  • 51. Data: 2014-11-06 14:24:41
    Temat: Re: Projekt 30
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-11-06 13:56, Maciek "Babcia" Dobosz wrote:

    > Problem w tym że nie każdy pasażer jedzie w to samo miejsce i to po
    > trasie autobus/tramwaju.

    Skoro puste nie jeżdzą, to znaczy, że jednak komuś to pasuje.

    > Całościowo - przez całą dobę.

    Z ciekawości - po co? Ja tam jestem inżynierem, ty też i zapewne wiesz,
    że problem przepustowości liczy się dla warunków w których ona się
    wyczerpuje. Jeśli wykorzystana jest poniżej, to maksymalna nie ma
    specjalnie znaczenia.

    > A to u buspasach gadamy czy o zajmowaniu powierzchni przez różne
    > pojazdy? Bo ja o tym drugim.

    Ja o porównaniu przepustowości i powierzchni zajmowanej prze tramwaje i
    autobusy do samochodów w centrum miasta - bo od tego zaczeliśmy. I
    wybrałem najbardziej dla siebie niekorzystny przykład - buspas, gdzie
    autobus ma kilkaset metrów "długości" liczonej do powierzchni, a i tak
    lepszą przepustowość.

    > Jak już to muszę o buspasach to akurat tam są totalnie bezmyślnie. Ruch
    > tam jest spory non-stop a autobusowy poza szczytem znikomy. Buspas
    > powinien być okresowy ale wtedy SM nie miałaby jak polować.

    To akurat stara dyskusja - jeśli poza szczytem i tak samochody mieszczą
    się na pozostałych pasach, to nie ma sensu ograniczać buspasów do
    szczytu. Jeśli się nie mieszczą, to trzeba usiąść i policzyć. Pewnie i
    tak wyjdzie na korzyść buspasa, nawet jak pozornie wygląda na pusty,
    choć nie przeczę, że trzeba się pochylić nad każdym przypadkiem
    indywidualnie.

    > Ale ja nie piszę o buspasach tylko o kuriozalnym porównywaniu miejsca
    > jakie zajmuje autobus i samochody z taką samą ilością ludzi i na tej
    > podstawie udowadnianiu że autobus jakoś "lepiej" tych ludzi przewiezie,.
    > W oderwaniu od rzeczywistości.

    Nie, ty próbujesz oderwać dyskusję od punktu odniesienia. Porównywanie
    miejsca "zajętego" przez autobus ma sens tylko wtedy gdy tego miejsca
    brakuje. Podobnie jak przepustowości tylko wtedy kiedy jej brakuje.

    > Oczywiście. Niestety jak obserwuję Warszawę to większość ruchu w
    > szczycie to jest tranzyt.

    Chyba żartujesz? Przytłaczająca większość jest na blachach warszawskich,
    bądź okolicznych. Do tego dolicz, że spora część "słoików" jeżdzi na
    starych blachach, żeby zaoszczędzić na OC. Nawet na trasie Toruńskiej
    większość jest miejscowych.

    > Paradoksalnie zauważyłem że rankiem problem z
    > parkowaniem jest większy np. u mnie na Kabatach niż w Centrum.

    Pewnie dlatego, że ludziom jednak metro lepiej pasuje niż korki;)

    > Największy P&R na Ursynowie to parking Tesco. ;-)
    > Tylko że nadal nie zmieni to tego że na danej ulicy
    > przejedzie np. 300 samochodów i 1 autobus na godzinę. Nawet jak w
    > samochodach sami kierowcy to jednak wbrew pokazywaniu jaki ten autobus
    > fajny to nie do końca prawda. W skrajnym przypadku ulica Gąsek koło
    > mnie: kilkaset samochodów na godzinę i zero autobusów. Bo nie wyrobi
    > się na zakręcie żaden autobus a to najkrótszy wjazd do miasta od strony
    > Konstancina. Jak bym chciał naszą wspaniałą KM to albo półtora
    > kilometra spaceru i oczekiwanie na autobus co godzinę albo półtorej
> [...]

    Zaczeliśmy od wyższości tramwajów pod względem przepustowości na moście
    poniatowskiego, a twoim kontrargumentem jest, że na ulicy Gąsek
    samochody mają większą przepustowość niż autobusy, bo tych drugich nie
    ma. Abstrahuje pan od układu odniesienia;) A w Krakowie szybciej jest
    przejść całe miasto po przekątnej niż pojechać metrem:P

  • 52. Data: 2014-11-06 15:07:37
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-11-06, o godz. 14:24:41
    Shrek <...@w...pl> napisał(a):

    > Skoro puste nie jeżdzą, to znaczy, że jednak komuś to pasuje.

    Jeżdżą pełne - czasami.

> [...]
    > wiesz, że problem przepustowości liczy się dla warunków w których ona
    > się wyczerpuje. Jeśli wykorzystana jest poniżej, to maksymalna nie ma

    Bo chciałbym zobaczyć realny ruch. Zwróciłeś uwagę że przeciwnicy
    samochodów mówią ogólnie 'bo są korki" bez podawania innych danych. A
    korki są tylko czasami. Autobusy - wbrew wmawianiu że jedne starczy na
    50, 100 czy 200 samochodów, nie są zamiennikiem aut bo nie nastawi ich
    tyle co aut w każdej sytuacji i na trasie. I co mi po tym jak autobus
    przewiezie 300 osób zamiast 300 samochodów jak ten autobus będzie co
    godzinę?

