  • Data: 2010-09-09 18:24:47
    Temat: Re: Przesiadka z Pentaxa na Nikona - jest sens?
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Marx" <M...@n...com> wrote:

    [...]
    > proszę, oto cropy:
    > http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum
    =1037&thread=36267983
    > Widzisz tu gdzieś różnicę 3EV? Bo zasadniczej różnicy w szczegółowości
    > obrazu ja nie widzę

    Widzę, że mój skrót myślowy okazał się trochę nieczytelny (mimo, że
    przy rozkładzie na czynniki pierwsze nie trzeba niczego prostować - uff! :)

    Pisałem o teście robionym przez dpreview:
    http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/page16.as

    1. Ustawiamy ISO800 dla Sony, a podgląd na "banknot z babcią" (lewy
    środek).

    2. Dla porównania bierzemy kilka cropów Nikona, jeden Pentaksa i
    nawet jeden Canona (mniej wiarygodne ISO) ustawionych na ISO3200.

    Co gały widziały? Wszystkie mają więcej mikroszczegółów niż Sony na
    800! Nawet na ISO6400 najlepsze mają szczegóły porównywalne, może
    jedynie minimalnie gorsze od Sony s55 na ledwie ISO800. Stąd te 3EV
    różnicy w teście na dpreview.

    A wszystko to na nowiutkim korpusie Sony, z jeszcze niezapylonym,
    niezagrzybionym, nietykanym, nieporysowanym, niezmatowionym lustrem. W
    następnych modelach Sony powinno chyba wymyślić łatwą wymianę tego
    lustra i od razu dołączać kilka sztuk do każdego korpusu. To by jakoś
    złagodziło problem.

    Skrót myślowy polegał na tym, że nie tłumaczyłem (sapienti sat!), iż
    degradacja szczegółów nie jest konsekwencją zastosowanej czułości - jest
    skutkiem umieszczenie w polu widzenia ukośnej szybki. To pozostałe w
    porównaniu cropy mają zdegradowane hi-ISO szczegóły (a okazuje się, że
    nie aż tak jak Sony).
    Można przypuszczać, że ze względu na różne przyczyny w najniższych
    czułościach odstawanie w Sony będzie nawet jeszcze większe niż te 3EV,
    natomiast w najwyższych, ze względu na szybką degradację obrazu,
    mniejsze niż 3EV.

    BTW: Nigdy np. nie sugerowałem, że nieruchome lustro w Sony zabiera
    tyle światła, że musi podnosić czułość o jakieś 2-3EV i to tak degraduje
    obraz. Zwróciłem jedynie uwagę na degradację szczegółów, której przy tym
    wynalazku nie uleczą nawet najlepsze obiektywy ze stajni.

    pozdrawiam

    [mr.]