    From: Andrzej Lawa <a...@l...com>
    Newsgroups: pl.sci.fizyka,pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prad z wiatrakow
    Date: Sun, 15 Dec 2013 16:01:47 +0100

    W dniu 15.12.2013 10:52, bartekltg pisze:

    > Tyle, że z tego co wiem, elektrownie węglowe czy atomowe
    > są mało "dyspozycyjne". Zwiększenie mocy cieplnej z kotła
    > trochę trwa, a trzymanie nadmiaru na wypadek zwolnienia
    > wiatraków mija się z celem.

    Ano. Dyspozycyjne są w sumie tylko gazowe turbiny.

    > Gazu szkoda.

    Pytanie - jaki gaz i skąd?

    Dobrze skonstruowane wysypiska śmieci są fajnym źródłem metanu.

    A może jeszcze tak elektroliza i magazynowanie energii w postaci wodoru?
    Fakt, wodór jest deczko kłopotliwy przy przechowywaniu, ale najbardziej
    przy długoterminowym przechowywaniu.

    > Sam najbardziej lubię 'elektrownie'
    > szczytowo-pompowe, ale trzeba mieć warunki geograficzne
    > dla nich

    Ano.

    > (globalizacja pięknie wygląda, ale przesyłanie
    > prądu wywołuje straty i zwiększa koszty infrastruktury,

    Straty można minimalizować całkiem ładnie, ale oczywiście pozostaje
    kwestia kosztów infrastruktury. Ale na dłuższą metę ta infrastruktura
    MUSI powstać, bo paliwa kopalne są nieodnawialne.

    Oczywiście zawsze zostaje orbitalna alternatywa z przesyłaniem na
    powierzchnię mikrofalami o niskiej gęstości, ale obawiam się, że to może
    kosztować jeszcze więcej.

    > Niemcy przekonali się o tym niedawno właśnie w związku
    > z wiatrakami).

    I ZTCW cwaniaczki próbowały przesyłać przez polskie sieci energetyczne ;)