  • 41. Data: 2015-08-12 16:46:11
    Temat: Re: Przyszłość GSM
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > A w ogóle wg aktualnego stanu prawnego można w PL indywidualnie bez
    > zgody ABW szyfrować? Kilkanaście lat temu niektórzy prawnicy bąkali,
    > że używanie (wtedy) https w PL właściwie odbywa się poza regulacjami
    > bo wg. ówczesnego stanu trzeba było posiadać na użycie kryptografii
    > zgody ABW czy innego zacnego rzędu.. Czy to uregulowano w końcu?

    Przesadzali. Bąkać, to se można, ale gdzie jest ustawa, która zabrania?
    Natomiast gdy się chciało ściągnąć z z internetu pierwszą wersję
    Netscape, to na wstępie trzeba było oświadczyć, że się nie jest
    Kubańczykiem, Wietnamczykiem, Irańczykiem itd -- bo tym z definicji
    nie przysługuje prawo posługiwania się nowoczesnymi technologiami.
    Żadnymi. Potem trzeba było wybrać -- albo wersję dla całego świata,
    czyli po angielsku (lokalizacji nie było), albo, gdy się było
    obywatelem Republiki Francuskiej, to wersję francuską. Nie tylko po
    francusku, ale też z wyciątą obsługą HTTPS. Bowiem zacny rząd francuski
    uznał, że wolność do szyfrowania obywatelowi nie jest potrzebna, a jeśli
    obywatel ma inne zdanie, należy wtrącić go do więzienia. Amerykanie
    z Netscape Communications poszli więc obywatelom francuskim na
    rękę i udostępniki im taki program, który nie narażał ich na takie
    niebezpieczeństwo.

    Jarek

    PS
    Francuzi dość szybko połapali się w tych swoich kretynizmach prawnych,
    więc teraz można tam nawet przelewy bankowe robić.

    --
    Liberté, Égalité, Fraternité (ou la Mort)

  • 42. Data: 2015-08-12 17:08:16
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Ale to nic nie dowadzi, poza tym, ze nikomu sie tam zainwestowac nie
    > chce.

    Dowodzi tego, że Atlantis zbyt optymistycznie pisze o tym jakoby 3G było
    prawie wszędzie. Można to rozpatrywać jak w reklamach, że pokrycie jest na
    98%. Ale nie jako powierzchnia terenu tylko jako ilość ludności w zasięgu.
    :))
    Wyłączenie 2G w obecnej chwili oznaczałoby powstanie dużych dziur bez
    żadnego zasięgu. Taki postęp techniczny poprzez regres.

    > A moze to spadek czulosci telefonow ?

    To możliwe. Ale chyba wtedy miałem już ten sam telefon co teraz. Mógł się co
    prawda rozstroić albo nadpsuć.

    > Kupilem sobie z wyprzedazy jakies radio DAB. U nas oczywiscie odbiera
    > FM. Scan nie znajduje zadnej stacji. Po przestawieniu na "all
    > stations" lapie ze dwie. Odbiera oczywiscie znacznie wiecej, ale
    > trzeba recznie ustawic czestotliwosc.
    >
    > A inne radyjko, z gowniana 20cm antenka, wykrywa wszystkie okoliczne
    > stacje.

    Znak naszych czasów. Chyba się powtórzę: Postep techniczny w bajerach
    poprzez regres w podtsawowych parametrach. :))

    > Taa - jak im rzad zaplaci.
    > Co prawda w warunkach koncesji zwykle sa zapisy, ale te koncesje sie
    > chyba koncza, czas podpisac nowe :-)

    Nawet jak obszary pozamiejskie wpadna w nielaskę, to będzie ciekawie. Może
    do łask wróci CB? Może lokalni providerzy Internetu zrobią pełne pokrycie
    terenu gminy i mozna będzie posiłkować się Skypem poprzez Wi-Fi?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 43. Data: 2015-08-12 18:15:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-08-12 00:14, Atlantis wrote:
    > Niby tak... Z drugiej strony GSM to system całkowicie cyfrowy

    Pewnie dlatego w słuchawkach słychać zwyczajne zakłucenia analogowe,
    przesłuchy między rozmowami, szum jak z muszli, piszczenia, pierdzenia i
    tym podobne efekty cyfrowe ;)

  • 44. Data: 2015-08-12 18:50:03
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > To oczywiste. Już teraz SIMCom robi moduły, które mogą obsługiwać sieci
    > 3G. Sęk w tym, że są kilka razy droższe od 2G, a na dobrą sprawę nikt
    > nie potrzebuje wielkich przepustowości do przesyłania kilkuset bajtów
    > raz na jakiś czas.

    Ale 3G nie przeszkadza w przesyłaniu kilkuset bajtów raz na godzinę. Mamy
    pełno przykładów nadmiarowych parametrów względem potrzeb.

> [...]
    > jakiegoś czasu wyposażone są w obsługę sieci 3G. A posiadaczy Nokii 3310
    > albo Siemensa SL45 jakoś się już byt często nie widuje.
    > My jednak mówimy tutaj o takich urządzeniach jak terminale płatnicze,
    > centralki alarmowe albo trackery GPS. Pewnie nawet niejeden automat z
    > napojami będzie miał w środku coś takiego. Do tego dochodzą elementy
    > miejskiej infrastruktury albo urządzenia telemetryczne, zbudowane w
    > ramach rozmaitych projektów na wyższych uczelniach. Jakby nie patrzeć,
    > to całkiem sporo się tego nazbiera i będzie to jakimś argumentem za

    Zapadnie decyzja o wyłaczeniu 2G, a koszty jak zwykle zapłaci klient
    końcowy. Plus VAT oczywiście.
    Jak było z FM OIRT, SECAM-em, analogową TV - w imię postępu ludzie musieli
    kupować nowe radia, przestrajac stare, wkładać dekoder PAL, dokupowac tunery
    DVB-T. Podobnie będzie z 2G, zapadnie decyzja i jak firma będzie chciała
    mieć nadal telemetrię, to będzie musiała zapłacić za wymianę nadajnika.
    Ja się cieszę - będzie robota. :)

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 45. Data: 2015-08-12 18:57:29
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 02:21:34 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > A jest potrzebny? Ilu posiadaczy laptopów czy innych komputrów
    > odczuwa przemożną chęć podłączenia się do jakiejś centralki,
    > której projektant uparł się, by nie zrobić jej porządnie?

    Co znaczy porządnie? Z wbudowaną przejściówką z USB na RS232? Dziękuję,
    w zastosowaniach przemysłowych wolę port szeregowy, choć oczywiście jest
    wolniejszy. W pracy mam do czynienia z taką ilością urządzeń z FTDI czy
    innym Profilic'iem na pokładzie, że czekam tylko aż mi się skończą wolne
    numery portów COM...
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 46. Data: 2015-08-12 18:59:47
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 09:22:00 +0200, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > czas na kolejne gniazdka i teraz mamy taką sytuację, jak w przypadku
    > niektórych produktów Apple - laptop z jednym gniazdem. :)
    > A ponieważ ludzie już zdążyli się odzwyczaić od tego standardu
    > (większość użytkowników używała COM i LPT jako złącza myszki i drukarki)
    > nieopłacalne stało się stosowanie go w masowo produkowanych płytach
    > głównych - to zawsze kilka $ oszczędności na sztuce...
    > Niemniej wydaje mi się, że RS232 powinien być ciągle montowany w
    > bardziej niszowych komputerach, projektowanych z myślą o zastosowaniach

    I wciąż jest obecny - miałem ostatnio w rękach nowiutkiego laptopa firmy
    Durabook i jakże mile byłem zaskoczony gdy okazało się, że posiada on
    RS232 :)
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 47. Data: 2015-08-12 19:12:16
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 11 Aug 2015 19:45:44 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Jest szansa na to, że infrastruktura 2G zostanie zachowana, albo też
    > przyszłe systemy będą z nią wstecznie kompatybilne? Chodzi mi tutaj o te
    > wszystkie systemy telemetryczne, M2M i IoT. Większość dostępnych obecnie
    > modułów GSM wspiera jedyne łączność GSM. Do łączności wykorzystuje się
    > GPRS-a, albo nawet SMS-y.

