  • Data: 2010-06-16 19:58:49
    Temat: Re: Przeciwdzialanie i usuwanie naprezen spawalniczych.
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    news:16fb34b3-e040-4f58-970a-

    > Wypalanie. Skup się. Bronisz tezy o wypalaniu się pierwiastków
    > stopowych podczas spawania. Opowiedz jak spalić chrom w stali 304
    > palnikiem gazowym. Tak żeby go się zrobiło w kawałku stali mniej
    > procentowo niż było wcześniej. Nie opowiadaj o tym że siarka, że
    > fosfor, że tlen, że naprężenia, że cokolwiek. Skup się na chromie.
    > Żelazo zostaje a chrom się spala, czyli zamienia się na tlenek,
    > ulatniając się i pozostawiając jednorodny materiał, tyle że mniej
    > odporny chemicznie, który po pół roku przerdzewieje. Jak to zrobić?
> [...]

    Stal nierdzewna oprócz chromu i niklu posiada inne dodatki stopowe takie jak
    węgiel, krzem, mangan, molibden, miedź, tytan, niob w zalezności od gatunku
    stali. Prawie wszystkie te dodatki stopowe (oprócz tytanu i niobu) podczas
    spawania w atmosferze utleniającej, utleniają się w dużym stopniu. Tytan
    choć sam w sobie jest metalem nierdzewiejącym oraz bardzo odpornym na wysoką
    temperaturę oraz głębokie utlenianie to w przypadku kontaktu z azotem jako
    jeden z niewielu pierwiastków wchodzi bardzo łatwo z nim w reakcję chemiczną
    w stosunkowo niskich temperaturach bo już poniżej 1000stC tworząc azotek
    tytanu. Tytan dodawany jest do stali właśnie w celu podwyższenia jej
    odporności na korozję i środkowisko morskiej wody. Niestety w przypadku
    potraktowania takiej stali palnikiem szlak trafia tytan.

    Wracając teraz do poprzednioopisywanych dodatków stopowych oraz tych
    nieszczęsnych dodatków jak fosfor, siarka, wodór, tlen, azot itp., których
    nie można się pozbyć do końca w procesie metalurgicznym to one także się
    wypalają tworząc przeróżne związki gazowe czy też rozpuszczalne w wodzie,
    które tworzą w stali pory, stanowiące zalążek korozji.
    Nikiel i chrom nie są metalami niekorodującymi. One także korodują tylko, że
    ich obrona przed korozją polega na tzw. pasywacji czyli wytwarzaniu cienkiej
    powłoki ochronnej tlenków, które zabezpieczają metal przed korozją. Podobnie
    także i tytan pokrywa się bardzo cienka warstwą tlenku zabezpieczającego
    przed dalszym utlenianiem. Te metale pokrywają się tlenkami chroniącymi
    przed korozją tak samo jak glin, miedź czy ołów.
    Twój błąd rozumowania polega na tym, że Ty cały czas zakładasz, że chrom i
    nikiel to metale same z siebie niekorodujące, które po dodaniu do żelaza
    zabezpieczają go przed rdzą i w ogóle ani nie korodują, ani się nie
    utleniają. Jest to bardzo błędne rozumowanie. Dowodem na takie rozumowanie
    była choćby Twoja propozycja lutowania stali nierdzewnej, które jest bardzo
    trudne, a w przypadku niektórych gatunków stali nierdzewnych wręcz
    niemożliwe, właśnie ze względu na pokrywanie się tej stali warstewką tlenków
    niklu, chromu i tytanu.
    Podczas spawania przede wszystkim wypala się żelazo oraz inne dodatki
    stopowe i niestopowe. Jednak nikiel i chrom także się wypalają w nieznacznym
    stopniu, a ich tlenki zanieczyszczają spoinę. W przypadku spawania
    elektrycznego tlenki są rozbijane i usuwane, a samo ich tworzenie jest mocno
    ograniczone obecnością gazu osłonowego o tyle podczas spawania palnikiem
    tworzą się one cały czas i pozostają w spoinie.
    O ile te tlenki niklu, chromu, tytanu na powierzchni stali chronią ją przed
    korozją o tyle wewnątrz spoiny powodują mikropęknięcia i porowatość.
    Pozostałe dodatki także wprowadzają duże zanieczyszczenie spoiny swoimi
    związkami tj. tlenkami, azotkami, siarczkami, węglikami itp. One nie dość,
    ze diametralnie zmieniają właściwości wytrzymałościowe spoiny to stanowią
    zalążek korozji, która potrafi wniknąć głęboko i strawić nie tylko samą
    spoinę ale także i łączone metale, w których nie zaszła reakcja wypalenia
    dodatków stopowych.
    Tak więc jeszcze raz Ci tłumaczę, że stal nierdzewna nie jest nierdzewana
    tylko dlatego, że posiada w swoim składzie nikiel i chrom, ale dlatego jest
    nierdzewna, że na powierzchni tej stali chrom, nikiel oraz tytan ulegają
    pasywacji czyli utleniają się i wytworzyły warstwę zabezpieczającą przed
    korozją. Stal nierdzewną żeby mogła być nierdzewną musi być wyczyszczona z
    korozji oraz wszelkich pozostałości spawalniczych tj. tlenków, siarczków,
    węglików, następnie wypolerowana i poddana procesowi pasywacji w przeciwnym
    wypadku taką stal wpierdzieli rdza i to bardzo szybko. Stal, w której
    zostały wypalone dodatki stopowe i niestopowe podczas spawania z dostępem
    tlenu czy azotu robią się porowate jak gąbka, a w tych porach znajdują się
    zalążki rdzy, które w kontakcie z wodą i tlenem potrafią doprowadzić do
    dużej korozji stali nierdzewnej.

    To co tutaj napisałem to jest tylko ogólny zarys problemu. W rzeczywistości
    te zależności są bardzo złożone i zależą od wielu czynników takich jak skład
    stali, rodzaju dodatków, stopnia zanieczyszczenia innymi pierwiastkami,
    rodzaju gazu osłonowego używanego podczas spawania w tym przypadku gazu
    powstałego ze spalenia acetylenu, który może posiadać właściwości
    utleniające, nawęglające, redukujące.
    To co pisał Kogutek jest prawdą i widać, że chłopak ma trochę pojęcia w tym
    temacie. Zapewne napisał w skrócie o wypalaniu się dodatków stopowych pisząc
    ogólnikowo o wszystkich składnikach zarówno tych, które są dodatkami
    stopowymi czyli tymi, które dodawane są w sposób celowy do stopu w celu
    nadania stali odpowiednich właściwości fizyko-chemicznych jak tych, które
    nimi nie są. Ale jednak widać, że wie o czym pisze, choć może nie dla
    wszystkich wystarczająco zrozumiale, zwłaszcza tych, którzy mają znikome
    pojęcie w tym temacie.
    Mnie akurat gdzieś tam po szkolnej drodze przytrafiło się liznąć tematu
    metalurgii oraz spawalnictwa na kierunku budowy maszyn, a ponadto mój ojciec
    był metalurgiem, z którego dorobku patentowego korzystały huty nie tylko w
    byłych krajach RWPG. Lubił dużo opowiadać na ten temat, a w domu posiadał
    prawie kompletne laboratorium, gdzie ja jeszcze jako dziecko poznawałem
    struktury przeróżnych gatunków stali :)
    Choć osobiście moja praca zawodowa nie miała bezpośredniego związku z
    metalurgią, a styczność z nią miałem tylko taki, że zajmowałem się
    urządzeniami automatyki w hutnictwie także i na stalowni to jednak conieco w
    głowie jeszcze pozostaje, żeby zrozumieć procesy zachodzące w stali podczas
    jej obróbki.

    Kurde, a miałem się nie rozpisywać :D