  • Data: 2010-08-15 09:57:52
    Temat: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 15 Sie, 09:24, "slawek" <s...@h...pl> wrote:

    > To trochę tak, że uważamy iż każdy powinien mieć równe szanse,

    Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby każdy miał równe szanse przy
    zdawaniu egzaminu.

    Dlatego cały Twój dalszy rant jest spieprzony - zbudowałeś go na
    założeniu, że dostęp do cechu będzie ograniczony inaczej, niż przez
    kompetencje ("pierwszy syn informatyka", itp.) a przecież to założenie
    nie ma podstaw. Zbudowałeś swój argument na fałszywym założeniu.

    Spróbuj od nowa. Założenia są takie:
    1. Istnieje jeden zbiór wymagań obowiązujący wszystkich podchodzących
    do egzaminu.
    2. Wszyscy mogą podejść do egzaminu.

    Zalety są takie:
    1. Nie trzeba kończyć studiów, żeby zdać ten egzamin. Jest to szansa
    dla samouków oraz ludzi, którzy z wielu różnych powodów nie mogli
    studiować lub studiów skończyć. Przypominam, że właśnie tak się zaczął
    ten wątek.
    2. Nie ma problemu, że dyplomy różnych uczelni zdobywa się z różnym
    wysiłkiem (dzisiejszy problem: magister magistrowi nierówny).

    Moje pytania:
    1. Co tu jest źle?
    2. Czym to się różni od prawa jazdy? Jakoś nikt nie marudzi, że na
    prawko trzeba zdać państwowy egzamin. Chciałbyś, żeby w tej dziedzinie
    obowiązywał "wolny rynek"?

    Uwaga: w jakimś stopniu rolę takich centralnych egzaminów pełnią
    obecnie certfikaty branżowe (Oracle, Cisco, itd.), ze *wszystkimi*
    punktami powyżej. To naprawdę nie jest nowy pomysł. Problem tylko w
    tym, że certyfikaty komercyjne mają komercyjne (marketingowe) cele i
    to prowadzi do wypaczeń.

    > Nota bene, podobnie jest z aktorami, tj. aktorkami nawet bardziej. Uczy się
    > taka w Wyższej Szkole Aktorskiej im. Kogoś przez wiele lat, kończy ją z
    > wysoką notą i nic. Bo z reguły jako smerfetki i tak grają nie-aktorki bez
    > dyplomu, za to z innymi walorami, napiszmy że to "talent".

    Branża rozrywkowa ma swoje prawa. Branża finansowa czy systemy
    sterowania mają swoje. Nie widzę zalety w tym, aby branża finansowa
    działała według takich samych praw, jak branża rozrywkowa.

    Jednym słowem: nie mam nic przeciwko centralnym egzaminom w branży IT.
    Prawo jazdy też posiadam.