  • 11. Data: 2009-10-25 18:36:35
    Temat: Re: Sigma 105mm f/2.8 EX DG MACRO
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "dominik" hc21h1$ipr$...@i...gazeta.pl

    > Jeśli mówisz tylko o portretach pozowanych to owszem - szybkość bez wielkiego
    znaczenia.

    Pozowanych. W ścianach budynku.

    > Często jednak przydaje się obiektyw szybki, cichy.

    To nie ptak, że się spłoszy. :)

    > W każdym razie Sigma taka nie jest - tłucze się i jako makrówka jest nie do tego
    zupełnie.

    Każda Sigma, czy ta konkretnie?

    > Miałem tu na myśli raczej możliwe do uzyskania rozmycie tła.

    Nos o brwi -o ostre, uszu nie widać? ;)

    > Isem można zawsze wiele zdziałać,

    Co to IS? Stabilizacja? Chyba nie, bo w Sigmie to
    nazywa się Orgazmem Stabilizacyjnym -- wole jednak statyw.

    > a co aparat to większe użyteczne. Jednak GO nie zrobisz łatwo. Można owszem
    dorysować sobie w PS :) ale... :)

    Twarz jest jednak na tyle trójwymiarowa, że raczej głębi
    brakuje, choćby i w ciemnym szkle na 5.6 lub ciemniejszym.

    > W takim razie celuj w portretówkę, a nie makrówkę.

    Czyli? Makro mnie nie ciągnie ani trochę!!! Portret i cała postać.
    Głownie portret, bo to lubię, ale cała postać też.

    > Zagoglaj sobie za sigmami i serwisem. Ogólnie chyba się załamiesz jeśli takie masz
    zdanie o nich.

    Mam dobre zdanie o Sigmach. Jeśli masz złe -- chętnie wysłucham.

    bo limiter zahacza o coś i znając to szkło

    > Najpierw była w serwisie bo nawalał AF. Później okazało się, że nie ostrzy na
    nieskończoność zupełnie. Dalej zacięła się w środku,
    > potem jak już wszystko było niby ok to poleciał limiter i podczas ustawiania
    ostrości wyraźnie coś o niego zawadza. Ot Sigma - ale
    > to chyba nikogo nie dziwi.

    Mnie nie tyle dziwi, co szokuje. Ale nie mam w zwyczaju poddawanie pod
    wątpliwość, gdy nie mam podstaw do niewierzenia.

    > Te obiektywy, nawet w wersji EX dzieli przepaść od szkieł oznaczanych jako G lub L.
    Ponownie - poczytaj sobie opinie o serwisie w
    > sieci.

    > Robiąc portrety tele ugryziesz postacie perspektywą w jakiej nie występują. Średni
    więc to pomysł.

    Jaką perspektywą? Właśnie tele nie da perspektywy.
    Oko nie widzi całości, lecz skanuje i nawet patrząc z małej odległości na
    kolorowe coś, widzimy poprawnie barwy i poprawnie oceniamy rozmiary, nadto
    porównujemy to, co widzimy z tym, co znamy.

    > Musisz się rozglądnąć w swoim systemie. Jak Cię stać i to canon to pewnie optymalne
    będzie dla Ciebie 135/2L.

    Dzięki, ale do Canona zraziłem się. :)

    > W do bagnetu A szkło 135/2.8 kosztowało ok. 800zł swego czasu, teraz pewnie napływ
    użytkowników podniósł ceny i jest tak 1200zł.
    > Ale Ty mówisz o innym rzędzie $.

    Rząd ten sam. 800 czy 2000 to ten sam rząd.
    A jeśli nawet nie ten sam, to prawie ten sam.
    800 i 8000 to różnica jednego rzędu. 800 i 4000
    to różnica pół rzędu, a i to z przymrużeniem oka. :)
    800 i 2000 to z ćwierć rzędu.

    Oczywiście nie mam ochoty na przepłacanie nieuzasadnione.

    > Zawsze 85/1.4 był uważany za optimum na analogu. Mniej popularną alternatywą było
    100/2 lub 135/2 jeszcze. Większe ogniskowe
    > sprawiają, że fotografowane twarze są nienaturalne, dlatego 135mm to już ekstremum
    raczej. Ty masz jeszcze cropa, więc raczej
    > powinieneś patrzeć na 85mm. Canon ma świetne 85/1.8.

    Tak -- nienaturalnie naturalne. :) Nienaturalnie, jeśli
    przyjąć, że naturalnym są zdjęcia twarzy robione ogniskową 20 mm. :)

    85/1.4 - w swojej cenie chyba najlepsze szkło
    macro.

    > Samyang to bardzo tani, ale całkiem niezły obiektyw. Jedyna wada to brak AF - poza
    tym to niezłe szkiełko. Jak chcesz z AF to
    > 85/1.8 jest świetną portretówką, szczególnie na pełnej klatce.

    Dlaczego szczególnie na pełnej klatce? 85 to krótko jak na portretówkę.
    Ja boję się ogniskowych krótszych niż 75 mm.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 12. Data: 2009-10-25 21:58:26
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Pozowanych. W ścianach budynku.

    W takim razie zapewne możesz kupić najtańszy z możliwych obiektywów o
    pasującej Ci ogniskowej.

    > To nie ptak, że się spłoszy. :)

    Chyba nie fotografowałeś dzieci lub co bardziej dynamicznych scen.
    Szybkość/celność się przydają.

    > Każda Sigma, czy ta konkretnie?

    Ta konkretna. Ale to akurat jest prawdą dla każdej makrówki. Te szkiełka
    po prostu mają inne zastosowania.

    > Nos o brwi -o ostre, uszu nie widać? ;)

    To w jakim stopniu użyjesz zależy od Ciebie. Dla mnie o wiele ważniejsze
    jest wyeliminowanie z tła wszelkich śmieci.

    > Co to IS? Stabilizacja? Chyba nie, bo w Sigmie to
    > nazywa się Orgazmem Stabilizacyjnym -- wole jednak statyw.

    ISO.

    > Czyli? Makro mnie nie ciągnie ani trochę!!! Portret i cała postać.
    > Głownie portret, bo to lubię, ale cała postać też.

    To czemu patrzysz za makrówką? To obiektyw do macro. Ma wyciąg, szybkość i
    plastykę jak makrówka. Do portretu stosuje się inne szkiełka.

    > Mam dobre zdanie o Sigmach. Jeśli masz złe -- chętnie wysłucham.

    Mam jedną i cztery razy była w serwisie, w tym drugi raz dlatego, że była
    pierwszy raz w serwisie. To po prostu tanie obiektywy i tanio się
    sprawują. Nie licz za to że cokolwiek wskórasz na gwarancji, będą Ci i tak
    usiłowali wmówić, że wszelkie uszkodzenia są z Twojej winy.

    > Mnie nie tyle dziwi, co szokuje. Ale nie mam w zwyczaju poddawanie pod
    > wątpliwość, gdy nie mam podstaw do niewierzenia.

    Ja nie mam za to interesu w tym, żeby pisać głupoty. Jak jesteś z Krakowa
    to możesz mnie łapać i zobaczyć ostatnią usterkę zanim oddam do naprawy.

    > Jaką perspektywą? Właśnie tele nie da perspektywy.

    Każda ogniskowa daje jakąś perspektywę, choć owszem im dalej się zasadzisz
    na kogoś tym bardziej płasko będzie wyglądał. Pomyśl tylko czy tak widzisz
    człowieka.

> [...]
    > kolorowe coś, widzimy poprawnie barwy i poprawnie oceniamy rozmiary, nadto
    > porównujemy to, co widzimy z tym, co znamy.

    I dlatego masz zamiar kupić coś znacznie gorszego? Akurat jakości
    wykonania 135/2L nie ma co zarzucić. Nie chcę wiedzieć jak wobec tego
    zrazisz się do sigmy.

> [...]
    > A jeśli nawet nie ten sam, to prawie ten sam.
    > 800 i 8000 to różnica jednego rzędu. 800 i 4000
    > to różnica pół rzędu, a i to z przymrużeniem oka. :)

    Definicja rzędu wielkości jest ściśle związana z logarytmem, a nie podaje
    się ściśle wartości (chociaż można - log(a/b)). Rzędy wielkości to
    1 - 0-9
    2 - 10-99
    3 - 100-999
    4 - 1000-9999
    itd..
    Teraz rozumiesz dlaczego napisałem Ci że bierzesz pod uwagę inny rząd
    wielkości? Moja Sigma kosztowała 800zł, a w rozmowie wyszło, że i 4000zł
    Ci niestraszne.

    > Oczywiście nie mam ochoty na przepłacanie nieuzasadnione.

    Jakoś cena obiektywu zawsze ściśle związana jest z jakością zarówno obrazu
    jak i wykonania. Oczywiście zdarzają się konstrukcje specjalne jak i szkła
    przepłacone, ale raczej takie nie padają w tej dyskusji.

    > Tak -- nienaturalnie naturalne. :) Nienaturalnie, jeśli
    > przyjąć, że naturalnym są zdjęcia twarzy robione ogniskową 20 mm. :)

    Podobnie jak ogniskową 200mm zaczynają być nienaturalne.

    Znaczy chcesz zostać snajperem?

    d.

  • 13. Data: 2009-10-25 23:45:01
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "dominik" hc2hm5$t1a$...@i...gazeta.pl

    > W takim razie zapewne możesz kupić najtańszy z możliwych obiektywów o pasującej Ci
    ogniskowej.

    Nie chcę wywalać pieniędzy do śmietnika.

    > Chyba nie fotografowałeś dzieci lub co bardziej dynamicznych scen. Szybkość/celność
    się przydają.

    Obiektyw ma służyć zdejmowaniu portretów.

    > Ta konkretna. Ale to akurat jest prawdą dla każdej makrówki. Te szkiełka po prostu
    mają inne zastosowania.

    ++ Nos i brwi -- ostre, uszu nie widać? ;)

    > To w jakim stopniu użyjesz zależy od Ciebie. Dla mnie o wiele ważniejsze jest
    wyeliminowanie z tła wszelkich śmieci.

    Tłem będzie jakaś szmata w odpowiednim kolorze. Raczej ciemnoniebieskim.

    > ISO.

    Aha. Zamierzam pstrykać na ISO 100.

    > To czemu patrzysz za makrówką? To obiektyw do macro. Ma wyciąg, szybkość i plastykę
    jak makrówka. Do portretu stosuje się inne
    > szkiełka.

    OK.

> [...]
    > tanio się sprawują. Nie licz za to że cokolwiek wskórasz na gwarancji, będą Ci i
    tak usiłowali wmówić, że wszelkie uszkodzenia są

    :)

    > Ja nie mam za to interesu w tym, żeby pisać głupoty. Jak jesteś z Krakowa to możesz
    mnie łapać i zobaczyć ostatnią usterkę zanim
    > oddam do naprawy.

    Nie jestem.

    Średni więc to pomysł.

    > Każda ogniskowa daje jakąś perspektywę, choć owszem im dalej się zasadzisz na kogoś
    tym bardziej płasko będzie wyglądał. Pomyśl
    > tylko czy tak widzisz człowieka.

    Podobają się mi portrety pstrykane dużą ogniskową.

    > I dlatego masz zamiar kupić coś znacznie gorszego? Akurat jakości wykonania 135/2L
    nie ma co zarzucić. Nie chcę wiedzieć jak wobec
    > tego zrazisz się do sigmy.

    Sigma nie ma złej opinii, a i ja miałem dwa obiektywy w swych rękach.

> [...]

    > Teraz rozumiesz dlaczego napisałem Ci że bierzesz pod uwagę inny rząd wielkości?
    Moja Sigma kosztowała 800zł, a w rozmowie wyszło,

    Weź inną walutę i ceny 1600 oraz 8000. :)
    Ale to nie ma znaczenia tutaj. 4000 to dużo.
    Wolałbym mniej.

> [...]
    wykonania. Oczywiście zdarzają się konstrukcje
    > specjalne jak i szkła przepłacone, ale raczej takie nie padają w tej dyskusji.

    Czemu nie? ;) Drżenie rąk, 3 wady wzroku, niedowidzenie...
    Ostatnio tak źle czułem się, że pisałem, choć nie mogłem czytać. :)
    Dziś lepiej czuję się. Nawet widzę to, co czytam...

    -=-

    Rea -- jakie szkła polecasz?
    Interesują mnie nie plenerowe, ale pokojowe warunki i nie makro, lecz portret lub
    cała postać. Tła nie będzie -- kupię jakieś szmaty w kolorze ciemnoniebieskim lub
    ciemnozielonym. Oświetlenie -- żarówki lub flesze. Nie mam o tym pojęcia, ale
    zamierzam się nauczyć na swoich błędach. Jeśli przy okazji rozdrażnię modelkę
    i kupię nowy aparat -- uznam straty za znośne. Mam wytrwałość. Jeszcze tylko
    panienkę wytrwałą... Która nie zrazi się po pierwszym tałzenie...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 14. Data: 2009-10-28 15:40:37
    Od: "Arek (G)" <a...@b...pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
    > Czy ten obiektyw ma sens?
    >
    > Sigma 105mm f/2.8 EX DG MACRO
    >
    > Przeznaczenie -- portret. Czy ktoś z Was ma takie coś?
    > Czy lepiej zrobię, jeśli pomyślę :) o dłuższej ogniskowej?

    A nie lepiej do portretu canona 85/1.8? IMHO lepiej pracuje, lepsza
    ogniskowa (zwłaszcza jak nie masz pełnej klatki) i chyba w dodatku
    tańszy. No i to co najważniejsze w portrecie, czyli bokeh:)

    Pozdrawiam,
    A.

    ps. Co do tej sigmy mialem to coś. Co prawda w analogu ale chyba to
    wiele nie zmienia. Jeśli chodzi o makro to jeszcze jeszcze, do
    czegokolwiek innego to raczej nędza.