  • Data: 2011-11-25 17:05:53
    Temat: Re: Skutki awarii malej wirowki
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 25 Lis, 16:36, c...@p...onet.pl wrote:
    > To nie ten typ wirnika :-)

    Ja się nie znam. Żona się zna, ale mam do niej 1600 kilometrów, więc
    nie spytam. Natomiast jak patrzę na te połamane kawałki plastiku, to
    przypomina mi się okres kiedy moje dzieci były małe i tanie zabawki
    szły czasem w drzazgi. Mówiło się: no tak, tania chińszczyzna, tego
    szajsu nie powinno się dopuszczać do obrotu. Lego tak się nie kruszy.
    Metale też potrafią się zrobić kruche. Był kilka lat temu przypadek.
    Firma produkująca skroplony gaz używała jakiejś kiepskiej uszczelki
    gdzieś w jakimś kompresorze w instalacji skroplonego tlenu. Nie wiem
    jakm cudem, ale w wyniku jakiejś awarii kompresor pod bardzo wysokim
    ciśnieniem wtłoczył przez bardzo małą dyszę olej do wielkiego
    zbiornika, wysokociśnieniowego. Olej się zatomizował w bardzo drobną
    zawiesinę i momentalnie spowodował lokalną eksplozję, ale pod wpływem
    fali uderzeniowej cała objętość zbiornika w jednej chwili zmieniła
    stan skupienia na gazowy. Zbiornik miał kilkadziesiąt metrów
    sześciennych, ścianka jakieś 300mm, ciśnienie nie wiem, ale grube
    dziesiątki megapaskali bo teraz te gazy tak się wytwarza. Kawałki tego
    zbiornika potem znajdowano w promieniu kilkunastu kilometrów. Materiał
    316L, czyli w większości przepisów ciśnieniowych zwolniony z badania
    udarności do -196C, bo jest powszechnie uznawany za ciągliwy.
    Oczywiście odporność na kruche pękanie (fracture toughness) przebadana
    we wszystkich kierunkach. A jednak się rozpękło...
    Konrad