> [...]
    > wybrałem najbardziej dla siebie niekorzystny przykład - buspas, gdzie
    > autobus ma kilkaset metrów "długości" liczonej do powierzchni, a i

    A ja mówię o autobusach globalnie a nie tylko dla jednego konkretnego
    przypadku. Jak chciałbym jeden przypadek to już wspomniałem o ul. Gąsek.

> [...]
    > policzyć. Pewnie i tak wyjdzie na korzyść buspasa, nawet jak pozornie
    > wygląda na pusty, choć nie przeczę, że trzeba się pochylić nad każdym

    Pewnie, policzyć... Tyle że teraz jest "nie - bo nie".

> [...]
    > Porównywanie miejsca "zajętego" przez autobus ma sens tylko wtedy gdy
    > tego miejsca brakuje. Podobnie jak przepustowości tylko wtedy kiedy

    Ale "ekolodzy" waśnie tak to odrywają. Stawiają autobus, samochody i
    np. rowerzystów i mówią "patrzajta ile te złe samochody miejsca zajmują
    - nawet rowerzyści mniej a też 300 osób przewiozą". W całkowitym
    oderwaniu od rzeczywistości. Czyli od tego że ten autobus w realu
    pojawi się raz na 15 czy 20 minut i na dodatek nie wszystkim z
    samochodów jego trasa odpowiada.

> [...]
    > "słoików" jeżdzi na starych blachach, żeby zaoszczędzić na OC. Nawet
    > na trasie Toruńskiej większość jest miejscowych.

    Tranzyt jak dla mnie to także jazda z jednego skraju miasta na drugi.
    Nie dodałem międzydzielnicowy. Nadal mści się na Warszawie brak
    sensownej obwodnicy.

    > Pewnie dlatego, że ludziom jednak metro lepiej pasuje niż korki;)

    Nie do końca metro - także linie autobusowe.

> [...]
    > drugich nie ma. Abstrahuje pan od układu odniesienia;) A w Krakowie
    > szybciej jest przejść całe miasto po przekątnej niż pojechać metrem:P

    No ale gadamy o ulicach. Tramwaje to Ty z Liwiuszem - ja się nei
    dotykam. ;-)
    Gąsek przytoczyłem by pokazać absurd tego o czym pisze od początku - że
    autobus jest wygodniejszy i przewiezie więcej pasażerów na podstawie
    tego że mniej miejsca zajmuje jest absurdem bez pokazania konkretnego
    miejsca. Ten przykład pokazuje to w sposób skrajny - autobus nie jest w
    stanie nic zastapić nawet jak go postawią na tej ulicy i wsadzą tam 2
    razy więcej ludzi niż kierowców osobówek. Takich miejsc jest w
    Warszawie wbrew pozorom sporo na obrzeżach. Korka nie ma ale autobusy
    są szczątkowe.

    Zdrówko

  • 53. Data: 2014-11-06 15:42:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2014-11-06 15:07, Maciek "Babcia" Dobosz wrote:

    >I co mi po tym jak autobus
    > przewiezie 300 osób zamiast 300 samochodów jak ten autobus będzie co
    > godzinę?

    Rozmawiamy o centrum miasta, czy o Truskawiu w Puszczy Kampinoskiej? Bo
    ja o zupie, ty o dupie;)

    > A ja mówię o autobusach globalnie a nie tylko dla jednego konkretnego
    > przypadku. Jak chciałbym jeden przypadek to już wspomniałem o ul. Gąsek.

    Globalnie gdzie - w centrum miasta, w województwie, państwie, UE,
    kontynencie, całym globie?

    > Pewnie, policzyć... Tyle że teraz jest "nie - bo nie".

    No to licz... A skąd wiesz, że ktoś nie policzył, tylko "nie, bo nie"?

    > Ale "ekolodzy" waśnie tak to odrywają.

    Ale "ekologów" to ja mam w D4. Idź z nimi dyskutować jak chcesz, ja nie
    jestem "ekologiem".

    > Tranzyt jak dla mnie to także jazda z jednego skraju miasta na drugi.

    Znów mieszasz - tranzyt przez Warszawie to tranzyt _przez_ Warszawię - z
    definicji. W warszawie ruchu tranzytowego coraz mniej i z pewnością
    wynosi on nie więcej niż kilka(naście) procent. Nie naciągaj
    rzeczywistości.

    > Nie dodałem międzydzielnicowy.

    Zresztą nawet jeśli byś liczył tranzyt międzydzielnicowy przez centrum,
    po czym poznajesz, że ktoś na bemowskich blachach jest w centrum
    tranzytem? I jakie to ma znaczenie w przypadku porównania powierzchni
    zajętej przez autobus i samochód?

    > Nadal mści się na Warszawie brak
    > sensownej obwodnicy.

    Za chwilę będziesz miał ekspresową z Marek do Puławskiej.

    > Nie do końca metro - także linie autobusowe.

    Czyli z jakiś powodów ludzie jednak wolą te autobusy.

    > No ale gadamy o ulicach. Tramwaje to Ty z Liwiuszem - ja się nei
    > dotykam. ;-)

    No dobrze - to uściślijmy rozmawiamy o stosunku powierzchni zajętej
    przez autobus do samochodu. Ponieważ problem występuje w mieście, a
    konkretnie w centrum i na głównych ulicach, to proszę cię, żebyś się
    tego trzymał i nie wyjeżdzał w tym porównaniu z jakąś ulicą gdzie
    autobusy nie kursują lub kursują raz na godzinę, albo z jaką ulicą na
    zadupiu, gdzie korek to widzieli jak pięć lat temu był wypadek.

