  • 41. Data: 2008-07-24 08:17:47
    Temat: Re: Problem nie problem .. ale Ciekawostka napewno ..
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Andrzej Karpinski" <k...@f...xdata.lublin.pl> napisał w
    wiadomości news:Pine.LNX.4.61.0807231308260.13247@fenix.xdata.l
    ublin.pl...
    Zrobienie sieci na 5GHz to wieksza ilosc nadajnikow niz GSM, czyli wieksze
    koszty niz GSM. Nie bedziesz chyba wieszal nadajnikow na drzewach? Musza
    byc z czegos zasilane, musza byc rozmieszczone gesciej niz GSM, musisz

    =========

    Na drzewach się nie wiesza. Nie z powodu zasilania, ale ruchów powodujących
    utratę wizury. Samo zasilanie już na dzień dzisiejszy nie jest żadnym
    problemem nawet w zachmurzonej Polsce.

    =======

    Czekam na koncepcje rozwiazania :-) Przemysl sprawe rozmieszczenia
    radioportow, ich zasilania, karmienia ich jakims internetem, zasiegu,
    pokrycia, rownoczesnego uzytkowania przez wielu uzytkownikow, serwisu,
    kosztow sprzetu itd.

    ===========

    Rozwiązania już są. W tym temacie jesteśmy daleko za murzynami. :-)
    Przyjrzyj się rozwiązaniom stosowanym w krajach trzeciego świata. Obawiam
    się, że nas wyprzedzili.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 42. Data: 2008-07-24 09:25:51
    Od: Adam Paluch <a...@-...com.pl>

    Jan Werbiński pisze:
> [...]
    > Wimax + GSM. Na dzień dzisiejszy jest możliwe zapewnić tymi
    > technologiami łącze wystarczające do zaspokojenia potrzeb 95%
    > użytkowników domowych (300-1000 kbps).
    >
    > 5,6GHz i radiolinie 38GHz do łącz szkieletowych LOS. Np 5,6 GHz i
    > możliwe do uzyskania 50-200 Mbps wystarczy do podłączenia małych
    > miejscowości. Wimax dla NLOS, a 900MHz dla najtrudniej dostępnych terenów.
    >
    > Zaraz ktoś się przyczepi, że pasma nielicencjonowane nie są pro. I co z
    > tego? W słabo zaludnionym terenie wszystkie kanały są wolne. Nie ma
    > potrzeby i przez kilka lat nie będzie, aby używać radiolinii za 10k euro

    malutka korekta, pasmo 38GHz jest licencjonowane i podlega oplacie
    ale z tego co widze to zalozenia opieraja sie na "niewazne koszty-oby bylo"

    --
    Adam Paluch

  • 43. Data: 2008-07-25 16:23:14
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xdata.lublin.pl>

    Witaj,

> [...]
    > Łodzi to chyba 1000 zł za megabit przy całkowitej blokadzie P2P. Do tego
    > dochodzą lagi, które prawie uniemożliwiają VOIP i gry.

    To jest prawda w duzych miastach, gdzie mamy infrastrukture. Jesli musisz
    wybudowac 300km swiatlowodu, to zapewniam ze lacze satelitarne bedzie duzo
    tansze. A o takiej sytuacji przeciez rozmawiamy, nie o porownywaniu cen
    uslug w centrum Warszawy.

    VoIP przy laczu satelitarnym to nie wiem po co. Przeciez sa telefony
    satelitarne ;) ktore dzialaja. Inna sprawa, ze Pani Regulator powinna
    nakazac podawanie wyraznej informacji, czy oferowany telefon jest
    klasyczny (64kbit na kanal, 100% gwarancji dla uzytkownika na predkosc),
    czy jest to komorka (kilkanascie kbit, bez gwarancji), czy VoIP (kal oraz
    uryna). Powinno sie wprowadzic ZAKAZ nazywania uslug VoIP telefonem :P

> [...]
    > Wimax + GSM. Na dzień dzisiejszy jest możliwe zapewnić tymi
    > technologiami łącze wystarczające do zaspokojenia potrzeb 95%

    Nie bardzo widze to rozwiazanie. Ponawiam pytanie - jak technicznie to
    sobie wyobrazasz? Jakie beda koszty zrobienia nadajnikow i utrzymania
    takiej sieci, jak bedzie z zasiegiem, jak bedzie z predkoscia,
    dostepnoscia itd, w porownaniu z dzierzawa miedzi od TP? To nie sa dwa
    Wifi w biurze o powierzchni 40m, tylko dziesiatki tysiecy punktow.

