    From: Michal Kleczek <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Software warranties
    Date: Fri, 15 Jul 2011 15:13:27 +0200
    <ivico7$vmc$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivjva9$tgi$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivmngo$1qv$1@news.onet.pl> <s...@e...rdc.pl>
    <ivms8l$8m2$3@solani.org> <s...@e...rdc.pl>
    <ivmtnq$8m2$4@solani.org> <s...@e...rdc.pl>
    <4...@x...googlegroups.com>
    <ivp4cr$llp$1@news.onet.pl>
    <8...@3...googlegroups.com>
    <ivp55s$o35$2@news.onet.pl>
    <9...@e...googlegroups.com>
    <ivp7cq$29s$1@news.onet.pl>
    <6...@s...googlegroups.com>

    On 2011-07-15 14:38, Andrzej Jarzabek wrote:

    > No więc właśnie chodzi o to, że nie jest. Dlatego właśnie, że jest
    > szkodliwy w szerokim znaczeniu tego słowa, że tańszy alkohol to
    > większe spożycie i więcej szkód.

    Najpierw wypadaloby wykazac korelacje pomiedzy cena alkoholu i
    spozywanymi ilosciami. Potem wypadaloby pokazac korelacje pomiedzy
    wysokoscia akcyzy a spozywanymi ilosciami.
    Juz nie mowiac o pokazaniu korelacji pomiedzy iloscia spozywanego
    alkoholu w spoleczenstwie i "kosztami spolecznymi" (hint - w wielu
    krajach zachodznich srednie spozycie alkoholu na glowe mieszkanca jest
    _wyzsze_ niz w Polsce, a "kosztow spolecznych" sie nie zauwaza).

    > To nie ma nic do rzeczy. Akcyza jest sposobem zbierania pieniędzy
    > przez państwo, co jest robione równiez w interesie publicznym, chociaż
    > niezwiązanym z interesem publicznym w tym, żeby alkohol nie był
    > tańszy. Natomiast biorąc pod uwagę, że państwo zbiera pieniądze, i że
    > może je zbierać na różne sposoby,

    Sa sposoby lepsze i gorsze.
    Tak w najglebszej warstwie problem tak naprawde polega na tym, ze
    proboje sie uzywac podatkow do osiagania celow innych niz zasilenie
    budzetu. To _zawsze_ powoduje problemy i - co gorsze - pozwala na
    uzasadnienie dowolnego podatku "waznym interesem spolecznym".

    > argumentem jest, że nie byłoby
    > dobrze, żeby alkohol był tańszy, więc jest dobrze, że zbiera akurat na
    > tym akurat tyle, ile zbiera, a nie mniej.

    Rozumowanie w stylu "tanie wino jest dobre, bo jest dobre i tanie".

    Tyle ze np. z punktu widzenia wplywow do budzetu nie jest wcale dobrze.
    Pare lat temu SLD obnizylo akcyze na alkohol i wplywy do budzetu z jej
    tytulu sie _zwiekszyly_

    > Gdzieniegdzie rozważa się takie roziwązanie, ale akcyza też dobrze
    > pełni tę rolę: raczej nie sprzedaje się alkoholu po cenie poniżej
    > kwoty akcyzy.

    Caly watek sie wzial z tego, ze - owszem - sprzedaje sie (koszt
    wyprodukowania alkoholu jest naprawde baaardzo niski). Co wiecej - im
    wyzsza akcyza tym wiecej alkoholu sprzedaje sie ponizej kwoty akcyzy.

    --
    Michal