    > Gąsek przytoczyłem by pokazać absurd tego o czym pisze od początku - że
    > autobus jest wygodniejszy

    Nikt nie twierdził, że jest wygodniejszy.

    > i przewiezie więcej pasażerów na podstawie
    > tego że mniej miejsca zajmuje jest absurdem bez pokazania konkretnego
    > miejsca.

    Przecież pokazano na początku - Most Poniatowskiego. Ty wyjeżdzasz cały
    czas z jakimiś zdupiami. Z tym nie ma co dyskutować.

> [...]
    > razy więcej ludzi niż kierowców osobówek. Takich miejsc jest w
    > Warszawie wbrew pozorom sporo na obrzeżach. Korka nie ma ale autobusy

    Aleś się uprał - to pokazuje, jak odrywając dyskusję od rzeczywistości,
    można próbować udowodnić najbardziej bzdurne tezy. Warunki brzegowe są
    takie, że porównujemy przepustowość tam gdzie jest z nią problem i siłą
    rzeczy tam gdzie są autobusy. Przecież nie możesz być tak głupi, żeby
    tego nie zrozumieć, więc po prostu manipulujesz.

    Shrek.

  • 54. Data: 2014-11-06 20:38:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2014, bartosz wrote:

    > Wlasnie staralem sie pokazac, ze tyle samo w strefie 30 i w strefie 50

    Powiedz że kpisz, bo nie uwierzę.
    Niestety, wypada zgodzić się z Liwiuszem: sporo kierowców
    naprawdę tak uważa i DLATEGO wymuszenie ograniczenia prędkoœci
    odnosi skutek.
    To jest właœnie "proœba o progi" (jak gdzieœ to widziałem,
    "odporne na immunitety", choć tam chyba o wilcze doły dla buspasów
    chodziło).

    > Kazde zaburzenie plynnosci ruchu wydluza okres zajetosci drogi przez
    > pojazd - to jest oczywiste i zrozumiale. Przeczuwam, ze zadajac mi powyzsza
    > serie pytan chcesz wskazac, ze skutki owego zaburzenia przy 30km/h sa
    > mniejsze od takich samych skutkow dla 50km/h.

    Ależ "zaburzeniem" jest każde miejsce, w którym pojazdy włączają
    sie do ruchu lub sš podporzšdkowane (w tym okresowo przez sygnalizację).
    A tego w mieœcie NIE unikniesz!

    > Pamietam, ze kiedys znalazlem
    > na necie taka symulacje ruchu samochodowego: cos w rodzaju toru kolarskiego
    > z dochodzaca don z boku droga; mozna bylo ustawiac liczbe i predkosc
    > samochodow i w efekcie obserwowalo sie powstawanie korkow - badz nie. Nie
    > moge tego nigdzie znalezc, niestety...

    Kojarzę. AFAIR dobra była.

    > Wracajac do tematu - smiem watpic w roznice w skutkach. Przede wszystkim
    > dlatego, ze w praktyce samochody nie poruszaja sie z oczekiwanymi
    > predkosciami, narzuconymi przez strefy - i mam najbardziej na mysli,
    > ze ci z "50" jada wolniej.

    A średnio zdecydowanie wolniej.
    I na tym polega problem - o przepustowości drogi nie decyduje
    przepustowość PUSTEJ drogi, a większa prędkość wymusza większe
    odstępy (ich zaniechanie zatrzymuje od czasu do czasu ruch
    na dobre, co jeszcze bardziej pogarsza średnie).

    > Bardzo mozliwe, ze mnie przeceniasz :)

    > W zasadzie tak, ale bardziej powiedzialbym, ze tego oczekuje od
    > doskonalszego modelu ksztalcenia kierowcow w porownaniu z tym, co mamy
    > obecnie.

    Jak chcesz za pomocą egzaminu spowodować, żeby później nie było GORZEJ?
    Mi się nasuwa tylko jedno rozwiązanie - obniżyć poziom do najniższego,
    który kierowcy osiągają *PO* zdaniu egzaminu, i niewykluczone, że
    właśnie tak "robi się" PJ w krajach z mniejszą wypadkowością :>

    > Tu wlasnie mam watpliwosci. Zauwaz, ze obecne zmiany w prawie ida ku
    > zwiekszeniu represji na kierowcow mlodych stazem

    I pijanych.
    A ze statystyki można sobie wyczytać, jaki procent ofiar powodują
    pozostali.

    > A z drugiej strony gdzies czytalem, ze najwiecej wypadkow generuja
    > kobiety w wieku okolo 30 lat :).
    > Tutaj tez przydalby sie link do miarodajnych podsumowan.

    Też nie mam, ale w kategorii "brak znajomości geometrii" dane
    organoleptyczne mi się zgadzają :> (mam na myśli usiłowanie
    wyprzedzenia roweru na ostrym skręcie w prawo).

    > Tylko ze w tym miejscu zaczynamy poruszac zupelnie inna kwestie. Skoro ktos
    > ciagle przekracza limity punktowe, ale nie powoduje wypadkow (ergo: nie
    > wywoluje _realnych_ zagrozen na drodze) i w dodatku koncertowo zdaje kolejne
    > egzaminy na prawko, to znaczy, ze cos jest nie tak z prawem drogowym.

    I sam wróciłeś do punktu początkowego, z tezą "co też niby egzamin daje".
    Przecież to nie ja i Liwiusz mamy uwagi do "to jak to się stało, że
    zostali kierowcami".
    Kierowca który ZOSTANIE bezpiecznym kierowcą, niekoniecznie nim BĘDZIE.
    Na egzaminie pojedzie perfekcyjnie.

