  • 1. Data: 2014-04-24 10:15:21
    Temat: Program do katalogowania
    Od: b...@g...com

    Cześć.

    Czy używacie, możecie polecić jakiś software do katalogowania zdjęć i filmów?

    Wymagania:
    - OS: Mac OS X
    - Katalogowanie zdjęć i filmów(obsługa również AVCHD)
    - Segregacja na kategorie, tagowanie (co jeszcze może się przydać?
    - Archiwizacja na zewnętrznym dysku

    Mam Adobe Elements 11 Organizer, i właściwie jest to dokładnie to co potrzebuje, lecz
    dyskwalifikujące jest to że nie spełnia ostatniego wymagania, czyli nie można w łatwy
    sposób archiwizować na zewnętrznym dysku.

    Czy możecie zaproponować coś innego?

  • 2. Data: 2014-04-24 17:41:13
    Temat: Re: Program do katalogowania
    Od: jo44 <j...@T...PRECZ.o2.pl>

    W dniu 2014-04-24 10:15, b...@g...com pisze:

> [...]
    lecz dyskwalifikujące jest to że nie spełnia ostatniego wymagania, czyli nie można w
    łatwy sposób archiwizować na zewnętrznym dysku.

    Nie wiem jak jest to na Mac'u ale wersja PSE11 na Windows
    ma komendę"Utwórz kopię zapasową na dysku CD lub DVD albo na dysku
    twardym" (Ctrl-B). Sam tego nie używam - kopiuję po prostu nowe
    pliki na dysk zewnętrzny + dodatkowo wykonuję kopię plików -
    indexów/tagów.

  • 3. Data: 2014-04-24 20:51:37
    Od: b...@g...com

    > Nie wiem jak jest to na Mac'u ale wersja PSE11 na Windows
    >
    > ma komendę"Utwórz kopię zapasową na dysku CD lub DVD albo na dysku
    >
    > twardym" (Ctrl-B).

    Problem w tym że ja nie chce robić backupu na dysku zewnętrznym, tylko po prostu tam
    przechowywać pliki

  • 4. Data: 2014-04-24 21:09:28
    Od: "R" <...@n...spam>

    Użytkownik <b...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > wymagania, czyli
    > nie można w łatwy sposób archiwizować na zewnętrznym dysku.

    A Lightroom 5 sprawdzałeś?

    R.

  • 5. Data: 2014-04-27 21:51:28
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

> [...]

    > - Katalogowanie zdjęć i filmów(obsługa również AVCHD)
    > - Segregacja na kategorie, tagowanie (co jeszcze może się przydać?

    Jakieś +/- pół roku temu była tu większa dyskusja na ten temat -
    zachęcam do poszukania i podpowiedzenia, jaki był temat.

    O ile zgadzam się z jej ogólnym wnioskiem, że dla prywatnych zbiorów
    i prywatnego nimi zarządzania (a nie na pełny etat) powinna wystarczyć
    dobra procedura opisu folderów, ew. zmiany nazw wg EXIF, to jednak
    czasem też mnie kusi, żeby wraz z rosnącymi zbiorami postarać się
    wreszcie o coś specjalizowanego.

    I miałbym pytanie o coś podobnego, ale nie do końca - może ktoś
    kojarzy coś znacznie bardziej uniwersalnego i ze znacznie większą
    gwarancją istnienia przez lata?

    1. Open Source? Chyba jedyna gwarancja niezniknięcia producenta oraz
    jakichś malware w środku.

    2. Absolutnie otwarte standardy - eksport danych do otwartych
    formatów (a następnie import z nich).

    3. Absolutna przejrzystość - np. katalogowanie wirtualne.

    4. Obowiązkowy szybki start, lekkość i ogólna zwinność podczas
    wszystkich operacji - prefetche, bufory, itd.

    5. Dobrze, jeśli łatwy backup danych i niskie obciążenie kompa w
    trakcie działania - maksymalna prostota zamiast wodotrysków.

    Świetnie, gdyby wciąż wspierał WinXP 32.

    Widział ktoś może takie cudo? :))

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 6. Data: 2014-04-27 22:17:47
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-04-27 21:51, Mariusz [mr.] wrote:
    > Widział ktoś może takie cudo? :))

    Arkusz kalkulacyjny.

