-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!.POSTED!epsilon
.rdc.pl!not-for-mail
From: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>
Newsgroups: pl.comp.programming
Subject: Re: Software warranties
Date: Sat, 16 Jul 2011 21:29:41 +0200
Organization: Denied!
Lines: 104
Message-ID: <s...@e...rdc.pl>
References: <5...@u...googlegroups.com>
<ivef8p$1rn$1@news.onet.pl> <iveg55$ar3$1@solani.org>
<ivend0$2qd$1@news.onet.pl> <iveopc$ar3$4@solani.org>
<iveran$jvn$1@news.onet.pl> <ivesh5$akp$1@speranza.aioe.org>
<s...@e...rdc.pl>
<ivg731$buv$1@inews.gazeta.pl>
<s...@e...rdc.pl>
<d...@m...googlegroups.com>
<ivn061$u3n$1@node2.news.atman.pl> <ivnqhc$52u$1@inews.gazeta.pl>
<s...@e...rdc.pl>
<6...@v...googlegroups.com>
<s...@e...rdc.pl>
<5...@z...googlegroups.com>
NNTP-Posting-Host: epsilon.rdc.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: news.onet.pl 1310844602 7398 77.252.106.53 (16 Jul 2011 19:30:02 GMT)
X-Complaints-To: n...@o...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 16 Jul 2011 19:30:02 +0000 (UTC)
User-Agent: slrn/pre1.0.0-18 (Linux)
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.comp.programming:191582
[ ukryj nagłówki ]epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Andrzej Jarzabek"
>> >W ogóle cała istota prawa autorskiego opiera się na tym, że treść
>> >utworów można w miarę łatwo kopiować
>> Skopiuj "w miarę łatwo" rzeźbę.
>Ja się na tym nie znam, ale widziałem plastikowe kopie Dawidów
:-D
I na tym można zakończyć.
>> Swoją drogą, do czasu cyfrowej dystrybucji utworów nie było środków do
>> "w miarę łatwego" kopiowania. Kopiowanie wiązało się z utratą jakości,
>> przez co nie było tak atrakcyjne.
>No więc ja pamiętam czasy sprzed cyfrowej dystrybucji i kopiowanie np.
>kaset i kserowanie niektórych wydawnictw (np. podręczników
>akademickich) było jednak na tyle łatwe, że opłacało się to masowo
>robić zamiast kupować.
Łatwe - owszem. Skuteczne - do czasu. Nieodzowna w takim procesie strata
jakości powodowała ograniczenie zasięgu. I to było wkalkulowane w model
(patrz opłaty od producentów/sprzedawców (nie pamiętam dokładnie która
strona odprowadzała, a nie chce mi się szukać) kopiarek, czystych kaset
itepe itede). Dopiero cyfrowy zapis i możliwość praktycznie _bezkosztowego_
(tak, utrata jakości też jest kosztem) kopiowania zmieniła sytuację.
I na to zareagowały różne RIAA, MPAA, czy inne ZAIKS-y lobbując za
zaostrzeniem prawa, a także wręcz chamsko wprowadzając w błąd opinię
publiczną.
>> >Jeśli chodzi o wykonywanie kopii obiektów fizycznych tak w ogóle, to
>> >przeciez jest jak najbardziej możliwe i legalne, o ile szczegółowe
>> >przepisy tego nie zabraniają: na przykład przy kopiowaniu takiego
>> >obiektu następuje powielenie utworu w rozumieniu prawa autorskiego,
>> >znaku towarowego, wzoru przemysłowego i tak dalej.
>> Nie masz możliwości skopiowania np. egzemplarza książki. Możesz wyprodukować
>> drugi egzemplarz tejże z tą samą (skopiowaną) treścią. Innemi słowy,
>...skopiować
Nie. Nie masz możliwości magicznie powielenia książki. Musisz ją
wyprodukować. Skopiować możesz treść.
>> utwór - owszem - kopiujesz, ale sam egzemplarz tworzysz nowy. Względnie
>> wysokim (w porównaniu z kopiowaniem zapisu cyfrowego) kosztem.
>W porównaniu z kopiowaniem zapisu cyfrowego - owszem. W porównaniu z
>napisaniem książki od nowa ten koszt jest nieznaczny.
Jakim znowu "napisaniem książki od nowa"? Chcesz wymyślać nowego Hairy
Portiera, czy co?
>W porównaniu z
>kupieniem legalnego egzemplarza w sklepie - to zależy, ile ten
>egzemplarz kosztuje. A to z kolei zależy między innymi od honorarium
>twórcy.
A, ty jesteś z tych, którym się wydaje, że z 30 zł ceny sklepowej
płyty/książki twórca dostaje 25?
Słodka naiwności...
>I istota prawa autorskiego jest taka, żeby twórca mógł
>negocjować lub wyznaczać honorarium nie konkurując cenowo z tymi,
>którzy by w przeciwnym przypadku mogli kopiować bez płacenia
>honorarium.
