  • Data: 2011-03-16 10:59:38
    Temat: Re: Reaktory BWR
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Mar 16, 10:21 am, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
    > On Wed, 16 Mar 2011 02:03:53 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    >
    > <a...@g...com> wrote:
    >
    > Na 90% pompy obiegu ch odziwa w reaktorze s osobnymi urz dzeniami na
    > pr d i jest ich kilka. Zobacz na czym polega eksperyment w Czernobylu
    > - elektrownia zostaje odci ta od sieci, musi nast pi zrzut mocy z
    > generatora co sprowadza si do odci cia dolotu pary do turbin. W tym
    > samym czasie musi nast pi uruchomienie agregat w aby pompy obiegu
    > ch odziwa dzia a y, bo reaktor ma pewien zapas cieplny ale starczy on
    > np. na kilkadziesi t sekund. Agregaty w Czernobylu startowa y d u ej i
> [...]

    W Czarnobylu byla planowa proba. Swiadomie obserwowano wzrost
    cisnienia, nikt nawet nie myslal o puszczeniu pary do turbiny jesli
    cisnienie zacznie rosnac- o to chodzilo, tak mialo byc. A ze nikt nie
    mial planu co zrobic z reaktorem w tym czasie- plan byl, ale miala go
    ekipa ktora elektrownie uruchamiala, a nie ta co potem eksploatowala.
    Natomiast w Fukushimie zamknieto turbine z godnie z procedura, ktora
    miala na celu niedopuszczenie do awarii. Co mogloby sie wydarzyc gdyby
    tego nie zrobiono? Napewno nie rozszczelnienie obiegu, bo to by
    nastapilo w momencie wstrzasu, a do tego nie doszlo. Byc moze bylo
    ryzyko ze turbina jest uszkodzona i za chwile sie rozleci, rozwalajac
    obudowe i powodujac eksplozje radioaktywnej pary. Wowczas trzeba by
    szybko zamknac doplyw pary do tej turbiny i prowadzic akcje awaryjnego
    schladzania w warunkach skazenia obiektu i duzych zniszczen. Jak nie
    kombinowac, dupa zbita. Ja bym chyba jednak sie zastanowil czy te
    procedury bezpieczenstwa rzeczywiscie maja sens, no i czy obiekt w
    ogole byl uczciwie zaprojektowany z uwzglednieniem tych zagrozen ktore
    byly zakladane.
    Konrad
    PS nasze obliczenia stanow przejsciowych dla GenIV wyszly takie ze PCU
    trip (czyli awaryjne wstrzymanie turbiny) daje takie naprezenia
    termiczne ze po 5 cyklach konczy sie wytrzymalosc zmeczeniowa
    rekuperatora. Nie chce nawet myslec co sie wtedy dzieje w bardziej
    obciazonych czesciach...