  • Data: 2012-08-19 20:00:48
    Temat: Re: Prowadnica na rolkach
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 19 Aug 2012 17:19:25 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
    > Zwykle w maszynach (frezarka/tokarka) jest prowadnica stalowa i po niej
    > slizga sie element z mocowaniem noza, imadlem itp. A czy gdyby ten
    > suport mial ulozyskowanie na rolkach lub kulkach, to nadawalby sie np.
    > jako os do obrabiarki? Czy obciazenia sa na tyle duze, ze by sie
    > rozlecialo? A moze luzy sa nieuniknione wtedy? Czemu takiego rozwiazania
    > nie stosuje sie w obrabiarkach,

    Raczej luzy i ogolnie - osiagane dokladnosci. Obciazenia tam chyba nie sa
    jakies bardo wielkie. Podobnie wrzeciono tokarki ma lozysko cierne, a
    przynajmniej mialo, bo teraz to nie wiem ...

    > Jeszcze jedno, czemu sruby pociagowe nie moga miec normalnego gwintu jak
    > w typowych srubach, tylko trapezowy, prostokatny, czy inny wyszukany?

    Bo normalne sruby maja jeszcze wymog samohamownosci :-)

    Im mniejszy ten kat w srubie, tym wieksza skladowa idzie w uzyteczna sile,
    a mniejsza w bezuzyteczny nacisk.

    J.