    Znasz mój ulubiony "wyciąg ze statystyki"?
    Ten o skutkach spotkania "osłów co to przepisów nie znają" (baaardzo
    popularny pogląd) z innymi takimi, co to pozdawali śpiewająco wszystkie
    egzaminy, a ściślej, kto jest częściej winny kolizji?

    > W obu ewentualnosciach wychodzi, ze szwankuje drogowy system prawny. Sam
    > wybierz lepszy wariant :).

    Konieczność warunkowania wymogów - i to wcale nie "względem osoby".
    Na początek modyfikacja art.1 Kodeksu Wykroczeń (do postaci zbliżonej
    co najmniej do Kodeksu Karnego)
    Niestety komplikuje to przepisy, coś za coś.
    Już pisałem:

    > Oczywiscie zgadzam sie z powyzszym w calej rozciaglosci.

    ...no ale posłowie się nie zgadzają.
    "Zły przykład" dawany poprzez wyprzedzanie motocykla przy *widocznie*
    pustym przejściu IMO nie może być karany tak samo jak jazda "nie
    widzę pieszych to jadę", a jest.

    Tak że w skrócie: nijak nie zgadzam się co najmniej z dużą częścią
    Twoich uwag do postu Liwiusza.
    Ale z tezą że z prawem jest coś nie tak - owszem.

    > Ok, zatem mowmy o "strefie 1" ;):).

    Też nie.
    Gdzieś jest optimum, które można "naciągnąć" lekko w stronę
    nieco wyższych wartości, a *możnaby*, jakby zasady przewidywały
    właśnie warunkowość.

    > No pewnie, ze tak ;) - coz zrobie, ze lubie dawac przyklady pobudzajace
    > wyobraznie - i lubie tez takie przyklady rozwazac...

    A ja niezmiernie lubię wyszykiwać w nich błędy logiczne ;>
    Przykłady skrajne i argumentacja ad absurdum *są* dobre, ale
    tylko przy dobrych założeniach.
    Zakładanie stałego *czasu* przejazdu, kiedy to celem jazdy
    jest przebycie *odległości*, stanowi błąd sam w sobie,
    i takiego kiksu nie ukryjesz ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 55. Data: 2014-11-06 21:16:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2014, bartosz wrote:

    > Prosze bardzo: wezmy pod uwage odcinek drogi o dlugosci 100m, po ktorym
    > porusza sie samochod z predkoscia 36km/h (dla ulatwienia obliczen), czyli
    > 10m/s. Latwo policzyc, ze czas przejazdu wyniesie 10s. Zalozmy, ze na naszej
    > drodze ma prawo w tym samym czasie znalezc sie tylko jeden samochod.

    I to jest błąd gruby.
    Minimalna "droga zajmowana przez samochód" wynika z drogi hamowania
    plus długość samochodu, zaś droga hamowania zależy od kwadratu
    prędkości. Z dokładnością do czasu reakcji kierowcy i bezwładności
    mechaniki hamowania.
    Jeśli jadą wolniej, to w rozpatrywanym zakresie na tym samym odcinku:
    1. może znaleźć się w stanie ustalonym większa liczba pojazdów, na
    tyle istotnie większa, że mimo iż każdy z nich jedzie dłużej, przez
    każdy punkt przejeżdża ich w jednostce czasu WIĘCEJ; oczywiscie,
    ze względu na niezerową długość pojazdów, istnieje prędkość przy
    której występuje maksimum, później czas przetaczania się pojazdu
    rośnie bardziej niż maleje "czas wolny" między pojazdami (przypomnę:
    trzeba stać w JEDNYM miejscu i patrzeć ile tam pojazdów przejedzie!)
    2. w miejscach "zaburzeń", czyli włączania się do ruchu, ustępowania
    pierwszeństwa oraz zmiany pierwszeństwa (sygnalizacja), wystarczają
    MNIEJSZE odstępy do "uruchomienia" oczekujących pojazdów (z dokładnością
    do zastrzeżenia wyżej).

    Ciągle popełniasz ten sam błąd, biorąc za uwarunkowanie kryterium
    CZASU trwania ruchu, zamiast DRÓG które są do przejechania.
    To założenie jest do kitu i dlatego wychodzą rzeczy dziwne.

    > znaczy, ze drugi samochod moze wjechac na droge 10 s po wjechaniu
    > pierwszego,

    Sam sobie odpowiedz, z czego wziąłeś to założenie o 10s.
    Ono jest oderwane od rzeczywistości - stanowi złośliwość dla pojazdów
    jadących wolniej, "nie wolno choć masz 100m pustego przed sobą".
    Jak będziesz pojazdy puszczać coraz SZYBCIEJ, to rzeczywiście,
    dojdziesz do konieczności 10s odstępu, żeby nie brakło drogi
    hamowania jak poprzednik w coś wrąbie :>

    > Zalozmy teraz, ze samochod jedzie z predkoscia 54km/h, czyli 15m/s.

    No to potrzebuje 2,25 raza dłuższej drogi hamowania.
    Doliczając czas reakcji kierowcą będą dwie składowe - jedna
    1,5 raza dłuższa (do momentu "zajarzenia" i zadziałania hamulców)
    i druga 2,25 raza dłuższa.
    To tu jest pies pogrzebany.

    pzdr, Gotfryd

  • 56. Data: 2014-11-06 21:47:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2014, bartosz wrote:

    [osobna sprawa]

    > - i tu widze role wladzy jako regulatora. Niech pomysli, jak
    > sensownie weryfikowac umiejetnosci i predyspozycje ludzi do kierowania
    > pojazdami,

    Nie, NIE DA SIĘ!
    Weryfikować da się dopiero jak jeżdżą.

