  • Data: 2013-12-29 12:49:56
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-12-29 09:23, szczepan bialek pisze:
    > U?ytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisa? w wiadomo?ci

    > Einstein pisal po niemiecku. Minkowski tez.
    >
    > Angielski student ma to przetlumaczone na angielski. Sa tlumaczenia na
    > polski?

    Tak.

    Parę lat temu nawet wydane książkowo:
    http://lubimyczytac.pl/ksiazka/124855/5-prac-ktore-z
    mienily-oblicze-fizyki
    Miałem, ale komuś pożyczyłem i nie oddał:]

    > A jezeli ci co dokladali nie znali ani niemieckiego ani angielskiego to co
    > ztego wyszlo.

    To się nie zajmowali nauką. Nauczenie się angielskiego czy
    niemieckiego na poziomie pozwalającym czytać bublikacje
    hjest prostsze niż nauczenie się fizyki na poziomie,
    gdzie czytanie publikacji zaczyna być istotne, bo podręczniki
    (czyli właśnie tłumaczenia najważniejszych koncepcji)
    przestają wystarczać.

    > Widzxiales kiedys tlumaczenie wykonane przez niefachowca?

    Dlatego takimi rzeczami zajmują się fachowcy.
    Czyli osoby rozumiejące, co w danej pracy jest napisane.

    > Tu wersja Einsteina jest arcy prosta. Sztywny eter i pomysl jak wytlumaczyc
    > wynik MM.

    Chłopie, dawałeś linka do prac z 1905. _Przeczytaj_ je!

    Nie, to o czym tu mówisz to teoria Lorentza. On wyprowadził
    transformacje swojego imienia jako 'pozorny' efekt działający
    na eter. Jedną z ważniejszych rzeczy, które Einstein zrobił
    było przeinterpretowanie tego, że te położenia i czasy to
    prawdziwe wielkości, a nie pozorne.

    Zresztą, sam zobacz, z linka, który sam podałeś:
    "They suggest rather that, as has already been shown to the first order
    of small quantities, the same laws of electrodynamics and optics will be
    valid for all frames of reference for which the equations of mechanics
    hold good.1 We will raise this conjecture (the purport of which will
    hereafter be called the "Principle of Relativity") to the status of a
    postulate, and also introduce another postulate, which is only
    apparently irreconcilable with the former, namely, that light is always
    propagated in empty space with a definite velocity c which is
    independent of the state of motion of the emitting body. These two
    postulates suffice for the attainment of a simple and consistent theory
    of the electrodynamics of moving bodies based on Maxwell's theory for
    stationary bodies. The introduction of a "luminiferous ether" will prove
    to be superfluous inasmuch as the view here to be developed will not
    require an "absolutely stationary space" provided with special
    properties, nor assign a velocity-vector to a point of the empty space
    in which electromagnetic processes take place."

    Zwłaszcza ostatnie zdanie. "Wprowadzenie eteru okaże się zbędne, bo
    obraz tu przedstawiony nie wymaga 'absolutnie stacjonarnej przestrzeni'
    o szczególnych właściwościach, ani przypisania wektora prędkości
    punktom przestrzeni"

    Nie wypisuj głupot, nie wprowadzaj ludzi w błąd.

    pzdr
    bartekltg