    Newsgroups: pl.misc.samochody
    From: PK <k...@n...pl>
    Subject: Re: Rowerzyści
    Date: 20 Jul 2012 21:39:21 GMT

    On 2012-07-20, dominik <u...@d...net.pl> wrote:
    > Może jeszcze chcesz znak że sarna, krowa, lotnisko, nadbrzeże, oraz może
    > jeszcze nowe znaki powymyślać specjalnie na potrzeby tych najszybszych
    > rowerzystów, czyli np:
    > uwaga rowerzyści emeryci (jadą wolno, a my chcemy bić rekordy prędkości).

    Skoro znak "uwaga dzieci" jest na jezdni 30m od przedszkola (bo jak
    wiadomo dzieci uwielbiają biegać po asfalcie), to czemu nie stawia się
    go na drogach pieszo-rowerowych idących tuż przy ogrodzeniu przedszkoli
    i szkół?

    > Czemu np. podczas masy krytycznej nie zmówisz się z innymi i im jakichś
    > części ich roweru nie oddacie na przechowanie w jakieś ich ciemne wilgotne
    > miejsce? Skoro tacy źli to chyba da się im coś wyperswadować?

    To się nazywa kradzież. Równie dobrze mógłbym się ustawić z łysymi
    kolegami i spuścić jednemu czy drugiemu wpier..., nie? :)
    Ale nie jestem taką osobą. Jestem (mam nadzieję) dosyć kulturalny
    i cichy. Nie łamię przepisów i nie wymagam żadnych specjalnych
    udogodnień. Po prostu lubię jeździć na rowerze i chciałbym, aby nikt mi
    nie próbował utrudniać tego hobby. Mam co robić w życiu i w żadne
    "akcje", "lobbingi" i "masy krytyczne" nie mam czasu się bawić.

    Przykład "ułatwiania" rowerzystom życia: 2.5h temu jechałem droga między
    dwoma miastami pod Warszawą: Piasecznem i Magdalenką. Jeśli jesteś
    z okolicy, to pewnie kojarzysz.

    Ruch duży, sporo tirów, tylko 1 pas w każdą stronę. Na prawie całej
    długości drogi pieszo-rowerowe (tzn. przemianowane chodniki). Tyle że
    strona zmienia się nawet co kilkaset metrów. Ktoś pewnie chciał
    zwiększyć bezpieczeństwo rowerzystów, ale w efekcie zamiast
    jechać na wprost z samochodami obok, muszą kilkanaście razy
    przebijać się na drugą stronę. Nawet o 20 musiałem długo czekać. Nie
    mam pojęcia jak to działa o 7 rano - podejrzewam, że wszyscy te
    znaki olewają.

    A przy drodze cały czas szerokie (przynajmniej 2m) pobocze...
    Żwirowe, ale gładkie i wygodne. Po prostu ŻENADA.

    > Wolno, ale pierwszeństwo ma pieszy. Tym samym masz uważać, masz go puścić,
    > masz przewidywać itd. A nie traktować to jako autostradę i trącać tamtych
    > bokiem. Pomyśl że od pieszego masz też mieć metr, bo to akurat tyle, że że
    > się odwróci i wejdzie Ci pod kierownicę.

    Ale czy ja domagam się pierwszeństwa rowerzystów? Oczywiście nie. Sam
    przecież jestem pieszym i nie chcę odskakiwać przed pędzącymi rowerami.

    Chodzi o to, że dwa chodniki mogą być absolutnie identyczne, ale tylko
    na jednym będzie wolno jechać rowerzyście. Czemu? Bo obok jest szosa...

    > Stań w centrum jakiegoś miasta, popatrz co wyprawiają niektórzy, często
    > rowerzyści usiłują zmieniać rolę jak im wygodniej, jadą ulicą, dojeżdżają
    > do przejścia i nagle zmieniają się w pieszego z hulajnogorowerem. Często w
    > okrutnym ruchu pieszych. Dalej chodnik, albo droga, co wygodniejsze.

    Nie mogę odpowiadać za grupę, do której nie należę. Staram się
    reprezentować rowerzystów, którzy przestrzegają przepisów i po prostu
    chcą się poruszać po mieście płynnie i wygodnie.

    Nie podnieca mnie jazda między samochodami. Gdyby popularne były
    np. pasy rowerowe, to chętnie bym z nich korzystał - są szybkie,
    bezpieczne, prawie niewidoczne i korzysta się z nich bez problemów.
    Ale w Polsce zamiast nich buduje się ścieżki, które są wolne,
    niebezpieczne (dla rowerzystów ORAZ pieszych), niewygodne i źle
    połączone z jezdniami, a dodatkowo kaleczą wygląd miasta.

    Czemu tak jest? Nie mam zielonego pojęcia. Może w krótkim horyzoncie
    są trochę tańsze. Może budujemy je właśnie dlatego, że są dobrze
    widoczne (Polacy mają taką potrzebę "pokazania się" i to widać
    w infrastrukturze drogowej). A przecież pas dla rowerów to jest
    po prostu oznakowane cholerne pobocze. A rower i tak musi jechać
    poboczem, więc niech je po prostu robią. Mi obrazek roweru co kilkaset
    metrów potrzebny nie jest...

    > A od kiedy OC to są na osobę?

    Chcesz mi powiedzieć, że nie masz OC na siebie? Taki jesteś wzór
    odpowiedzialności? :P

    Wszystkie OC są przypisanego do osoby - te komunikacyjne także.
    Hint: "odpowiedzialność CYWILNA".

    Pogląd głoszący, że OC jest przypisane do samochodu, jest bardzo
    popularny, ale błędny :). OC komunikacyjne jest wystawione
    na właściciela pojazdu i związane ze szkodami spowodowanymi w trakcie
    używania danego pojazdu przez właściciela lub osobę, którą ten
    właściciel upoważnił.

    Wprowadzanie takich ubezpieczeń na rowery nie ma ekonomicznego sensu.
    Nie jest za to problemem wykupienie OC ogólnego, które obejmuje szkody
    wyrządzone przez rowerzystę.

    > Nocą bonus, bo układ ten może się zmienić tam gdzie jest 50.

    Tak naprawdę to tam, gdzie nie ma żadnego ograniczenia poza wynikającym
    z obszaru zabudowanego. Zapewne to wiesz, ale większość kierowców nie,
    więc na wszelki wypadek lepiej powtarzać błędów.

    pozdrawiam,
    PK