    > zamiast isc na latwizne i najpierw dawac prawko "jak leci",

    Ba, zupełnie "niedawanie prawka" (znaczy pozwalanie na jazdę
    bez żadnego egzaminu) skutkuje mniejszą liczbą "skutecznych"
    (zakończonych kolizją) wymuszeń, niż egzaminy.
    Takie dziwo.

    > a potem propagowac sztuczne rozwiazania utrudniajace ruch

    Dyskusja jest w kontekście przepustowości, a za tę ZAWSZE
    płaci się ... utrudnieniem ruchu.
    Nie powiesz mi chyba, że konieczność stania na czerwonym
    świetle ułatwia Ci ruch.

    A tak zupełnie na boku:

    > predkosci do 5km/h (slownie: piec).
    [...]
    > Czy licznik w samochodzie kolegi bylby w ogole w stanie
    > pokazac taka predkosc? (u mnie zaczyna sie od 10km/h)

    Abstrahując od meritum - "a co to kogo obchodzi"?
    Primo, brak obowiązku wożenia miarki nie uprawnia do parkowania
    bliżej niż 15m od tabliczki "przystanek", secundo zapadły
    już wyroki w sprawie przekraczania prędkości przez rowerzystów.
    Kierujący ma się stosować do przepisów, jak musi oceniać
    "na oko", to ma sobie określić margines błędu stosownie
    do własnych możliwości oceny.

    Meritum tego ograniczenia to INNA sprawa.
    Natomiast stosujesz z lubością bezpodstawną argumentację :]

    pzdr, Gotfryd

  • 57. Data: 2014-11-07 09:08:34
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-11-06, o godz. 15:42:49
    Shrek <...@w...pl> napisał(a):

    > Rozmawiamy o centrum miasta, czy o Truskawiu w Puszczy Kampinoskiej?
    > Bo ja o zupie, ty o dupie;)

    Jakbyś zauważył ja na od początku piszże że teoretycznie pokazuje się
    autobus jako ten co to mniej zajmuje - i o tym piszę. Niedawno gdzieś
    fotki widziałem jak to spęd zrobiono i pokazywano że ten autobus to tak
    mało powierzchni zajmuje w stosunku do samochodów. Tylko że takie
    porównanie to o kant potłuc jeśli nie uwzględni się tego że autobusy
    nie jeżdżą co kilkanaście sekund. Na co Ty na moją uwagę wcinasz się z
    Mostem Poniatowskiego. I dziwisz się że ja o skrajnym przypadku nei mam
    zamiaru gadać bo to jest ewenement.

    > Globalnie gdzie - w centrum miasta, w województwie, państwie, UE,
    > kontynencie, całym globie?

    A np. globalnie dla Trasy Siekierkowskiej bo tam się często
    przemieszczam.

    > No to licz... A skąd wiesz, że ktoś nie policzył, tylko "nie, bo nie"?

    Liczyłem. I wyszło że wygodniej szybciej, wygodniej i bezpieczniej by
    się zjeżdżało na Wisłostradę czy Wał Miedzeszyński gdyby nie trzeba
    bł<-o tego robić w ostatnim momencie. Teraz wymusza go całodobowy buspas
    po którym poza godzinami szczytu w dni robocze głównie hula wiatr.

> [...]
    > - z definicji. W warszawie ruchu tranzytowego coraz mniej i z
    > pewnością wynosi on nie więcej niż kilka(naście) procent. Nie

    Ciekawe czemu w takim razie zapchania jest Trasa Toruńska, Wisłostrada
    czy Trasa Łazienkowska. Niestety jak na razie dla kierunku
    wschód-zachód nie ma obwodnicy. Jak S2 dociągną do Trasy Lubelskiej a
    zwłaszcza do wylotówki na Białystok to dopiero się zmniejszy. Choć IMHO
    S2 i tak powinna być za Piasecznem jeśli ma pełnić rolę obwodnicy. Na
    północy Trasa Toruńska nawet po modernizacji niewiele do czasu
    ominięcia Marek. A i tak nie będzie obwodnicą bo od Powązek do Marek
    wlewa się w nią ruch lokalny.

> [...]
    > centrum tranzytem? I jakie to ma znaczenie w przypadku porównania
    > powierzchni zajętej przez autobus i samochód?

    Widzę w Centrum znaczący spadek zaparkowanych aut mimo że znika coraz
    więcej parkingów. Np. na przebudowanej Świętokrzyskiej rzadko kiedy nie
    ma wolnych miejsc do zaparkowania. Za to na niej samej permanentny
    korek w kierunku Mostu Świętokrzyskiego.

    > Za chwilę będziesz miał ekspresową z Marek do Puławskiej.

    Stojącą od Powązek do Marek - niestety TT zwłaszcza po praskiej stronie
    to duży ruch lokalny. Bo brak w okolicy innego przejazdu nad terenami
    byłego FSO i linią kolejową. Od Powązek do Puławskiej zdecydowanie
    lepiej. Problemem pozostaje nadal północ i wschód.

> [...]
    > autobusy nie kursują lub kursują raz na godzinę, albo z jaką ulicą na
    > zadupiu, gdzie korek to widzieli jak pięć lat temu był wypadek.