Istota prawa autorskiego była taka, żeby twórca miał bodźce do
tworzenia. Tyle, ze obecnie twórca jest w tym całym łańcuszku gdzieś
daleeeeeeeeeko na końcu.
>Ogólnie, owszem, w dawnych czasach, kiedy prawo autorskie było
>pierwotnie formułowane, odnosiło się ono do problemu masowych
>wydawnictw, np. sytuacji, kiedy wydawca płacił takiemu dajmy na to
>Zoli za powieść i ją drukował, a inny wydawca kupował egzemplarz,
>dawał do skopiowania i wypuszczał na rynek własne wydanie nie płacąc
>Zoli ani grosza. Praktyka polegająca na tym, że jak już ktos kupił
>taki egzemplarz to mogła z niego korzystać również jego rodzina i
>znajomi była już wtedy ustalona i nie było intencją prawa autorskiego
>ograniczenie tej praktyki.
>
>No ale to był 19. wiek,
Raczysz żartować? Kontrola druku jest praktycznie tak stara, jak sam
druk. Już w szesnastym wieku były przywileje na druk konkretnych dzieł.
(fakt, że trochę inny cel był pierwotnie, ale de facto załatwiały też
majątkowe prawa autorskie).
>a potem świat się zmieniał i prawo szło razem
>z nim:
Taaaaak.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Copyright_term.svg
>pojawiło się radio, magnetofon, ksero, komputery.Ale podstawowa
>zasada jest taka sama: że jeśli wykonuje się wiele egzemplarzy utworu,
>z których korzysta wiele osób, to słusznym interesem twórcy jest
>możliwość otrzymania honorarium od każdego egzemplarza.
Patrz wyżej - kopiowanie było do "czasów cyfrowych" nieistotne w tym
sensie, że nie miało większego znaczenia gospodarczego.
Chyba, że ktoś sobie uruchomił na szeroką skalę drukarnię i drukował
w setkach tysięcy LoTR-a na lewo, albo tłoczył longplaye Omegi, ale
raczej nie o takim przypadku mówimy.
--
\------------------------/
| K...@e...eu.org | http://www.nieruchomosci.pl/mieszkanie,38804171
| http://epsilon.eu.org/ |
/------------------------\
Następne wpisy z tego wątku
- 16.07.11 20:16 Sebastian Biały
- 16.07.11 21:18 Waldek M.
- 17.07.11 05:52 j...@f...adres.to
- 17.07.11 08:45 Mariusz Kruk
- 17.07.11 10:47 Sebastian Biały
- 17.07.11 11:04 Sebastian Biały
- 17.07.11 12:21 Mariusz Kruk
- 17.07.11 13:18 Andrzej Jarzabek
- 17.07.11 13:35 Sebastian Biały
- 17.07.11 16:12 Stachu 'Dozzie' K.
- 17.07.11 16:14 Stachu 'Dozzie' K.
- 17.07.11 16:33 Andrzej Jarzabek
- 17.07.11 18:04 gregorius
- 17.07.11 18:37 Sebastian Biały
- 17.07.11 19:47 Andrzej Jarzabek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Arch. Prog. Nieuprzywilejowanych w pełnej wer. na nowej s. WWW energokod.pl
- 7. Raport Totaliztyczny: Sprawa Qt Group wer. 424
- TCL - problem z escape ostatniego \ w nawiasach {}
- Nauka i Praca Programisty C++ w III Rzeczy (pospolitej)
- testy-wyd-sort - Podsumowanie
- Tworzenie Programów Nieuprzywilejowanych Opartych Na Wtyczkach
- Do czego nadaje się QDockWidget z bibl. Qt?
- Bibl. Qt jest sztucznie ograniczona - jest nieprzydatna do celów komercyjnych
- Co sciaga kretynow
- AEiC 2024 - Ada-Europe conference - Deadlines Approaching
- Jakie są dobre zasady programowania programów opartych na wtyczkach?
- sprawdzanie słów kluczowych dot. zła
- Re: W czym sie teraz pisze programy??
- Re: (PDF) Surgical Pathology of Non-neoplastic Gastrointestinal Diseases by Lizhi Zhang
- CfC 28th Ada-Europe Int. Conf. Reliable Software Technologies
Najnowsze wątki
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie
- 2024-12-23 Przedłużacz USB-C działa w połowie
- 2024-12-24 Cicha noc...
- 2024-12-24 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-12-23 Opole => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i Ka
- 2024-12-23 Łódź => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS)
- 2024-12-23 Kraków => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-23 Poseł Ryszard Petru w Biedronce
- 2024-12-23 Riga => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-23 Łódź => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-12-23 Kraków => International Freight Forwarder <=
- 2024-12-23 Co nalezy do Cinkciarza, a co do Conotoxia ?
- 2024-12-23 Poznań => Key Account Manager <=
- 2024-12-23 Warszawa => Presales / Inżynier Wsparcia Technicznego IT <=
- 2024-12-23 Rzeszów => Spedytor Międzynarodowy <=