    From: Andrzej Karpinski <k...@f...xdata.lublin.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Problem nie problem .. ale Ciekawostka napewno ..
    Date: Sat, 26 Jul 2008 13:17:16 +0200
    <g5hnv2$nqr$1@achot.icm.edu.pl> <g5hsa0$iab$1@news.onet.pl>
    <g5hvcu$iu$1@achot.icm.edu.pl> <g5hvol$ldk$1@news.lublin.pl>
    <g5i0c3$3tj$1@news.vectranet.pl> <g5i23o$n0d$1@news.lublin.pl>
    <P...@f...xdata.lublin.pl>
    <g5spou$cnp$1@news.lublin.pl>
    <P...@f...xdata.lublin.pl>
    <g69dmv$g29$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <P...@f...xdata.lublin.pl>
    <g6e62i$bs2$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    > uważasz że wyjdzie taniej BUDOWA sieci przewodowej od nowa ?

    Tak, siec napowietrzna wyjdzie taniej, niz pokrycie danego obszaru
    nadajnikami. Wielkosc "komorki" przy 5GHz bedzie na poziomie 1-3km max, co
    oznacza ze w takiej odleglosci od siebie powinny byc radiopunkty. Na danym
    radiu powiesisz nie wiecej niz 20 usytkownkow, wiec na obszarach miejskich
    ilosci nadajnikow musialbys dodatkowo pomnozyc przez wspolczynnik
    wynikajacy z ilosci uzytkownikow. Wciaz pozostaje nierozwiazany problem
    zasiegu wewnatrz budynkow. Na wsiach buduje sie domy z pustakow lub cegly,
    a nie ze stosowanego do scianek dzialowych w biurach karton-gipsu.

    Dodatkowo w Polsce mamy male odleglosci, i z infrastruktura nie jest tak
    jak na Syberii - w znacznej czesci obszarow jakas JEST.

    > W ciągu ostatniego roku ceny gratów do sieci spadły 2-3 krotnie, to samo
    > dotyczy cen za hurtowy Internet. W tym samym czasie cena nerwozdrad
    > poszła wrecz do góry bo skończyło się "pół roku za 19zł" i temu podobne
    > mydlenie ludziom oczu

    Ilosc uzytkownikos Neostrady rosnie, nie maleje. Pomimo iz mamy uwolnienie
    petli, konkurencyjnych operatorow, radio, dzialania Pani Regulator itd.
    Ceny nie spadaja, pojawiaja sie za to nowe oferty w zakresie predkosci. za
    te same pieniadze kilka lat temu miales 512 kbit, potem 640, 1024, teraz 2
    lub 6 Mbit. Infrastruktura jest bez zmian. Istnieja technologie
    pozwalajace zrobic znacznie wiecej na miedzi. Nie wrozylbym bardzo
    szybkiej smierci miedzi. Jesli, to bedzie to trwalo dlugie lata, choc
    watpie czy w ogole nadejdzie. Na chwile obecna jakosciowo Neostrada jest
    najlepszym produktem dla popularnego domowego uzytkownika. Wydaje sie, ze
    tp i jej uslugi wreszcie dorosly (tak, ja to napisalem).

    > za pare lat technologia ADSL jak i wszelkie inne zabawy po telefonicznej
    > skretce będą poprostu przestarzałe, zbyt wolne "bo youtubeHD się
    > buforuje" i albo będzie trzeba dojść do klienta światłem przebijając się
    > przez te wszelkie procedury rycia w ziemi, albo radiem przy odpowiedniej
    > ilości szczęścia (płaski, bezdrzewny teren) czy dużej liczbie nadajników

    Miales okazje byc w jakims cywilizowanym kraju i ogladac jak tam sobie z
    tym radza? Mialem okazje ogladac jak to wyglada w Korei (sa jakies 5 lat
    przed nami) - albo stosuja urzadzenia na miedz, dajace 15-20Mbit, albo
    stosuja wspolfinansowane przez panstwo plastikowe swiatlowody (100Mbit do
    endusera). Obszary miejskie sa w wiekszosci pokryte jakas siecia WiFi.
    Obszary slabiej zamieszkane sa w zasiegu sieci CDMA (nie maja sieci GSM).
    I mysle, ze w perspektywie 3-5 letniej wlasnie taki model bedzie idealny
    dla nas.

    k.