skopiować możesz treść.

    >W porównaniu z kopiowaniem zapisu cyfrowego - owszem. W porównaniu z
    >napisaniem książki od nowa ten koszt jest nieznaczny.

    Jakim znowu "napisaniem książki od nowa"? Chcesz wymyślać nowego Hairy
    Portiera, czy co?

    >W porównaniu z
    >kupieniem legalnego egzemplarza w sklepie - to zależy, ile ten
    >egzemplarz kosztuje. A to z kolei zależy między innymi od honorarium
    >twórcy.

    A, ty jesteś z tych, którym się wydaje, że z 30 zł ceny sklepowej
    płyty/książki twórca dostaje 25?
    Słodka naiwności...

    >I istota prawa autorskiego jest taka, żeby twórca mógł
    >negocjować lub wyznaczać honorarium nie konkurując cenowo z tymi,
    >którzy by w przeciwnym przypadku mogli kopiować bez płacenia
    >honorarium.

    Istota prawa autorskiego była taka, żeby twórca miał bodźce do
    tworzenia. Tyle, ze obecnie twórca jest w tym całym łańcuszku gdzieś
    daleeeeeeeeeko na końcu.

    >Ogólnie, owszem, w dawnych czasach, kiedy prawo autorskie było
    >pierwotnie formułowane, odnosiło się ono do problemu masowych
    >wydawnictw, np. sytuacji, kiedy wydawca płacił takiemu dajmy na to
    >Zoli za powieść i ją drukował, a inny wydawca kupował egzemplarz,
    >dawał do skopiowania i wypuszczał na rynek własne wydanie nie płacąc
    >Zoli ani grosza. Praktyka polegająca na tym, że jak już ktos kupił
    >taki egzemplarz to mogła z niego korzystać również jego rodzina i
    >znajomi była już wtedy ustalona i nie było intencją prawa autorskiego
> [...]

    Raczysz żartować? Kontrola druku jest praktycznie tak stara, jak sam
    druk. Już w szesnastym wieku były przywileje na druk konkretnych dzieł.
    (fakt, że trochę inny cel był pierwotnie, ale de facto załatwiały też
    majątkowe prawa autorskie).

    >a potem świat się zmieniał i prawo szło razem
    >z nim:

    Taaaaak.
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Copyright_term.svg

    >pojawiło się radio, magnetofon, ksero, komputery.Ale podstawowa
    >zasada jest taka sama: że jeśli wykonuje się wiele egzemplarzy utworu,
    >z których korzysta wiele osób, to słusznym interesem twórcy jest
    >możliwość otrzymania honorarium od każdego egzemplarza.

    Patrz wyżej - kopiowanie było do "czasów cyfrowych" nieistotne w tym
    sensie, że nie miało większego znaczenia gospodarczego.
    Chyba, że ktoś sobie uruchomił na szeroką skalę drukarnię i drukował
    w setkach tysięcy LoTR-a na lewo, albo tłoczył longplaye Omegi, ale
    raczej nie o takim przypadku mówimy.

    --
    | http://epsilon.eu.org/ |