  • Data: 2011-03-16 20:03:37
    Temat: Re: Reaktory BWR
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 16 Mar 2011 03:59:38 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
    >W Czarnobylu byla planowa proba. Swiadomie obserwowano wzrost
    >cisnienia, nikt nawet nie myslal o puszczeniu pary do turbiny jesli
    >cisnienie zacznie rosnac- o to chodzilo, tak mialo byc. A ze nikt nie
    >mial planu co zrobic z reaktorem w tym czasie- plan byl, ale miala go
    >ekipa ktora elektrownie uruchamiala, a nie ta co potem eksploatowala.

    Z tym ze naprawde chcieli sprawdzic czy bezwladnosci turbin starczy na
    podtrzymanie pomp do czasu zastartowania diesli.

    Jaki mieli plan dalej .. hm, dziwna sprawa - jakos nie udalo mi sie
    wyczytac. Czyzby chcieli z powrotem otworzyc zawory i puscic na
    turbiny ?

    W kazdym badz razie 40-sekundzie wcisneli przycisk wylaczenia
    reaktora, co sie jeszcze bardziej przyczynilo do katastrofy z powodu
    bledu konstrukcyjnego.

    >Natomiast w Fukushimie zamknieto turbine z godnie z procedura, ktora
    >miala na celu niedopuszczenie do awarii. Co mogloby sie wydarzyc gdyby
    >tego nie zrobiono? Napewno nie rozszczelnienie obiegu, bo to by
    >nastapilo w momencie wstrzasu, a do tego nie doszlo. Byc moze bylo
    >ryzyko ze turbina jest uszkodzona i za chwile sie rozleci,

    No wlasnie - liczy sie nie to co bylo, tylko co mogloby byc.
    I czy bezpieczniej miec wtedy reaktor pod pelna para czy wylaczony.
    A mogl np sufit opasc obsludze na glowe.

    Wszedzie pisza ze wylaczenie nastapilo automatycznie, wiec nie bylo
    sie co zastanawiac, przynajmniej nie w sterowni, tylko przy spisywaniu
    zalozen do automatyki ..

    >PS nasze obliczenia stanow przejsciowych dla GenIV wyszly takie ze PCU
    >trip (czyli awaryjne wstrzymanie turbiny) daje takie naprezenia
    >termiczne ze po 5 cyklach konczy sie wytrzymalosc zmeczeniowa
    >rekuperatora. Nie chce nawet myslec co sie wtedy dzieje w bardziej
    >obciazonych czesciach...

    No ale jakie z tego wnioski ? ze trzeba rekupeator przeprojektowac,
    napisac jasny wymog ze po drugim razie zamawia sie nowy, czy ze reakto
    lepiej wylaczyc pretami a nie odcieciem turbiny (co podejrzewam ze sie
    wlasnie robi, chyba ze jakas awaria w turbinie jest).

    J.