    Date: Sat, 28 Dec 2013 17:14:10 +0100
    From: bartekltg <b...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Prad z wiatrakow
    <P...@n...chmurka.net>
    <52b89c18$0$2181$65785112@news.neostrada.pl>
    <P...@n...chmurka.net>
    <52bd6354$0$2181$65785112@news.neostrada.pl>
    <P...@n...chmurka.net>
    <a...@n...neostrada.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <P...@n...chmurka.net>

    W dniu 2013-12-28 11:32, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl.invalid> napisał w
    > wiadomości news:192762011.20131227224534@pik-net.pl.invalid...

    > Od zawsze zastanawia mnie też jak ustalić który z obiektów we
    > Wszechświecie porusza się szybciej (aby wiedzieć u kogo czas biegnie
    > szybciej a u kogo wolniej) - inaczej: czy jest jakiś punkt odniesienia o
    > bezwzględnej prędkości = 0 (środek Wszechświata ?).
    > Podejrzewam, że w tym co napisał Bartek znajdę odpowiedź z której będzie
    > wynikało, że nie ma potrzeby ustalania który szybciej.

    [uwaga dla trolli: Piszę tu, co mówi STW. Opisują, co
    matematycznie twierdzi teoria. _Nie_ jak zbudowany jest
    rzeczywisty wszechświat, nie przedstawiam dowodów na
    prawdziwościowy i jedyność teorii względności. Tylko
    i wyłącznie, co siedzi w STW. Wszelkie uwagi 'ale STW jest
    nieprawdziwa' będą traktowane tak samo jak zdanie 'ale
    nie ma dowodów, że we wszechśwuiacie sa liczby rzeczywiste'
    w poście o tym, jak różniczkować funkcje złożone;-) ]

    Nie ma takiego wyróżnionego układu, obiektu*).
    (cała STW opiera się na założeniu, że nie ma wyróżnionego
    układu inercjalnego, wniosek, że istnieje układ o najszybszym
    upływie czasu stałby w dośc oczywistej sprzeczności z tym;))

    Dylatacja czasu to zjawisko względne. Lecę sobie rakietą,
    obok leci Jacek. Ja mierzę (dziwny dobór słów, ale za wszelką
    cenę trzeba unikać słowa 'widzę', bo to o czym piszę nie ma
    nic wspólnego z sygnałem świetlnym dostarczanym z zegara do
    mojego oka), że zegar Jacka zwalnia. Ale tak samo Jacek 'mierzy',
    że mój zegar tyka wolniej.

    To jest ten sam "efekt", co jakbyśmy narysowali dwie proste,
    na każdej zaznaczyli co 1cm kropkę i przez każdą kropkę
    przeprowadzili linię prostopadłą.
    Proste prostopadłe z linii Jacka przecinają moją prostą rzadziej
    niż co 1cm. Ale również moje proste prostopadłe przecinają linię
    Jacka rzadziej niż co 1cm. Czasoprzestrzeń zamiast mieć metrykę
    +dx^2 + dy^2 ma -dt^2 + dx^2 (ten minus w 'Pitagorasie')
    i zamiast 'rzadziej' jest 'gęściej';)

    Można sobie wyobrazić, że moja linia to moja trajektoria
    w czasie, a prostopadłe to _dla mnie_ chwile równoczesne.
    Mogę sobie na takiej linii poustawiać zegarki, po czasie 1cm/c
    przejdą ona na kolejną linię. Widać, że zegarek Jacka porównuję
    za każdym razem z innym swoim zegarkiem:)

    Jeszcze raz polecam moje posty z wątku STW z połowy listopada,
    w kilku pierwszych grubszych psotach dokładnie opisuje tam
    tą konstrukcję z zegarkami (i palikami), dość pomocną przy próbie
    namacalnego zrozumienia, co tam się dzieje.
    Znów uwaga: nie ma tam wyprowadzeń, nie ma dowodów, że to prawda
    albo ze wszechświat tak działa. Tylko opis jak rozumieć bardziej
    fizycznei, co dokładnie mówi teoria względności.

    *) czasem topologia może nam taki układ dostarczyć.
    Jeśliby np czasoprzestrzeń byłaby walcem, obiekty spotykałyby
    się co jakiś czas i w czasie tych spotkań okazywałoby się, ze
    z pewnymi układami (prędkościami) związany jest najszybszy upływ
    czasu. Jeśli jednak robimy tylko klasycznych bliźniaków:
    wysyłamy kawałek dalej, po czym każemy zawrócić, bez obiegania
    całego wszechświata, sprawa jest nieodróżnialna od pustej,
    płaskiej kartezjańskiej przestrzeni.

    pzdr
    bartekltg