  • Data: 2011-07-15 13:51:50
    Temat: Re: Software warranties
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Jul 15, 2:13 pm, Michal Kleczek <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Najpierw wypadaloby wykazac korelacje pomiedzy cena alkoholu i
    > spozywanymi ilosciami. Potem wypadaloby pokazac korelacje pomiedzy
    > wysokoscia akcyzy a spozywanymi ilosciami.
    > Juz nie mowiac o pokazaniu korelacji pomiedzy iloscia spozywanego
    > alkoholu w spoleczenstwie i "kosztami spolecznymi" (hint - w wielu
    > krajach zachodznich srednie spozycie alkoholu na glowe mieszkanca jest
    > _wyzsze_ niz w Polsce, a "kosztow spolecznych" sie nie zauwaza).

    No więc właśnie odpowiedziałeś sobie sam: łączna ilość spożywanego
    alkoholu nie ma nic do rzeczy. Szkodliwość społeczna wynika głównie z
    picia pewnych grup ludzi, więc kwestia jest tylko taka, czy
    przedstawiciele tych grup będą pić więcej i szkodzić więcej, jeśli
    alkohol będzie tańszy. I moim (i nie tylko moim) zdaniem tak będzie,
    bo właśnie w tych grupach ilość spożywanego alkoholu ograniczona jest
    finansami.

    > Sa sposoby lepsze i gorsze.

    Pewnie i tak, ale ja na przykład uwazam, że akcyza na alkohol jest
    wporzo sposobem.

    > Tak w najglebszej warstwie problem tak naprawde polega na tym, ze
    > proboje sie uzywac podatkow do osiagania celow innych niz zasilenie
    > budzetu. To _zawsze_ powoduje problemy i - co gorsze - pozwala na
    > uzasadnienie dowolnego podatku "waznym interesem spolecznym".

    Wcale nie pozwala: prawodawca może wprowadzić podatki jakie chce i
    uzasadnić je jak chce. Ja akurat jestem zadowolony, że akcyza na
    alkohol nie jest mniejsza i w związku z tym pijaków nie stac na picie
    więcej.

    > Rozumowanie w stylu "tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie".

    Raczej, że jest nawet za tanie.

    > Tyle ze np. z punktu widzenia wplywow do budzetu nie jest wcale dobrze.
    > Pare lat temu SLD obnizylo akcyze na alkohol i wplywy do budzetu z jej
    > tytulu sie _zwiekszyly_

    I co? Nic z tego przecież nie wynika. Wysokość wpływów zależy od
    różnych czynników, np. w zmieniającej się popularności różnych
    rodzajów napojów alkoholowych, w skuteczności w zwalczaniu przemytu
    itd.

    > Caly watek sie wzial z tego, ze - owszem - sprzedaje sie (koszt
    > wyprodukowania alkoholu jest naprawde baaardzo niski). Co wiecej - im
    > wyzsza akcyza tym wiecej alkoholu sprzedaje sie ponizej kwoty akcyzy.

    Ale o czym ty mówisz? O nielegalnej sprzedaży, sprzedaży poniżej
    kosztów, czy o czym?