  • Data: 2009-03-29 08:50:40
    Temat: Re: Rozszerzalność termiczna drewna?
    Od: jakub tarczewski <anhin@o2_wytnijjakbyco.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Zaraz tam średniowieczni - przecież dziś także się tworzy na drewnie,
    > choćby ikony. Rozmawiałem z osobą która to robi zawodowo, nie pamiętam
    > szczegółów, ale kosmicznej technologii tam nie było. A powierzchnie
    > takich dzieł to maksymalnie parę m^2.

    no, teraz to się maluje na chytrze fornirowanym MDF (a wbrew pozorom to
    bardzo trwałe podłoże, trwalsze i stabilniejsze od naturalnego drewna),
    a jeśli ktoś jest bardzo ambitny to na klejonych tablicach na parkietażu
    (szpongi z poprzeczkami i zastrzałami), ale kosztuje to czasem więcej
    niż odbiorca jest skłonny zapłacić za gotowy obraz :-P
    Ikony, jeśli są małe, maluje się na pojedynczych grubych (bo trzeba
    jeszcze wyżłobić tzw. kowczeg) deskach ze szczątkowym parkietażem, co na
    ogół wystarcza.
    A żeby już było całkiem OT -obrazy na deskach maluje się zwykle temperą
    (odporną na niewielkie deformacje) albo w tzw. technice warstwowej,
    olejno-żywicznej, też dość odpornej. Dlatego nawet jeśli drewno troszkę
    pracuje, nic strasznego z obrazem się nie dzieje. Co innego gdyby był
    malowany grubo, tzw. impastami, wtedy konsekwencje byłyby po pewnym
    czasie nieciekawe.
    Za to (ponieważ deska zabezpiecza przed dostępem powietrza od spodu i z
    paru innych powodów) obrazy na desce są na ogół o wiele trwalsze od tych
    na płótnie. Ale to już nie tylko OT ale i NTG ;-)