eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPowerbank vs akumulator motocyklowy › Re: Powerbank vs akumulator motocyklowy
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.lodz.pl!newsfeed.pionier.net.p
    l!3.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!news2.arglkargh.de!news.mixmin.net!aioe.
    org!news.chmurka.net!.POSTED.157.25.139.242!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Powerbank vs akumulator motocyklowy
    Date: Wed, 7 Dec 2022 16:49:23 +0100
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <tmgocm7548vs$.2bg544i4v470$.dlg@40tude.net>
    References: <tm2o1e$20m8p$1@dont-email.me>
    <1...@4...net>
    <NwShL.2372179$ulh3.1284663@fx06.ams1>
    <1qdmg184rt6gc$.11i1gbbufucja.dlg@40tude.net>
    <wpBiL.2630622$%q2.1416868@fx15.ams1>
    <10gfrs4u1s5hy$.wp6rz4qas5d4.dlg@40tude.net>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <2qf17w501h78$.1w41ecjlxlrps$.dlg@40tude.net>
    <h6yjL.1793694$wkZ5.920107@fx11.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <QLQjL.1677152$Eeb3.1553163@fx05.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <YQ_jL.319395$GzSf.110346@fx04.ams1>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    NNTP-Posting-Host: 157.25.139.242
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="157.25.139.242"; logging-data="29666";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:775968
    [ ukryj nagłówki ]

    On Wed, 7 Dec 2022 13:40:06 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pan Marcin Debowski napisał:
    >>>> Mi wszystkie aku w moto trzymają średnio 1.5 roku. 2 to już wypas.
    >>>> Nie, że jakoś je katuje, ale taki tu klimat (podrównikowy).
    >>> To kwestia klimatu? Pod maską samochodu klimat też jakiś taki bardziej
    >>> równikowy, ale zawsze mi się zdawało, że to mrozy bardziej szkodzą.
    >>
    >> Nic mi mądrzejszego do głowy nie przychodzi, chyba że to dla aku
    >> motocyklowych norma? Na pewno norma tutaj. Motocyklowe są bardziej
    >> obudowane, nic ich nie chłodzi w czasie jazdy, a tu temperatury
    >> przeciętnie 27-40C plus to co silnik ogrzeje, a ogrzeje.
    >
    > Akumulator *ołowiowy* raczej lubi ciepło. Za komuny niektórzy na noc
    > przynosili do domu. Pomagało wstawienie akumulatora do miski z gorącą
    > wodą. Nawet taki co nocował na mrozie, podobno po takiej operacji
    > potrafił zakręcić bez doładowania.

    Lubi cieplo, ale do prądu rozruchowego.
    Nawiasem pytajac .. li-ion chyba tez mrozu nie lubi.

    W olowiowym z mrozem spada pojemnosc ... tak piszą, bo ja nie bardzo
    rozumiem w jaki sposob. Moze opor wewnetrzny rosnie, i
    pojemnosc mierzona "do 10V" spada, bo pod obciazeniem szybko tyle
    osiaga, ale do 9V duzo jeszcze ma.

    Olowiowy rozladowany moze na mrozie zamarznąc, co moze spowodowac
    pekniecie obudowy i zniszczenie plyt.

    Ale poza tym, to mu chyba nieduzy mroz nie przeszkadza.
    A w wysokiej temperaturze woda szybciej paruje.

    > Poza tym gdyby te upały były takie
    > złe, to powinny dotyczyć też samochodów. Tymczasem narzekań prędzej
    > bym się spodziewał z Alaski, niż z Malajów.

    ale to w kwestii rozruchu.
    Malaje ... tam samochody szybko rdzewieją ?

    >>> W motocyklu może jest inaczej. Zrobili najmniejszy akumulator, jaki
    >>> się dało. No to nie ma rezerwy, każdy spadek pojemności powoduje, że
    >>> tego już nie da się używać. Z dzieciństwa pamiętam motory w ogóle bez
    >>> akumulatorów. Widać ta tradycja nie została przełamana zbyt radykalnie.
    >>
    >> Może i tak jest. Może jest też bardziej wyżyłowany, w sensie większa
    >> pojemność na jednostkę objętości.
    >
    > Ta stara technologia nie jest zbyt podatna na "inżynierowanie". Dużo
    > więcej się nie wyciśnie.

    Oj .. zwijany akumulator Exide ... pojemnosci moze nie mial duzej,
    ale prad rozruchu potezny.
    I juz takich nie robią, ciekawe co sie stalo - za drogi, za dobry,
    czy troche przesadzili z pisaniem parametrow ?

    > Ale mnie jeden taksówkarz mówił, że on kupuje
    > akumulatory "na wagę". Lepszy jest ten, który przy tej samej pojemności
    > więcej waży. I to ma sens.

    Chinczyki to wiedzą i dociązaja szklem, piaskiem ..

    > Akumulatory nieodesłane wcześniej na emeryturę,
    > swój żywot kończą na zawał. Obrywa się któraś płyta. Bo pod warstwą
    > aktywną (ołów gąbczasty lub tlenek ołowiu) nie ma litego metalu, który
    > trzyma to w kupie.

    IMO jest.
    Kilka ostatnich aku samochodowych skonczylo mi na zwarcie celi.
    5 dobrych! :-)


    Natomiast te z UPS, zelowe czy AGM jak z moto ... po kilku latach, a
    przeciez tam cieplo, rozładowan malo, zazwyczaj naładowane - traca
    pojemnosc i wzrasta rezystancja.
    A jak probowalem przemierzyc i obciązyc, to opor wzrosl jeszcze
    wielokrotnie - czyzby jakas korozja połączeń ?

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: