    From: John Kołalsky <j...@k...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Rondowa partyzantka po poznańsku
    Date: Sun, 24 Nov 2013 18:49:26 +0100

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Nie.
    > Rozstrzygnie regulacja ustawowa - ten z prawej ma pierwszeństwo.

    Ok, załóżmy że ten z prawej. Tyle, że Ty jadąc już rondem nie wiesz czy ktoś
    wjeżdża z sygnalizacją czy bez, na zielonym czy na czerwonym. Co z tego, że
    Ty wjechałeś na zielonym jak czas płynie podczas przejazdu przez
    skrzyżowanie i sygnalizacja zmienia się asynchronicznie w stosunku do
    poruszających pojazdów, tj Ty masz wjechać synchronicznie według niej, ale
    ona nie zaczeka aż Ty wykorzystasz swoje pierwszeństwo, czyli zdążysz przed
    zmianą zjechać albo nie zdążysz. Może ktoś po twojej prawej dostał właśnie
    zielone.

    > Znaki nie działają w obecności sygnalizacji.

    Nie bardzo wiem o czym piszesz. Podany przez Ciebie "art 5.3 'Sygnały
    œwietlne majš pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulujšcymi
    pierwszeństwo przejazdu'" mówi tylko co ma pierwszeństwo a nie, że uchyla.
    Czyli, że najpierw sygnalizacja a POTEM znaki drogowe. Oczywiście to nie
    przesądza o tym, że będzie jakieś "potem", ale osobiście nie widzę
    możliwości przejechania szczególnie rozległego ronda wyłącznie na podstawie
    sygnalizacji wjazdowej z powodów jak wyżej.

    > Ta regulacja (od czasu zmiany zapisu) jest OBOSIECZNA, nie
    > dotyczy tylko czerwonego, ale dotyczy również zielonego: zielone
    > (również) uchyla pierwszeństwo wynikłe (ważne) ZE ZNAKÓW
    > (i tylko ze znaków).

    No ale jaka regulacja ? Podaj ją !

    > Sygnalizacja działa przed znakami, ale nie hierarhicznie, a "totalnie":
    > otrzymanie zielonego skutkuje nieważnością znaku "ustąp".

    Z przepisu, który podałeś to nie wynika.

    > Hierarhia (która była w przepisach) została wykreślona!

    Też nie kojarzę.

    > Jest "zastępowanie"; zwracam uwagę, że dotyczy świateł oraz
    > kierujących ruchem, a NIE dotyczy zasad ogólnych - te zostały
    > z jednym zbiorczym przepisie ustalajacym nadrzędność "listy"
    > (już nie hierarhicznej) nad zasadami ogólnymi, ale z listy
    > działa tylko JEDNA pozycja (najważniejsza), a nie "kolejno"!
    >
    > Patrz niżej :)

    Czytam czytam ...

    > A weź i poszukaj objaśnień dla przypadku o którym piszę wyżej,
    > mi się nie chce kłócić o interpretacje dobrze owiórowane :)
    > Na dole wylosowane linki.

    Dojdę ...

    > A przepraszam.
    > Miało być "ten z podporządkowanej na wprost".
    > Oczywiście chodziło mi o przypadek, kiedy "pierwszeństwo ze
    > znaków" jest uchylane przez włączone światła.

    Narysuj to jakoś

> [...]
    > Działające światła "wyłączają" pierwszeństwo wynikające
    > ze znaków. Nie wyłączają działania kierującego ruchem ani
    > zasad ogólnych ("pierwszeństwa z prawej") rzecz jasna,
    > bo kierujący ruchem "wyłącza" swiatła (zupełnie).
    > Dlatego zapis, który uprzednio był w postaci listy, został
    > rozbity na dwa osobne przepisy.
    > Efekt jest taki, że jak na dużym skrzyżowaniu dwu kierujących
    > ruchem policjantów puści kolizyjne strumienie (a co), to
    > kierujący ustępują sobie *NIE* na podstawie znaków z pierwszeństwem,
    > NIE na podstawie "wjechałem na czerwonym a tamten na zielonym",

    Z czegoś muszą, ale Ty mi podaj przepisy (ciąg), które przesądzają o tym, że
    z prawej ręki a nie ze znaków.

    > Podobnie, jak światła działają, to znaków (a ściślej znaków
    > dotyczących pierwszeństwa) się nie interpretuje.
    > "Nie ma ich".

    Podaj przepisy.

    > Kiedy masz dwa pojazdy - jeden z pierwszeństwem, drugi "z głównej".
    > I to ten "z głównej" musi ustąpić!
    >
    > Tu masz linki:
    >
    > - szukasz podtytułu "Sygnalizacja świetlna odwołuje pierwszeństwo łamane":
    > http://oskduet.pl/nauka-jazdy/pierwszenstwo-w-ruchu-
    drogowym

    Ja chyba podstaw nie znam. Sygnalizacja daje mi pierwszeństwo przejazdu na
    wprost ? W którym przepisie tak stoi ? Chodzi o to "na wprost". A jak
    skrzyżowanie ma 5 dróg wjazdowych to które jest "na wprost" ? Przecież nawet
    pomijając przełączanie się świateł, ja nie wiem kto inny ma zielone a kto
    czerwone. A ze znaków wiem. Na pewno na rondzie, na innych skrzyżowaniach z
    reguły też.

    > - flejm z niniejszej grupy z listopada 2007 roku, rzekłbym jubileusz,
    > z pasownym komentarzem Czarka ;) (złośliwym, acz motywującym :>)
    > http://www.grupy.v10.pl/Pierwszenstwo,lamane,a,swiat
    la,1,1688043,2007_11.html
    > (niestety link do archiwalnego odcinka TV nie działa)

    Cośtam przeglądnąłem i niczego nie widzę. Naprawdę nie rozumiem skąd
    bierzesz, że te znaki nie działają