    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radiowy wyłącznik 5 V
    Date: Sat, 22 Jul 2023 00:08:23 +0200
    <u96j2p$1nr5p$1@dont-email.me>
    <1...@h...invalid>
    <u9eck4$3b6uf$1@dont-email.me>
    <a...@h...invalid>

    On 21/07/2023 23:29, Arnold Ziffel wrote:
    > Ok, zupełnie tego nie znam. Natomiast wydaje się to kobylaste. Pełno
    > różnych funkcji, których nigdy nie użyję.

    Tego nie wiesz.

    Kiedy po raz pierwszy odpalałem HA to byłem przekonany, że poza odczytem
    temp i pstryczkiem nic innego nie potrzebuję. Obecnie ogarniam
    kilkadziesiąt różnych elementów. Bo mogę to zrobić tanim kosztem, w HA
    wszystko jest dostępne bardzo tanio i gotowe. Jeśli policzę czas
    niezbędny do wykonania choć 10% samodzielnie, to HA zaoszczędził mi
    grube tysiące.

    Tutaj chodzi o to, że potrzeby rosną w miarę uzywania. HA to ogarnia
    trywialnie się skalująć, rozwiązania własne nie skalują się bez wysiłku.

    Oczywiscie, zrobisz jak uważasz, cieszę się, że Tasmota okazała się
    uzyteczna. To o tyle dobre, że tasmotę możesz zapisać do brokera MQTT i
    sterować tasmotą z poziomu tego brokera.

    Aby wyjasnić o co chodzi: możesz do serwera MQTT wpiąc przycisk oraz
    inne urządzenie, np. światło. Urządzenie "światło" możesz zapisać na
    zmiany stanu urządzenia "przycisk".

    MQTT zapewnia warstwę abstrakcji, dzięki której ani przycisk nie wie
    czym steruje, ani LED nie wie kto publikuje pod nazwą "przycisk".

    Rozwiązanie z curl/webapi działa tylko do pewnego stopnia, po jakimś
    czasie zauważysz, że MQTT zapewnia spójnośc danych, pewnośc dostarczenia
    itd itp, co będziesz sam dziargał ręcznie robiąc kolejne warstwy skryptów.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/MQTT
    https://en.wikipedia.org/wiki/MQTT

    Doczytaj i zastanów się, czy za 4 miesiące nie będziesz starał się
    zrobić dokładnie tego samego, tylko znacznie gorszego, w odpowiedzi na
    problemy z urządzeniami, błedy transmisji, przerwy, rozpięcia,
    potwierdzenia itd itp dostając na końcu kwadratowe koło MQTT.

    IMHO nie warto.