  • Data: 2013-01-16 19:50:58
    Temat: Re: Problem z filtrem polaryzacyjnym
    Od: ajt <a...@u...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-01-16 18:56, Marek pisze:

    > A to faktycznie o to może chodzić. Czytałem gdzieś o takim wpływie lecz
    > nie napisano, że dotyczy to teleobiektywów. Sprawdzę w najbliższym
    > czasie jakikolwiek filtr - czy wpłynie destrukcyjnie.

    Może chodzić też o to:
    Załóżmy, że filtr ma pewne niedoskonałości powierzchni (brak
    równoległości, pofalowanie). Niech na skutek tych wad promienie światła
    przechodzące przez filtr, załamują się o różne, bardzo niewielkie kąty.
    Powiedzmy, że dwa dowolne, równoległe promienie, "rozjadą się" o 0,1mm
    na długości 1m. Jeśli teraz taki filtr umieścimy przed obiektywem o
    ogniskowej np. 50mm, to jego wpływ na światło dołoży się do tego, co
    wnosi obiektyw, ale ponieważ matryca będzie te kilka cm od filtra, to
    wspomniane "rozjechanie się" promieni z winy filtra będzie na tym
    dystansie max 0,01mm, więc rzędu rozmiarów pojedynczego piksela i w
    praktyce może nie być zauważalne. Dla 300mm filtr będzie sporo dalej od
    matrycy i odchylenia światła będą już miały po kilka pikseli, co
    widoczne z pewnością będzie.
    Czyli im dłuższa ogniskowa, tym precyzyjniej powinien być filtr
    wykonany. Najlepiej równie dobrze, jak porządna soczewka, tyle że o
    równoległych ściankach.

    W przypadku filtra polaryzacyjnego mamy nie jedną, a dwie szklane szybki
    i do tego jeszcze folię, które oprócz tego, że z osobna obojętne nie są,
    to jeszcze do tego mogą nie być równoległe względem siebie...

    Poza tym, uznany producent raczej nie chwali się, z czego swój filtr
    wykonał, tylko po prostu robi go porządnie. Jak ktoś pisze, że
    zastosował "szkło optyczne", to mi się Canomatic przypomina, że swoim
    "optical glass" na obiektywie :)

    Andrzej
    www.radom.ws