  • Data: 2011-07-15 08:44:14
    Temat: Re: Software warranties
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-07-15, Mariusz Kruk <M...@e...eu.org> wrote:
    [...]
    > Nie ma czegoś takiego jak "wystarczająco tani". A poważnie - nie ma cen
    > bezwzględnych. Jeżeli alternatywy są tańsze (w ujęciu ekonomicznym, nie
    > finansowym!), będą na nie konsumenci.

    Oczywiście. Ale nie o to chodzi czy będą klienci, tylko czy jest
    powszechnie dostępny. Stać cię na wydanie dwudziestu złotych raz na
    tydzień żeby się urżnąć wódką i nie będzie cię to aż tak znowu boleć
    w budżecie osobistym.

    > Non sequitur.

    Argument mówił że monopol państwa na alkohol (czy na tytoń) wymusza
    u konsumentów poszukiwanie podróbek. (Mówił też o wymuszaniu
    poszukiwania wyrobów przemyconych i równoważnych produktów domowej
    produkcji.) Otóż nie wymusza, bo podróbki nie są związane z monopolem,
    tylko z chęcią konsumenta pozyskania dobra pewnej marki nie płacąc
    oryginalnej ceny.

    > Sam sobie przeczysz, że alkohol jest "wystarczająco tani". Najwyraźniej
    > jednak może być tańszy.

    Nie są logicznie sprzeczne opinie "wystarczająco tani" i "może być
    tańszy". Oczywiście że może być tańszy, ale nie ma specjalnej potrzeby
    żeby był -- i to właśnie to rozumiem pod wyrażeniem "wystarczająco tani".

    > Poczekaj, ale odróżnijmy własny wyrób nalewki pigwowej (który jest
    > zupełnie innego rodzaju działalnością) od księżycówki z szopy pana
    > Waldka z sąsiedniej wsi, która wprawdzie czasem prowadzi do ślepoty, ale
    > ogólnie jest cztery razy tańsza niż wódka sklepowa.

    W porządku. Chciałem tylko uściślić o którym z dwóch podanych przeze
    mnie przypadków mówimy. Czyli fiksujemy się w tej gałęzi rozmowy na
    księżycówce.

    > Jeśli koszt (powtórzę - ekonomiczny, nie tylko finansowy) alternatywy
    > jest niższy, będzie większy popyt na tę alternatywę niż na rozważane
    > dobro (oczywiście przy tej samej "funkcjonalności"). Dlatego np.
    > wzmożenie kontroli dostępu nieletnich do alkoholu (co powoduje
    > podwyższenie kosztu pozafinansowego) dla tej grupy konsumentów może np.
    > spowodować wzrost konsumpcji narkotyków.

    Ano może. Ale nie o to chodzi gdzie nieletni (pozwól że będę się trzymać
    tej grupy) pójdą szukać używek, tylko że monopol państwa miałby
    spowodować masową (a przynajmniej na dużą skalę) produkcję bimbru.

    Nie widzę mechanizmu który by miał popychać pana Waldka do pędzenia
    księżycówki tylko dlatego że ktoś ma monopol, za to widzę jasno, że robi
    to cena. Jeśli wódka by była sprzedawana po obecnej cenie, ale bez
    opodatkowania akcyzą, pan Waldek i tak by pędził bimber. Ba! Pewnie by
    pędził nawet wtedy gdy wódka by kosztowała 5zł zamiast obecnych 20zł za
    półlitrową butelkę.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot