    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: SZYBKIE pomiary mostkiem tensometrycznym - jak i czym??
    Date: Thu, 03 Jun 2010 14:53:07 +0200

    W dniu 2010-06-03 14:38, J.F. pisze:

    > Wystarczylo mi ze przeczytalem "rezystory" :-)
    > Policz jaki jest wplyw TC "zwyklego rezystora" w typowym polmostku
    > tensometrycznym.
    > Co prawda niby powinny miec identyczna temperature ..

    A dlaczego półmostku a nie w pełnym mostku skompensowanym termicznie do
    materiału (stal lub alu). Zresztą nawet jeśli półmostek to z rezystorami
    z małym TC czyli na pewno nie węglowe a najlepiej 0,1%, zamocowane
    wewnątrz belki tensometru (mają tę samą temperaturę) a poza tym powolny
    dryft temperaturowy i tak jest odcinany przy tarowaniu przed pomiarem
    albo przy obróbce wyników.

    > Nie, do tego nie mam zastrzezen.

    Ok bo już się zacząłem bać, że się na tym nie znam (na pomiarach) a
    próbuję na tym zarabiać pieniądze :)

    > Pierwsze zastrzezenia byly do przetwornikow Sigma-Delta - te 24 bitowe
    > sa bardzo wolne, czasem mozna z nich wyciagnac szybsza prace z
    > mniejsza dokladnoscia. Za to przetworniku 24 bit i zakresie 5V jeden
    > krok ma 0.3uV - mozna by sie pokusic o prace bez wzmacniacza, ale
    > zapewne nie na 400Hz.
    > Swoja droga niezla musi byc konstrukcja tych przetwornikow - jak widac
    > wzmaczniacze z 0.3uV maja juz klopot.
    >
    > A drugie zastrzezenie jest do samej mechaniki - czy ona nie bedzie
    > znaczacych zmian wprowadzac przy szybkich zmianach.
    > Ma w koncu swoja sprezystosc i inercje.

    No i po to ma byc szybkie próbkowanie - przynajmniej ja bym tak
    podszedł. Wrzucasz na wagę 20kg odważnik i patrzysz na wykresie z
    działką 1ms jaka była odpowiedź układu. I do piero po uwzględnieniu
    czasów relaksacji mechaniki możesz oceniać sygnał z pomiarów naskoku
    zeskoku sportowca.

    MD