    Ew. jeśli masz zacięcie programistyczne, to kilka godzin nauki SQL
    (jeśli nie znasz) i jakaś najprostsza baza danych.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 7. Data: 2014-04-27 23:23:32
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Piotr Kosewski" <p...@m...nowhere> wrote:

    > Arkusz kalkulacyjny.

    Aż mnie zaciekawiłeś - który arkusz kalkulacyjny tak dobrze zarządza
    wyświetlaniem miniatur i EXIF-ami? (jestem zacofany - używam arkusza
    kalkulacyjnego z ubiegłego tysiąclecia).

    Wirtualne, "matrycowe" tagowanie zdjęć? RAW-y traktuję jako dodatek
    ekstra...

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 8. Data: 2014-04-28 03:16:01
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-04-27 23:23, Mariusz [mr.] wrote:
    > Aż mnie zaciekawiłeś - który arkusz kalkulacyjny tak dobrze zarządza
    > wyświetlaniem miniatur i EXIF-ami? (jestem zacofany - używam arkusza
    > kalkulacyjnego z ubiegłego tysiąclecia).

    Nigdzie nie pisałeś o wyświetlaniu miniatur, tylko o katalogowaniu
    zdjęć.
    Dla mnie katalog zdjęć to byt tekstowy ułatwiający wyszukiwanie.
    Drzewo, tagi - cokolwiek. Trzeba się było zadeklarować.

    Oczywiście nie twierdzę, że nie da się obsłużyć i tych miniatur, bo się
    da (na pewno w Excelu). Wyciągnąć EXIF także.

    Niestety nie pomogę Ci w temacie "wirtualnego tagowania zdjęć", bo nawet
    nie wiem, co to oznacza. Arkusz kalkulacyjny mam z tego tysiąclecia,
    ale jak widać zdjęcia przechowuję staroświecko.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 9. Data: 2014-04-28 06:43:08
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Problem w tym że ja nie chce robić backupu na dysku zewnętrznym, tylko po prostu
    tam przechowywać pliki

    jezeli z dysku w komputerze usuniesz zapisane pliki "pierwotne" , to zapisane na
    zewnetrznym HD przestana w tym momencie byc backupami - co Ci tak przeszkadza, a
    stana sie one plikami pierwotnymi.
    problem zostanie rozwiazany. bedziesz tam po prostu przechowywal pliki , o ktorych
    nie bedziesz mogl powiedziec , ze sa backupami , skoro to jest problemem.

  • 10. Data: 2014-04-28 08:28:41
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 28. April 2014 03:16:01 UTC+2 schrieb Piotr Kosewski:

> [...]
    >
    > nie wiem, co to oznacza. Arkusz kalkulacyjny mam z tego tysiąclecia,
    >
    > ale jak widać zdjęcia przechowuję staroświecko.

    ciekawe co piszesz o mozliwosciach zastosowania excel do tego celu.

    katalogowanie zdjec przy uzyciu jakiegos programu ma jedna kolosalna wade , ktora w
    moim odczuciu wyklucza jego stosowanie.
    aby kiedys w dalekiej przyszosci ktos mogl ze stworzonego w ten sposob katalogu
    skorzystac , musi posiadac program ktory te dane potrafi odczytac/przywolac w ten sam
    sposob - a z tym moze byc roznie. Cala mozolna praca wlozona w katalogowanie okaze
    sie przyslowiowa " psu na buty".
    osoba postronna , niech to bedzie np wnuczek , ktory natknie sie na zdjecia dziadka
    prawdopodobnie nie bedzie mial ochoty ani mozliwosci wgryzania sie w pragram
    katalogujacy uzyty przed parudziesiediu laty.

    a zdjecia opisac to mozna recznie , innych programow poza tymi znajdujacymi sie juz w
    systmie nie potrzeba do tego celu.

    do szybkiegho przeszukiwania zdjec , co robie w zasadzie rzadko sprawadz mi sie
    picassa . poza tym w zasadzie kazda przegadarka dzisiaj umozliwia katalogowanie
    zdjec, co wclae nie jest wygodniejsze niz reczny opis.
    opisuje jedynie foldery wg klucza - data , gdzie , co , kto.
    pliki zdjeciowe pozostaja z oryginalnymi numerami , przez co latwiej dotrzec do raw-u

    ale kazdy ma soje potrzeby i te moga byc rozne.