    Przypomne zalozenia ;)

    1) masz obszar: kwadrat o boku 100km
    2) masz na nim powiedzmy 50.000 zainteresowanych usluga uzytkownikow
    3) nie wiesz gdzie znajduja sie uzytkownicy
    4) nie znasz do nich widocznosci, mimo to maja byc w zasiegu
    5) kazdemu masz dac pasmo lepsze niz modem telefoniczny (powiedzmy 115,2kbit/s lub
    wiecej)
    6) kazdy uzytkownik w szczycie moze korzystac z sieci rownoczesnie
    7) na obszarze conajmniej 90% tej powierzchni ma byc zadowalajacy zasieg, w tym
    wewnatrz budynkow
    8) koszt powinien byc mniejszy niz doprowadzenie uslugi SDI po linii miedzianej
    napowietrznej
    9) jakosc powinna byc conajmniej taka jak w kablowkach/neostradzie
    (prawdopodobienstwo ze usluga zadziala)

    Bede wdzieczny za opis rozwiazania, technologie, urzadzenia i przykladowa
    kalkulacje cen.

    k.

  • 44. Data: 2008-07-25 22:18:15
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    Andrzej Karpinski pisze:
> [...]
    > czy jest to komorka (kilkanascie kbit, bez gwarancji), czy VoIP (kal
    > oraz uryna). Powinno sie wprowadzic ZAKAZ nazywania uslug VoIP telefonem :P

    [..]
    A VoIP 64kbit / kanał (+ narzuty wyjdzie trochę więcej) też takie kiepskie ;)

    Po migracji na IP faxy przychodzą czytelniejsze :D

    --
    [WRC] Biały Scenic 2000 1,9 dTI
    CB: Intek M-490 bez: ML 145

    +-=-=-=-=-=-=-=- Przemysław Gubernat -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-+
    | _API Internet_ A. Stolarczyk i P. Gubernat Spółka Jawna |
    =-=-=-=-+

  • 45. Data: 2008-07-25 22:30:55
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xdata.lublin.pl>

    > [..]
    > A VoIP 64kbit / kanał (+ narzuty wyjdzie trochę więcej) też takie
    > kiepskie ;)

    Kiepskie, bo nie masz nigdy pewnosci jak siec zadziala. Zamiast erlanga
    w sieciach VoIP uzywa sie wskaznikow w rodzaju "sredni czas trwania
    polaczenia", i gdy on spada, to widac ze jest bardzo do bani ;)

    Poza tym jak juz padna telekomy, to po czym bedziemy puszczac te wspaniale
    VoIPy?

    k.

  • 46. Data: 2008-07-26 03:34:06
    Od: futszaK <f...@g...com>

    Andrzej Karpinski wrote:

    > Bede wdzieczny za opis rozwiazania, technologie, urzadzenia i przykladowa
    > kalkulacje cen.

    uważasz że wyjdzie taniej BUDOWA sieci przewodowej od nowa ?

    W ciągu ostatniego roku ceny gratów do sieci spadły 2-3 krotnie, to samo
    dotyczy cen za hurtowy Internet. W tym samym czasie cena nerwozdrad
    poszła wrecz do góry bo skończyło się "pół roku za 19zł" i temu podobne
    mydlenie ludziom oczu

    za pare lat technologia ADSL jak i wszelkie inne zabawy po telefonicznej
    skretce będą poprostu przestarzałe, zbyt wolne "bo youtubeHD się
    buforuje" i albo będzie trzeba dojść do klienta światłem przebijając się
    przez te wszelkie procedury rycia w ziemi, albo radiem przy odpowiedniej
    ilości szczęścia (płaski, bezdrzewny teren) czy dużej liczbie nadajników

    futszaK

  • 47. Data: 2008-07-26 11:17:16
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xdata.lublin.pl>

    > uważasz że wyjdzie taniej BUDOWA sieci przewodowej od nowa ?

