  • Data: 2012-10-04 17:16:53
    Temat: Re: Pytanie o program do jpg
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote:

    > Lepiej :)
    > Jakoś tak niektórze rzeczy się 'nie przyjęły'.

    A z kolei inne aż za dobrze: jpg, mp3, matryce bayerowskie bez
    "białych" pikseli... ;) Można by wymieniać.

    > Zapodałem źródła (HP) i angielską wikipedię, bo tam jest osobny
    > rozdział, co nie znaczy że w polskiej nie ma opisu:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/JPG
    > ...a i google na hasło "bezstratny JPG" co nieco wypluwa :)

    Ale jeśli już jesteśmy aż tak dokładni, to nauczony doświadczeniem
    wyraźnie napisałem: "Widać zresztą powyżej"... :-P - nie było w
    Wikipedii bezpośredniego linku do wersji PL, a nie przewidziałem, że
    temat będzie obecny, tylko "z obejściem" przez "JPG" (chociaż może
    czas już się nauczyć - hasło wprawdzie mi już uciekło [jakaś "Teoria
    supersymetrii", "Eksplozja kambryjska" albo inna "Higiena głosu" ;) ],
    ale "w swoim" temacie zbyte jednym czy dwoma okrągłymi zdaniami, a w
    ogólnym haśle nadrzędnym, nawet nie kojarzącym się jako automatyczne
    rozszerzenie - rozbudowane do dużego podrozdziału na dwie strony... :))

    > ATDS, oryginalne pytanie, które dotyczyło modyfikacji stratnego
    > JPG, zawierało w sumie dwa nieujawnione podpytania.
    > Pierwsze jest takie, co autor spytania zrobił źle, że widzi
    > "kratki" których nie widzi w pierwotnym JPG,

    Ja widzę "kratki" po zresamplowaniu (np. do rozdzielczości ekranu)
    obrazu o podobnych wymiarach. Na swój użytek nazywam to "zdudnieniami
    (!) skwantowanego obrazu cyfrowego". :)) W analogu tak nie było... :)

    BTW.: A może by byli chętni do dyskusji nt. różnych nowych sposobów
    resamplowania obrazu w górę? :)

    Ostatnio musiałem moooocno wykadrować cudze zdjęcie przed rzuceniem
    na odbitkę - uznałem, że lepiej będzie podwoić mu rozmiar (zwłaszcza, że
    czekał je jeszcze obrót o kilka stopni), co natchnęło mnie do poszukania
    takiej strony:
    http://www.general-cathexis.com/interpolation/index.
    html

    Bardzo ciekawe jest Pseudo LAD do regularnych kształtów, za to twarz
    trochę masakruje - pewnie trochę przypomina algorytmy dla kształtów
    geometrycznych (fajne efekty!):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_art_scaling_algor
    ithms

    A tak skończyło dawne Genuine Fractals:
    http://www.ononesoftware.com/products/perfect-resize
    /

    Choć oczywiście - do pustego i Salomon nie naleje...

    > bo to że jakość
    > się psuje jest oczywiste, ale "jeden zapis więcej" w nieco
    > niższej kompresji nie ma prawa powodować nagłego pojawienia
    > się akurat "kratek", charakterystycznych dla zbyt dużej
    > kompresji.

    Jak już napisałem wyżej - znam zjawisko "kratek", ale tylko po
    przeskalowaniu. W JPG-ach może pojawić się za to "kostka", ale tylko
    jeśli użyć masakrycznych stopni kompresji. :)

    > Drugie zaś jest takie, czy wzorem programów do bezstratnego
    > obracania JPG,

    Kiedyś badałem ten problem dokładnie! :) - "Nie ma" bezstratnego
    obracania JPG! :))

    Musiałem to kiedyś wytłumaczyć prostym językiem i użyłem takiego
    porównania: JPG przypomina tablicę szklanych kostek (piksele) częściowo
    wypełnionych farbą - "bezstratne" obracanie o 90/180/270 stopni powoduje
    "przelanie się farby w inne miejsce", przez co obraz nie jest 100%
    zgodny, a tylko w 99,(9...)%. :) Ale jeśli dokończyć obrót do pełnych
    360 st., to "farba" przelewa się tam, gdzie była i wszystko znowu
    wskakuje na swoje miejsce. :)

    > istnieją takie, które korzystają z faktu iż JPG
    > jest dzielony na "kratki" na których dokonywana jest transformata.
    > Akurat dopisanie tekstu mogłoby się ograniczyć do rekompresji
    > tylko tych kratek, na których pojawia się nowa treść, bez
    > dotykania reszty.
    > Ale nie znam programu który to "umie" :)

    Cóż, brak popytu... :) I wyjątkowo wcale się nie dziwię! :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]