    Ależ ja pisze o teoretykach twierdzących że zawsze autobus lepszy bo
    mniej powierzchni zajmuje. Nie mam pojęcia czemu Ty mi narzucasz jakieś
    ograniczenia i każesz pisać tak jak Ty chcesz. A ja nie mam zamiaru. Bo
    ja nie piszę tylko o "mieście, a konkretnie w centrum i na głównych
    ulicach" a o tym że ten pogląd nie sprawdza się wszędzie.

    > Przecież pokazano na początku - Most Poniatowskiego. Ty wyjeżdzasz
    > cały czas z jakimiś zdupiami. Z tym nie ma co dyskutować.

    Przepraszam ale ta ulica to akurat niw zadupie tylko ważne połaczeni
    pozwalające wjechać i wyjechać z ponad 200-tysięcznej dzielnicy. Jedyna
    na południu i wschodzie. Inne wyjazdy w tym kierunku to 15-20 km
    objazdu. I ruch tam jest duży.

    > Aleś się uprał - to pokazuje, jak odrywając dyskusję od
    > rzeczywistości, można próbować udowodnić najbardziej bzdurne tezy.

    Właśnie - "to pokazuje, jak odrywając dyskusję od rzeczywistości, można
    próbować udowodnić najbardziej bzdurne tezy". Na przykład to że
    autobus zawsze jest lepszym środkiem transportu. I jako jedyny argumnet
    przedtsaiwać że zajmuje mniej miejsca niż 300 samochodów.

> [...]
    > jest z nią problem i siłą rzeczy tam gdzie są autobusy. Przecież nie
    > możesz być tak głupi, żeby tego nie zrozumieć, więc po prostu

    Nie - pokazuję że wbrew twierdzeniu wielu zwolenników autobusów nei
    jest to zawsze najlepsze wyjście.

    Z mojej strony EOT bo nie mam zamiaru po raz kolejny tłumaczyć tego
    samego.

    Zdrówko

  • 58. Data: 2014-11-07 11:34:10
    Od: p...@g...com

    Nie dziwie sie, ale przyczyna jest inna - po prostu nie dysponujesz zadnymi
    logicznymi kontrargumentami. Chyba tak samo bylo na grupie szczecinskiej - dobrze
    kojarze, ze tam tez spasowales cichaczem?....

    bart

    bez obrazy ale wykazujesz tak rażące braki w logicznym myśleniu ze dyskusja byłaby
    bezprzedmiotowa ... może Liwiusz ze swoja niebiańską cierpliwością da rade, ja pasuje
    oczywiście cichaczem :-)

    P.

  • 59. Data: 2014-11-07 21:22:04
    Od: "bartosz" <b...@w...wywal.pl>

    Użytkownik <p...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    Musialbys najpierw wskazac, gdzie jakoby brakuje logiki w mojej
    argumentacji - ale tego oczywiscie nie potrafisz :). Natomiast kolega
    Liwiusz poki co sprowadza merytoryke dyskusji na poziom rachunkow ze szkoly
    podstawowej.....

    bart

  • 60. Data: 2014-11-08 00:00:34
    Od: "bartosz" <b...@w...wywal.pl>

    > Na ten temat napisałem już w poście obok.

    Ale wciaz nietrafnie... Tam tez odpowiadam.

    > Ale nie uprawnia do wyciągania wniosków "zatem jeździjmy 50, nie 30".

    Jak rowniez nie uprawnia to do wyciagania wnioskow przeciwnych.

    > Tak zwana analogia.

    Nietrafiona. Trafiona bylaby dopiero wtedy, gdyby z faktu smierci dziecka
    jakas nedzna urzedniczyna wywiodla np. przymus bawienia sie w piaskownicy w
    kasku - i gdybysmy w zwiazku z tym deliberowali, czy to dobrze, czy zle.

    > Wyciągasz jakieś jednostkowe, niestatystyczne
    > przypadki i uogólniasz. Co do zasady w piaskownicy dzieci nie giną, co
    > do zasady w strefie 30 ludzie też nie powinni.

    I tak samo co do zasady ludzie nie powinni ginac rowniez w strefie 50. Sam
    widzisz, ze seria Twoich argumentow z tej czesci dyskusji w zaden sposob nie
    dowodzi zasadnosci istnienia stref 30.

    > Zależy gdzie (w jakim miejscu) jedzie.

    Wlasnie o to idzie, ze nie zalezy! Ciagle probuje Ci to uswiadomic! Zalezy
    przede wszystkim od warunkow aktualnie panujacych na drodze. W sklad tych
    warunkow wchodza miedzy innymi czynniki osobowe (zmeczenie, swietna
    dyspozycja), mechaniczne (np. stan pojazdu, ilosc ladunku), pogodowe,
    drogowe (np. stan nawierzchni), otoczeniowe (widocznosc do przodu i na boki)
    i dziesiatki innych. To do kierowcy nalezy wlasciwa ocena tych warunkow i
    obowiazek dostosowania sie do nich.

    > Dlatego napisałem "co do zasady", a nie "nigdy się nie zdarzają".

    Ok, ciesze sie zatem, ze wycofujesz ten argument z dalszej dyskusji jako nie
    dowodzacy niczego.

    > Co do
    > zasady pies ma cztery nogi, prawda?

    Jest tez sporo dwunoznych. ale to juz temat na calkiem inna dyskusje ;)

    > Co ma jedno z drugim? Korki wynikają z kiepskiej przepustowości
    > skrzyżowań, a nie ograniczeń prędkości.

    Nieprawda. Powyzsze zdanie napisane poprawnie powinno brzmiec: "Korki
    wynikają z kiepskiej przepustowości skrzyżowań _oraz_ z ograniczeń
    prędkości."

