  • Data: 2013-12-28 19:03:57
    Temat: Re: Prad z wiatrakow
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-12-28 18:50, szczepan bialek pisze:
    > U?ytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisa? w wiadomo?ci

    > Ale pewnie piszesz o swojej STW.
    > U Einsteina jest to uklad w ktorym obowiazuje fizyka Newtona (poczatek
    > paragrafu 1):
    > "Let us take a system of co-ordinates in which the equations of Newtonian
    > mechanics hold good.2

    Czyli układ inercjalny. Tak, prawa Newtona obowiązują w STW.

    1. Istnieje układ inercjalny, w którym to ciała, na które nie
    działa siła nie pozostają w spoczynku lub poruszaja się jednostajnie.
    [spałnione]
    2. Zmiana ruchu (pęd, dopisek moj) jest proporcjonalna do przyłożonej
    siły poruszającej i odbywa się w kierunku prostej, wzdłuż której siła
    jest przyłożona.
    F = dP/dt
    (w STW dt to czas własny, spokojnie uznam za spełnione)
    3. Zasada zachowania pędu [spelnione]

    'spełnione' to trochę zły wyraz, bo to przecież założenia
    przy tworzeniu STW;)

    W tym fragmencie miał po prostu na myśli układ inercjalny.
    Dokłade równania dynamiki wyprowadza parę stron dalej.

    > In order to render our presentation more precise and to distinguish this
    > system of co-ordinates verbally
    > from others which will be introduced hereafter, we call it the "stationary
    > system."
    >
    > Czy teraz kazdy nauczyciel ma wlasna STW?

    Nie, każdy troll pozbawiony mocy czytania ze zrozumieniem
    ma wiele wyobrażeń o tym, co mówi fizyka. Każdy inne
    i rzadko przypadkiem prawdziwe.
    :-)

    pzdr
    bartekltg