  • Data: 2010-08-06 10:23:24
    Temat: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Od: Michal Kleczek <k...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > podstawy matematyczne, bądź dość proste algorytmy końcowe. Ba, niektórzy
    > pamiętają że uczono tego kiedyś w dobrych technikach w jakimś
    > ograniczonym zakresie i ludzie dawali radę.

    > Nie. Dam Ci oczywisty przykład. 5 lat temu było tak: programowanie
    > równoległe? A po co? Dzisiaj jest tak: Andrzej, ty cos robiłes tam z
    > jakimiś muteksami, mam tu taki przedmiot "nowoczesne programowanie
    > równoległe", mógłbys wziąśc ze trzy wyklady bo ja tego nie kumam a
    > podobno sa juz jakies procesory z jakimiś rdzeniami czy coś? No, weźmiesz?

    Wspolczuje doswiadczen. Ja mam zupelnie inne - choc musze przyznac, ze
    wartosc ukonczenia kier. informatycznego na wyzszej uczelni dotarla do mnie
    dopiero po paru ladnych latach praktyki. Jak rowniez - co jest inna sprawa -
    swiadomosc slabosci wiekszosci polskich uczelni/wydzialow informatycznych.
    Jak z artykulu "Niebezpieczne Java szkoly" - produkuja klepaczy raportow lub
    administratorow. Na szczescie nie wszystkie.

    > Owszem. Programiscie wiedza z zakresu całek, różniczek, liczb
    > zespolonych przydaje się średnio jesli musi wygenerować nastepny raport
    > "kto jest komu winien od do" w formie listy na Form1. Elektronikowi jest
    > raczej niezbedna.

    Ja sie zgadzam, ze do robienia raportow nie jest potrzebne wyzsze
    wyksztalcenie. Do lutowania ukladow na plytce rowniez.

    > Przypominam że tutaj mowa jest o tym czy lepiej zatrudnić zielonego
    > studenta po studiach czy hobbystę po maturze i samouctwie. Nikt nie
    > będzie im zlecał zadań o ogromnym znaczeniu strategicznym dla firmy, na
    > początek zajma się zmianą kolorów przycisków. To wystarczy żeby zobaczyć
    > w okresie próbnym czy warto się tym delikwentem interesowac dalej. Bo
    > może warto mimo braku papierka.

    Wszystko fajnie, tylko ze tego sie nie da zrealizowac w praktyce, bo
    musialbym przyjmowac do pracy lumpow z centralnego jezeli by sie zglosili. W
    koncu zawsze mozna trafic na naturszczyka.
    Innymi slowy - jakies kryteria selekcji wstepnej musisz przyjac. Od ludzi
    bez udokumentowanego doswiadczenia zawodowego najprosciej jest wymagac
    dyplomu. To, ze mozna w ten sposob odrzucic kogos wartosciowego jest
    kosztem, ktory sie ponosi. Ten koszt jest jednak niewielki, bo
    prawdopodobienstwo tego jest niezbyt duze. W koncu skoro kogos jakas
    dziedzina interesuje, to - w taki lub inny sposob - bedzie sie staral
    - poglebiac zainteresowania (rozpocznie studia)
    - potwierdzic swoje umiejetnosci (zdobyc dyplom)
    Jezeli nie robi tego to:
    a) jest leniwy
    b) udaje tylko, ze go to pasjonuje
    c) nie jest na tyle zdolny, zeby byl w stanie skonczyc studia
    d) uwaza ze jest madrzejszy od wszystkich i "studia mu nic nie dadza"
    Tak czy inaczej - nie chcemy go u nas :) .

    > No.. prawdziwi herosi. Może popytaj jak wyglada sytuacja ludzi którzy
    > muszą się wyrwać ze wsi skazując swoją rodzinę na głodówkę i tym podobne
    > drobnostki które akurat było mi dane zobaczyć na własne oczy.

    Roznie bywa w zyciu. To fakt. Ale mowimy tu o pracodawcy - wolisz zatrudnic
    pracownika, ktory mimo przeciwnosci losu poradzil sobie, czy tez
    nieudacznika? Pamietaj, ze przedsiebiorstwo to nie fundacja charytatywna.

    > Po co? Miała go puszczać na 3 godziny dziennie żeby załatwiał jakieś
    > duperele na uczelni głównie czekając na jakiegoś asystenta w sprawie
    > zwolnienia z zajęć? Lepiej mu zapłacić więcej i niech siedzi na dupie.
    > jak jego koledzy będa mieli mgr on będzie ich kierownikiem. Wszyscy sa
    > zadowoleni.

    To znaczy, ze firmie na tym czlowieku nie zalezy. Uciekaj z takiej firmy.
    Szukaj takiej, ktora ci finansowo pomoze skonczyc studia, zaplaci za
    szkolenia, moze nawet umozliwi zrobienie doktoratu. Sa takie, naprawde. Moga
    wymagac lojalki - ich prawo i twoja decyzja, czy sie na to zgadzasz.

    > Gdzie jest zysk dla firmy że dobry programista nagle dostaje mgr? Chyba
    > tylko strata, bo może się zacząć rozglądać za podwyżką, a mgr nagle nie
    > dodaje +7 pkt do mądrości. Naprawdę.

    Np. umozliwia dalszy rozwoj pracownika. Umozliwia branie udzialu w
    przetargach i pracach dla klientow, ktorzy wymagaja potwierdzonego
    doswiadczenia i/lub wyksztalcenia od pracownikow dostawcy. Wzmacnia marke
    firmy na rynku. Itd.

    > Statystycznie. I o to chodzi, żeby nie spisywać na straty ludzi którzy
    > nie pasują do statystyki.

    A w jaki sposob chcesz to zrealizowac? Sprawdzac kazdego, kto sie zglosi?
    Wartosc oczekiwana ( np. zysku z pracownika w ciagu 5 lat podzielonego przez
    koszt przeprowadzenia rekrutacji ) takiego dzialania jest nizsza niz
    odsianie wstepne na podstawie prostych kryteriow.

    > Jak sam zauwazysz zapewne w wielu miejscach zbędnym w porównaniu do
    > umiejętności. Oczywiście kazdy ma jakieś doświadczenia. Ja mam między
    > innymi takie, że czasem pytałem studentów "i jak tam na rozmowie". Mam
    > więc niewielki, ale jednak statystyczny obraz, że dobra firma ma głęboko
    > w d... ile masz papierów i pieczatek. Liczy się to jak wypadniesz na
    > testach i rozmowach o *konkretach*. Problem w tym żeby do tego punktu
    > dotrzeć.

    Wlasnie.

    > Obawiam się że przesypiasz reowlucję równania w dół. Na obydwu
    > uczelniach uczą Ci sami ludzie. Fakt, że na jednej z nich bardziej im
    > się chce. Ale od chcenia nie wynika nagle przypływ wiedzy, może tylko
    > jakości.

    Rozumiem, ze chodzi o "jakosc ksztalcenia".
    Toz wlasnie o te jakosc chodzi.

    --
    Michal