  • 1. Data: 2012-10-02 20:27:06
    Temat: Pytanie o program do jpg
    Od: Jan45 <j...@w...pl>

    Szanowni Znawcy!

    Chciałbym prosić o podpowiedź, jakiego programu
    użyć, żeby na zdjęciu w JPG dodać napis, ale
    żeby zdjęcie się nie zmieniło ani trochę.
    Poza tym napisem rzecz jasna. Umówiłem się na
    próbne odbitki w fotolabie. Poradzono mi, żebym
    dla pełnej jasności napisał na poszczególnych
    zdjęciach, z jakimi parametrami je wywołałem z RAWów.

    Tak też chciałem zrobić, ale szybko się okazało,
    że przetworzone pliki są nieco inne niż wczytane
    oryginały. Widać wyraźnie grupki pikseli, które
    po wyeksportowaniu są trochę inne od zaimportowanych.
    Znajomy zademonstrował mi Photoshopa, który zmienił
    JPGi w bardzo nieznacznym stopniu, ale ja u siebie
    nie mam takowego Photoshopa, a nie mogę ciągle
    biegać do tego znajomka.

    Jaki program bezpłatny lub tani jest w stanie
    spełnić moje oczekiwania?
    Czyli umożliwić mi napisanie czegoś na zdjęciu
    i wyeksportowanie wyników bez szkody w pikselach?

    Jan

  • 2. Data: 2012-10-02 20:28:41
    Temat: Re: Pytanie o program do jpg
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    Sprawdź jaka była kompresja jpg-a w tym programie, którego użyłeś.

  • 3. Data: 2012-10-02 20:34:44
    Od: Jan45 <j...@w...pl>

    W dniu 2012-10-02 20:28, TheGuru pisze:
    > Sprawdź jaka była kompresja jpg-a w tym programie, którego użyłeś.

    Użyłem trzech i zawsze wybierałem opcję, którą
    deklarowano jako bezstratną. Czy możliwe jest,
    że każdy program ma inny sposób kompresji,
    w tym także bezstratnej?

    Jan

  • 4. Data: 2012-10-02 20:38:37
    Od: Jan45 <j...@w...pl>

    W dniu 2012-10-02 20:34, Jan45 pisze:

    Jeszcze jedno. Zdjęcia robiłem nikonem
    i wywołałem w demonstracyjnej wersji
    nikonowskiego programu Capture. Nie ma
    on niestety możliwości dodania napisu.
    A może ma, ale ja się nie doszukałem?
    Jan

  • 5. Data: 2012-10-02 20:47:44
    Od: PK <P...@n...pl>

    On 2012-10-02, Jan45 <j...@w...pl> wrote:
    > Użyłem trzech i zawsze wybierałem opcję, którą
    > deklarowano jako bezstratną. Czy możliwe jest,
    > że każdy program ma inny sposób kompresji,
    > w tym także bezstratnej?

    Jest nieskończenie wiele różnych metod bezstratnej kompresji
    grafiki, więc oczywiście jest to możliwe.

    Istotniejsze w tej chwili jest raczej to, że Lossless JPEG to pomysł
    raczej wymarły i trudno mi uwierzyć, że Twój program akurat go oferuje.

    Poza tym oczywiście nie ma żadnej "bezstratnej" kompresji RAW (poza...
    innym formatem RAW :]). RAW i pliki rastrowe typu JPG to zupełnie różne
    światy. W szczególności: JPGa da się oglądać (tzn. obrazek jest), a RAWa
    nie :).

    A to co opisałeś (grupowanie pikseli itp) to normalna kompresja i tu już
    o żadnej bezstratności nie ma mowy.

    Napisz czego używasz i jakie wybierasz opcje, to wszystko się wyjaśni.

    pozdrawiam,
    PK

  • 6. Data: 2012-10-02 20:55:01
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Jan45" <j...@w...pl> wrote:

    > Szanowni Znawcy!

    Patrzcie, to o nas! ;-)

    > Chciałbym prosić o podpowiedź, jakiego programu
    > użyć, żeby na zdjęciu w JPG dodać napis, ale
    > żeby zdjęcie się nie zmieniło ani trochę.

    Wystarczy najprostszy darmowy, np.: http://www.irfanview.com/ (chyba
    najbardziej popularny). Przy okazji świetna przeglądarka (np. przydatne
    skakanie co piąty obraz z Ctrl+PgUp/Dn).

