    From: myszek <k...@l...tpsa.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Rozszerzalność termiczna drewna?
    Date: Fri, 27 Mar 2009 22:05:58 +0100

    Adampio wrote:

    > Zainspirowany watkiem o klejeniu mam pokrewne pytanie drewniane. Jaki
    > jest wspolczynnik rozszerzalności drewna?
    > Gugiel mowi ze "maly", "jeden z najniższych" itp itd.
    > Interesuje mnie to w aspekcie polki nad duzy i goracy kaloryfer, ktora
    > sie wyraznie wygiela do gory po 3 miesiacach wiszenia nad rzeczonym
    > grzejnikem.

    Bo to nie jest rozszerzalnosc cieplna, tylko zwiazana ze zmiana
    wilgotnosci (owszem, pod wplywem ciepla).
    Sprawa jest o tyle beznadziejna, ze roznice wilgotnosci nad
    kaloryferem miedzy latem a zima sa bardzo znaczne, wiec nawet
    dobrze wysezonowane drewno moze sie paczyc. Teoretycznie,
    przy bardzo dobrze wysezonowanym drewnie (skad takie wziac?),
    bardzo starannie dobranym ukladzie slojow (kto to zrobi?)
    i oczywiscie fornirowaniu symetrycznie z obu stron paczenie sie deski
    powinno byc niewielkie - ale nie liczylbym na to za bardzo.

    Znajomi maja stol w kuchni z blatem klejonym z listew o niezbyt
    rozsadnie ulozonych slojach - latem blat jest wklesly, a zima wypukly
    i zadne silowe rozwiazania nic nie daly.

    Ten post pisze przy przedwojennym biurku z plyty stolarskiej,
    z ktorego zdarlem wierzchnia warstwe forniru zeby odslonic kolor
    pasujacy do reszty mebli. Wywolana tym zabiegiem asymetria (pod spodem
    stary fornir zostal bo nie bylo jak podejsc zeby go zedrzec)
    powoduje, ze blat o tej porze roku unosi sie prawie o centymetr...

    pozdrowienia

    krzys

    --
    _^..^_)_