    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Skutki awarii malej wirowki
    Date: Sat, 26 Nov 2011 10:40:26 +0100

    Dnia Fri, 25 Nov 2011 09:05:53 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > Firma produkująca skroplony gaz używała jakiejś kiepskiej uszczelki
    > gdzieś w jakimś kompresorze w instalacji skroplonego tlenu. Nie wiem
    > jakm cudem, ale w wyniku jakiejś awarii kompresor pod bardzo wysokim
    > ciśnieniem wtłoczył przez bardzo małą dyszę olej do wielkiego
    > zbiornika, wysokociśnieniowego. Olej się zatomizował w bardzo drobną
    > zawiesinę i momentalnie spowodował lokalną eksplozję, ale pod wpływem
    > fali uderzeniowej cała objętość zbiornika w jednej chwili zmieniła
    > stan skupienia na gazowy. Zbiornik miał kilkadziesiąt metrów

    Troche watpie, bo energii na calosc by chyba nie starczylo.

    > sześciennych, ścianka jakieś 300mm, ciśnienie nie wiem, ale grube
    > dziesiątki megapaskali bo teraz te gazy tak się wytwarza. Kawałki tego

    Ja tam nie wiem, ale skroplony tlen to chyba duzych cisnien nie wymaga ?

    > zbiornika potem znajdowano w promieniu kilkunastu kilometrów. Materiał
    > 316L, czyli w większości przepisów ciśnieniowych zwolniony z badania
    > udarności do -196C, bo jest powszechnie uznawany za ciągliwy.
    > Oczywiście odporność na kruche pękanie (fracture toughness) przebadana
    > we wszystkich kierunkach. A jednak się rozpękło...

    a) nawet jakby byl nowy i cieply, a cisnienie powoli wzrastalo, to by sie
    kiedys przeciez rozpekl ?

    b) nie bez powodu niektore materialy wybuchowe nazywaja sie "kruszace".
    Aczkolwiek stali to raczej nie dotyczy, predzej betonu.

    J.