    Ciężko przewidzieć jakie będą dalsze działania ze strony operatorów ale
    Polkomtel, w ramach "robienia miejsca" dla LTE, 2-3 lata temu namieszał
    na części BTSów i w efekcie urządzenia do telemetrii (z modułami GSM
    Siemensa), które do tej pory działały bez problemów, zaczęły głupieć -
    łączyły się z serwerem APN a chwilę później zrywały połączenie i tak w
    kółko. Wystarczyło przenieść urządzenie w inny rejon kraju i działało
    tak jak wcześniej, bez żadnych zastrzeżeń.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 48. Data: 2015-08-12 19:20:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 16:46:11 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Przesadzali. Bąkać, to se można, ale gdzie jest ustawa, która zabrania?

    Ustawe to najprosciej wprowadzic.

    1250

    przy czym istotne sa rozporzadzenia, kiedys bylo np takie
    http://www.abc.com.pl/du-akt/-/akt/dz-u-2002-182-151
    8

    Zakazu tam nie ma, ale program lepiej samemu sobie napisac.
    Choc sciagniecie z unijnego serwera to juz nie import :-)

> [...]
    > z Netscape Communications poszli więc obywatelom francuskim na
    > rękę i udostępniki im taki program, który nie narażał ich na takie

    O ile pamietam, to my tez podpadalismy pod jakas okrojona wersje,
    128-bitowe szyfrowanie, to nie dla tak podejrzanego elementu.

    > Francuzi dość szybko połapali się w tych swoich kretynizmach prawnych,
    > więc teraz można tam nawet przelewy bankowe robić.

    A kiedys sie nie dalo ?
    Niemcy tez odpuscili modemom ...

    J.

  • 49. Data: 2015-08-12 19:21:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 12 Aug 2015 16:35:09 +0200, Luke napisał(a):

    > Pamiętam, bo byłem jej klientem.
    > Ale do tamtych czasów nie chcę wracać.

    To byl wtedy dobrowolny wybor !

    J.

  • 50. Data: 2015-08-12 19:53:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

> [...]
    > wolniejszy. W pracy mam do czynienia z taką ilością urządzeń z FTDI czy
    > innym Profilic'iem na pokładzie, że czekam tylko aż mi się skończą wolne

    A co to za centralka? Bo pisząc to nie do końca wiedziałem o jakie
    centralki kol. Marudzącemu chodziło. Na myśl mi przyszła centralka
    alarmowa, z którą jakiś rok temu miałem do czynienia. Taka zwykła,
    domowa, żeby sobie ludzie sami to zainstalowali. Z możliwością
    powiadamiania przez SMS i PSTN, więc sporo do konfigurowania.

    Też mie uderzyła niekompatybilność -- tylko moja reakcja był inna:
    co za #$%@ w 2014 roku montuje port RS-232 w takim ustrojstwie
    dla zwykłych ludzi! Musiałem pojechać po przejściówke do domu.
    Oczywiście z nią zadziałało.

    Co znaczy porządnie? Gdyby wsadzili swoją przejściówkę, to by było
    o niebo lepiej. Przynajmniej klientów by nie straszyli, bo ci już
    nawet nie muszą wiedzieć co to za cudo ten RS i że są przejściówki.

    Projektant tego diwajsu był bardzo uparty, więc wszystko zrobił
    nieporządnie. Ja rozumiem RS-232 jako standard terminalowy. Podłączam
    beleco, telixa, minicoma, hyperterma czy co tam kto ma, zgaduję jaka
    prędkość, piszę "help" i dowiaduje się co dalej. Rzecz dobrze znana
    z jakichś routerów, switchy czy innych. Standard taki. A tu nie.
    Musi być program do klikania. A ten tylko na Windows. Co jak ktoś
    ma maca albo linuksa? Niechże by sobie nawet był ten program, ale
    niech on po ludzku gada przez ten er-es, a nie tajnym kodem!

    Dzisiaj nie ma co wydziwiać z jakimiś RS-232, albo nawet z USB.
    W takim urządzeniu dla ludzi, w którym jest sporo do konfigurowania,
    to się montuje RJ-45 i Wi-Fi. Byle telewizor to może mieć, a centralka
    nie? Albo drukarka. Nie mówię o routerze, bo to oczywiste. I do tego
    webserwer z przejrzystym i czytelnym menu. A jak ktoś chce byc bardzo
    do przodu, to doda apkę na Androida i iOS.

    --
    Jarek