    Tak, siec napowietrzna wyjdzie taniej, niz pokrycie danego obszaru
    nadajnikami. Wielkosc "komorki" przy 5GHz bedzie na poziomie 1-3km max, co
    oznacza ze w takiej odleglosci od siebie powinny byc radiopunkty. Na danym
    radiu powiesisz nie wiecej niz 20 usytkownkow, wiec na obszarach miejskich
    ilosci nadajnikow musialbys dodatkowo pomnozyc przez wspolczynnik
    wynikajacy z ilosci uzytkownikow. Wciaz pozostaje nierozwiazany problem
    zasiegu wewnatrz budynkow. Na wsiach buduje sie domy z pustakow lub cegly,
    a nie ze stosowanego do scianek dzialowych w biurach karton-gipsu.

    Dodatkowo w Polsce mamy male odleglosci, i z infrastruktura nie jest tak
    jak na Syberii - w znacznej czesci obszarow jakas JEST.

> [...]
    > dotyczy cen za hurtowy Internet. W tym samym czasie cena nerwozdrad
    > poszła wrecz do góry bo skończyło się "pół roku za 19zł" i temu podobne

    Ilosc uzytkownikos Neostrady rosnie, nie maleje. Pomimo iz mamy uwolnienie
    petli, konkurencyjnych operatorow, radio, dzialania Pani Regulator itd.
    Ceny nie spadaja, pojawiaja sie za to nowe oferty w zakresie predkosci. za
    te same pieniadze kilka lat temu miales 512 kbit, potem 640, 1024, teraz 2
    lub 6 Mbit. Infrastruktura jest bez zmian. Istnieja technologie
    pozwalajace zrobic znacznie wiecej na miedzi. Nie wrozylbym bardzo
    szybkiej smierci miedzi. Jesli, to bedzie to trwalo dlugie lata, choc
    watpie czy w ogole nadejdzie. Na chwile obecna jakosciowo Neostrada jest
    najlepszym produktem dla popularnego domowego uzytkownika. Wydaje sie, ze
    tp i jej uslugi wreszcie dorosly (tak, ja to napisalem).

> [...]
    > przez te wszelkie procedury rycia w ziemi, albo radiem przy odpowiedniej
    > ilości szczęścia (płaski, bezdrzewny teren) czy dużej liczbie nadajników

    Miales okazje byc w jakims cywilizowanym kraju i ogladac jak tam sobie z
    tym radza? Mialem okazje ogladac jak to wyglada w Korei (sa jakies 5 lat
    przed nami) - albo stosuja urzadzenia na miedz, dajace 15-20Mbit, albo
    stosuja wspolfinansowane przez panstwo plastikowe swiatlowody (100Mbit do
    endusera). Obszary miejskie sa w wiekszosci pokryte jakas siecia WiFi.
    Obszary slabiej zamieszkane sa w zasiegu sieci CDMA (nie maja sieci GSM).
    I mysle, ze w perspektywie 3-5 letniej wlasnie taki model bedzie idealny
    dla nas.

    k.

  • 48. Data: 2008-07-26 16:09:35
    Od: Maciej Pietrzak <m...@g...com>

    > Poza tym jak juz padna telekomy, to po czym bedziemy puszczac te wspaniale
    > VoIPy?

    Może czas na mesh networking?

  • 49. Data: 2008-07-26 19:10:12
    Od: Andrzej Karpinski <k...@f...xdata.lublin.pl>

    > Może czas na mesh networking?

    I kto bedzie za to placil? Kto bedzie zapewnial jakos(c)? Kto to bedzie
    utrzymywal, kupowal, whatever? Ma byc za darmo, czyli z podatkow? ;) Czy
    tez moze GNU, czyli tez z podatkow (za uczelniane pensje)?

    k.

  • 50. Data: 2008-07-27 15:05:39
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    Andrzej Karpinski pisze:

    > Kiepskie, bo nie masz nigdy pewnosci jak siec zadziala. Zamiast erlanga
    > w sieciach VoIP uzywa sie wskaznikow w rodzaju "sredni czas trwania
    > polaczenia", i gdy on spada, to widac ze jest bardzo do bani ;)

    U mnie VoIP to jakieś 15m kabla UTP, a później E1 ;-)

    > Poza tym jak juz padna telekomy, to po czym bedziemy puszczac te
    > wspaniale VoIPy?

    Hmm.... PoP (Packet over Pigeon) ;)