    Znow musze Ci wyjasniac najprostsze reguly fizyk?

    Dla lepszej jasnosci: zapewne sie zgodzisz, ze zima w warunkach pogorszenia
    pogody kierowcy jezdza wolniej i ze to zjawisko ma charakter masowy.
    Powstaje zatem cos w rodzaju rozleglej strefy z mniejsza predkoscia -
    efektem jest tendencja do o wiele latwiejszego tworzenia sie korkow, niz w
    warunkach np. letnich, w ktorych kierowcy jezdza szybciej.

    > Zresztą nie ma potrzeby
    > ograniczać prędkości *w korku*.

    Zatem po coz wprowadzac strefy 30?

    > PJ jest już dobrem powszechnym i tego nie zmienimy.

    Wlasnie slyszalem, ze tzw. "waadza" chce to zmienic, drastycznie zwiekszajac
    liczbe decyzji o zabraniu prawa jazdy. Statystyki mowia tu same za siebie.

    > Nie dojdziesz do
    > sytuacji, że będzie je miało 10% rzeczywiście najlepszych kierowców, a
    > reszta nie.

    Nie oczekuje tego - dla mnie to obojetne, ja bez problemu radze sobie na
    drodze w obecnych warunkach. To bardziej zmartwienie "waaadzy", skoro ciagle
    zwieksza restrykcje i argumentuje to troska "o bezpieczenstwo". Niech
    zacznie szukac bezpieczenstwa u zrodla, a nie u kierowcow w kieszeni.

    > A co tam jest takiego? Portal, a którym leży ukradziony z mojej strony
    > artykuł, a jak zamieściłem tam komentarz, to do tej pory przychodzą mi
    > jakieś spamy wysyłane niby z ich bazy maili.

    Nie interesuje mnie co tam jest i nie z tego powodu go przywowalem, tylko z
    racji na to, czym na duza skale zajmuja sie jego reprezentanci (walka z
    bezprawiem wladzy). Czy wskazesz w innych krajach rownie popularny portal
    zajmujacy sie taka tematyka?

    > No nie, nie od tego. Nie możesz dbać o bezpieczeństwo.

    Alez moge i to robie - dlaczego sadzisz przeciwnie?

    > Możesz co
    > najwyżej minimalizować ryzyko, jakie powodujesz, wyjeżdżając samochodem
    > do ludzi.

    Wlasnie minimalizowanie ryzyka jest forma dbania o bezpieczenstwo. Przeciez
    rzekomo "probezpiecznosciowe" dzialania "waaadzy" w postaci utrudniania
    ruchu wszedzie i kazdemu tez polegaja na minimalizowaniu ryzyka - tylko tu
    idzie to w strone dewiacji.

    > ?

    No tak, nie ma co pytajnikowac :). Wszak kolega chwali strefy 0 (widzialem
    usmieszek :)

    > Po części tak jest - kierowca chętniej ustąpi pierwszeństwa rowerzyście
    > lub pieszemu, jak jedzie 30, niż jak jedzie 50.

    Nie jestem przekonany, ze ma to zwiazek tylko z predkoscia. Raczej z
    charakterem czlowieka, ale chce wierzyc, ze tez z warunkami na drodze.
    Przyklad z mojej praktyki: o ile nie dzieje sie nic gwaltownego i
    niespodziewanego, to nie zatrzymuje sie w celu przepuszczenia, jesli widze,
    ze jestem ostatni lub przedostatni w ciagu samochodow. Po prostu nie ma to
    sensu energetycznego. O wiele szybciej zwolnie droge, jesli najpierw
    przejade ja majac juz swoje tempo, a dopiero potem przejdzie pieszy. Jesli
    jednak wiem, ze jestem na czele lub gdzies w srodku peletonu, to
    przepuszczam. Analogicznie postepuje jako pieszy: nie korzystam ze swojego
    pierwszenstwa do przejscia przez ulice po zebrze i "nie wcinam sie" na sile
    tylko czekam, jesli widze, ze jedzie parę samochodow i potem jest juz pusto.

    > Jadąc 50 niejako jest
    > wewnętrznie usprawiedliwiony "przecież się nie zatrzymam w miejscu". A
    > strefy 30 powinny być wyznaczane tam, gdzie rzeczywiście takich
    > kolizyjnych torów jest dużo.

    Zapewniam Cie, ze taki powod nie ma zadnego sensu. "Co do zasady" ;) w
    miejscach duzego natezenia torow kolizyjnych jest rownie wiele przejsc z
    sygnalizacja swietlna, ktora zalatwia sprawe. Na argument, ze w takim razie
    mozna zaoszczedzic na sygnalizacji odpowiadam, ze sygnalizacja reguluje
    przede wszystkich ruch samochodow, piesi rzadko sa glownym jej "klientem".

    > Nie jest to zatem oznakowanie "w postaci niewidzianej", skoro nic się
    > nie zmienia. A w praktyce można zrezygnować z paru znaków wewnątrz strefy.

    Oj, nie wiem, czy nie rozjechal nam sie tu potok dyskusji - nie rozumiem
    kontekstu pierwszego zdania powyzej. A co do zdania drugiego: zrezygnowac ze
    znakow? - no co Ty? Przeciez to jest Polska, kraj wszechobecnych nakazow,
    zakazow i ton znakow.....

    > Sposób dobry - masz 8 dzieci, 5 dożywa pełnoletności - ale nie do
    > zastosowania w dzisiejszych czasach. Obecnie stawiamy na jakość, a nie
    > na ilość - w tej kwestii.

