  • Data: 2014-03-06 22:17:37
    Temat: Re: Problem z ostrością
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > na pewno jet poddawyn przed zapisem kompresji , dokladnie nie wiem
    > teraz jakiej i nie chce mi sie grzebac w literatrurze.

    Zależy od aparatu, w niektórych jest kompresja bezstratna, w innych nie
    ma żadnej. W każdym razie nie ma czegoś w rodzaju JPEGa.

    > raw jest poddawany zasadniczemu odszumianiu przed zapisem

    W niektórych aparatach. W szczególności tam, gdzie sam matryca robi
    odszumianie od razu po odczycie - wtedy nie za bardzo jest możliwość
    wyciągnięcia obrazu przed odszumieniem (teoretycznie pewnie by się dało,
    ale byłoby to wolniejsze).

    > czesc pixeli na matrycy nie jest swiatloczula a pobieryn jest z nich
    > szum termiczny i oddejmowany od sygnalu z matrycy.

    Być może w niektórych aparatach.

    > Raw nie byl nigdy i nie jest RGB

    To bardziej kwestia nazewnictwa.

    > to obraz czarno - bialy naswietlony przez filtry .

    Przez filtry RGB w szczególności. Światło po przejściu przez filtry jest
    już światłem RGB, nie jest białe.

    > dopiero raw jest w komputerze przeliczany do obrazu RGB

    W takim sensie, że liczone są "brakujące" kolory, owszem (+ wszelkie
    balanse bieli, krzywe itd). Ale sam RAW to też jest typowo obraz
    rastrowy RGB, tyle że zakodowany nieco inaczej niż zwykle.

    > to nie jest zapis przebiegu napiec wprost z matrycy bez jakichkolwiek
    > przeliczen.

    Ale może takim być.

    > Wg informacji dostepnych raw najczesciej jest formatem zapisu bardzo
    > zblizonym do TIFF , mozny czytac ze oparty na tiff.

    TIFF to jest wiele różnych sposobów zapisu, sam TIFF to tylko kontener
    i to IIRC też nie całkiem jeden.

    > o tym, ze podlega kompresji przed zapisem mozna przeczytac w wielu
    > miejscach.

    Wiadomo, szkoda byłoby nie kompresować. Ale np. w Sony SLT nie ma chyba
    kompresji (ew. jakaś trywialna), wszystkie pliki praktycznie jednakowej
    długości. Wiem, można sprawdzić w źródłach dcraw.
    --
    Krzysztof Hałasa