    Nie istnieje bezstratna kompresja JPG, ale jeśli ustawisz wartość
    jakości na 100, to trudno doszukać się jakiejkolwiek różnicy. Dlatego
    konwersję do JPG robi się tylko raz - jeśli musisz coś domalować na
    obrazie z rawa, to lepiej najpierw wyeksportować w formacie bezstratnym
    (najczęściej każdy dostępny poza JPG), otworzyć ten obraz w programie
    zewnętrznym, domalować i dopiero teraz zapisać do JPG.

    Ale jeśli upierasz się przy naprawdę 100% wierności, to sprawdź,
    jakie formaty przyjmuje lab: BMP, PNG są bezstratne, a TIFF może
    być (ale w zamian b. duże pliki) i po dołożeniu napisu zapisz w tym
    formacie.

    > Poradzono mi, żebym dla pełnej jasności napisał na poszczególnych
    > zdjęciach, z jakimi parametrami je wywołałem z RAWów.

    O, i to jest bardzo ciekawe zagadnienie. Ja podpowiem, że ze względu
    na niską dynamikę papieru warto trochę udramatyzować zdjęcie cyfrowe.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 7. Data: 2012-10-03 01:15:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Oct 2012, Mariusz [mr.] wrote:

    > Nie istnieje bezstratna kompresja JPG,

    Rozpędziłeś się przed przeczytaniem innych postów :)
    Hasło "LOCO-I" albo "lossless JPG"

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_JPEG
    http://www.jpeg.org/jpeg/jpegls.html
    http://www.hpl.hp.com/techreports/98/HPL-98-193.html

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-10-03 10:22:37
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > dla pełnej jasności napisał na poszczególnych
    > zdjęciach, z jakimi parametrami je wywołałem z RAWów.

    A nie prościej dodać to info do nazw plików, które lab nadrukuje na
    odwrotnej stronie?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2012-10-03 11:15:17
    Od: Jan45 <j...@w...pl>

    W dniu 2012-10-03 10:22, Ergie pisze:

    > A nie prościej dodać to info do nazw plików, które lab nadrukuje na
    > odwrotnej stronie?
    >
    > Pozdrawiam
    > Ergie

    W nazwach już to mam zapisane, ale nie wiedziałem
    o możliwości nadruku tych nazw na odbitkach.
    Zaraz o to zapytam, zadzwonię. Ale skoro radzili
    napisać to samemu, pewnie akurat ci nie nadrukowują(?)
    W ogóle to jest teraz dla mnie kluczowa sprawa,
    znalezienie dobrego kontaktu z fotolabem, a ściślej
    z konkretnym laborantem. A wszystko przez to, że
    mi się zachciało większych formatów...

    Pozdrawiam również,

    Jan

  • 10. Data: 2012-10-03 18:45:40
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2012-10-02 20:27, Jan45 pisze:
    > Chciałbym prosić o podpowiedź, jakiego programu
    > użyć, żeby na zdjęciu w JPG dodać napis, ale
    > żeby zdjęcie się nie zmieniło ani trochę.

    Zainstaluj IrfanView a do niego zestaw dodatków (paczka .exe IrfanView
    plugins), w programie skojarz pliki RAW (zaznacz na liście ptaszkiem
    przy RAW) oraz włącz w opcjach pokazywanie plików NEF (tak, jak na tym
    obrazku -
    <http://imageshack.us/photo/my-images/267/irfanviewn
    efviewing.png/>)

    Być może w systemie będziesz musiał doinstalować jeszcze rozszerzenie
    NEF Codec do obsługi plików RAW z Nikona w Windows -
    <http://www.nikonimglib.com/nefcodec/>

    Później, gdy otworzysz folder z plikami NEF, otworzysz wybrany plik w
    Irfanie to możesz dodać napis i zapisać obraz jako JPEG ze 100% jakością
    pliku.

    Ja lubię Irfana za to, że błyskawicznie wczytuje z plików NEF w folderze
    zaszyte w nich miniaturki podglądu. Jeśli zdjęcia RAW mają być
    wykorzystane tylko do Facebooka czy galerii internetowych do zapisuję
    NEF-y jako JPEG-i właśnie w Irfanie.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/