    I ja stawiam na jakosc: jakosc wychowania! Moi rodzice bez problemu dali
    rade mnie wychowac, nie wpadlem pod samochod ani nie mialem nawet mglistej
    okazji. Tak samo wychowuje swoje dzieci.

    > A jakie było tam prawdopodobieństwo złapania? :)

    Niewielkie - ale nie o tym toczymy dyskusje.
    Wracajac do pytania - co na nie odpowiesz?
    Bzdurne ograniczenia stepiaja wrazliwosc kierowcow na prawdziwe zagrozenia.
    "Waaadza" w ten sposob "zle wychowuje" sobie cale pokolenia kierowcow.

    > Uuuu, chcesz być samodzielny i odpowiedzialny za innych, a nie potrafisz
    > określić prędkości rzędu idącego pieszego?

    Ja nie mam jej "okreslac", tylko mam ja znac! Jest wszak znak tego ode mnie
    wymagajacy, czyz nie? A skoro mowimy o pieszych: sluszna uwaga. Przeciez ten
    znak ich - jako rownoprawnych uzytkownikow drog - tez dotyczyl. Alez bylby
    pieniadz do wyrwania.... Nie tylko z mandatow - czujna "waadza" moglaby
    zazyczyc sobie zamontowania "w kazdym pieszym" licznika predkosci :) - i juz
    krewny krolika trzepie kase, hehehe:)

    > I dlatego nie od dziś mówi się, że strefa 30 to nie tylko postawienie
    > znaku, ale (też) takie budowanie dróg, aby rzeczywiście jazda z tą
    > prędkością była optymalna.

    No, tu juz tak mowisz, ze nawet moglbym sie zgodzic. Jest to jednak raczej
    mzonka....

    > Wtedy nie trzeba radarów, mandatów itp.

    Co Ty gadasz, rany Boskie, wrecz bluznisz :):):) A z czego zylyby wszelkie
    straze miejsko-wiejskie, za co lapacze dostawaliby pochwaly i premie od
    komendanta? ;)

    > Kolega z tych, co to uważają, że na świecie ma nas być miliard? :)

    Gdyby nie zaliczony przez ludzkosc skok rozwojowy, to pewnie byloby nas
    mniej..... Ale sobie jeszcze matka natura to odbije na nas, niebojsie ;)

    > Dla dobrze zrobionej strefy 30 tą prędkością jest właśnie 30.

    "Zrobionej" - czyli rozumiem: nie tylko oznakowanej, ale tez odpowiednio
    przebudowanej. Ok, ale wtedy nie potrzeba wprowadzac sztucznego ograniczania
    predkosci za pomoca znakow.

    > Zbiorowa odpowiedzialność jest dlatego, że na drugim końcu tego równania
    > są zbiorowe szkody.

    Uuch, to dales teraz czadu - niewiele ;) systemow prawnych dopuszcza cos
    takiego, jak "odpowiedzialnosc zbiorowa", za to wiele wskazuje, ze to jest
    barbarzynstwo. Tak wiec argument zupelnie nietrafiony.

    > Już tłumaczę: kierowca jadący szybko nie jest w stanie naprawić błędów
    > innych uczestników. Na przykład - na jezdnię wybiega dziecko, jadący 30
    > hamuje, jadący 70 - zabija. Oczywiście winne dziecko, kierowca moralnie
    > usprawiedliwiony "bo jechał dobrze, więc mógł zabić".

    Przede wszystkim - nie masz szans poruszac sie samochodem, ale tez wykonywac
    innych czynnosci zycia codziennego, jesli nie przyjmiesz pod uwage zasady
    ograniczonego, ale jednak _zaufania_. Pamietaj, ze nie masz obowiazku
    naprawiania bledow innych i to dotyczy - jak wspomnialem - wszelkich
    dziedzin zycia. W przeciwnym razie osiagnelibysmy niemozliwy do rozwiazania
    paraliz.
    Po drugie - widze, ze znow wracamy do tematu predkosci. Wcale nie musi byc
    prawda, ze "jadacy 30 hamuje, a jadacy 70 - zabija" (czy przypadkiem Ci sie
    omsknela reka, czy to jakis celowy zabieg z tym 70km/h? ;) przypominam, ze
    rozwazamy przypadki miejskie z generalna predkoscia maksymalna 50 km/h). To
    sie sprawdza tylko w reklamach z Pasiecznym :)

    W tym kontekscie - tak, zgadzam sie, kierowca jest moralnie
    usprawiedliwiony, podobnie jak usprawiedliwiony jest maszynista "zabijajacy"
    ludzi na przejazdach, rozjazdach, itp. Po prostu tak jest i tak _powinno_
    byc, ze kazdy z uczestnikow ruchu ma myslec _przede wszystkim_ za siebie.

    Ale jest tez inna strona medalu: skad ma sie wziac dziecko, jesli kierowca
    jedzie przez teren odsloniety i widzi jak na dloni, ze nie ma przeszkod?
    Zmaterializuje sie nagle czy spadnie z nieba? A skoro brak przeszkod i nie
    ma tez innych czynnikow negatywnie wplywajacych na jazde, to kierowca moze
    jechac z adekwatna do tego predkoscia, np. 70km/h. Moze nawet i wiecej.
    Przypominam, ze takze w miescie mozna jechac wiecej niz 50km/h. Ale chce
    podkreslic, ze to nie znaki powinny narzucac ten limit. Znaki powinny
    jedynie _informowac_ o specyfice terenu, ktora moze byc wazna dla kierowcy.

    bart