  • Data: 2017-03-22 05:31:31
    Temat: Re: Post?p techniczny w podesz?ym wieku
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    Cezary Gr?dys <c...@w...onet.pl> wrote:
> [...]
    .pl...

    > Jak tylko sprawdzi?, to niewiele wi?cej roboty
    > find -type f -exec grep .... {} \; -print

    Kompletenie nie doceniasz problemu. Programy bankowe
    sporo dzialaja z datami (procenty, raty, zlecania
    terminowe). Po czyms w tym stylu wyjdzie Ci powiedzmy
    10000 potencjalnych lini z problemem. Do wielu z nich
    przychodza dane z wielu miejsc. Jak to zaczniesz naiwnie
    sledzic to moze wyjsc 1 milion liniejek do dokladniejszego
    sprawdzenia.

    W realu uzywano calkiem zaawansowanych narzedzi, ktore
    proste problemy potrafily automatycznie naprawiac
    (o ile wiem np. powiekszyc rozmiar wszystkich zmiennych
    w prostym ciagu zaleznosci). Oprocz powiekszania pol
    stosowano tez "okienkowanie": w 100-letnim okienku
    np. 50 od bierzacego w przod to przyszlosc, 50 w tyl
    przeszlosc. Poprawnosc "okienkowania" zalezy od tego
    czy moga sie pojawic duze roznice dat, jesli nie to
    jest OK. Takie sprawdzenie to sporo roboty (trzeba
    dobrze zrozumiec program), ale ogranicza zmiany w
    kodzie. A mimo narzedzi zostawalo sporo kawalkow
    ktore trzeba bylo recznie przepisac. Tzn. nie tylko
    sprawdzac ale wprowadzic istotne zmiany.

    Zeby byla jasnosc: ja sam nie mam nic wspolnego z
    systamami bankowymi. Ale mam dosc doswiadzczenia
    z softwarem i dosc czytalem o problemie i metodach
    zeby docenic problem i rozwiazanie.

    Nie chce mi sie teraz za tym googlowac, ale z tego
    z pamietam byly w male zaciecia w paru bankach.
    Bez dwu lat naprawiania problemy mogly byc duzo
    wieksze.

    PS. Nie mowie ze cala ta histora problemu roku
    2000 byla racjonalna: przez ponad 20 ignorowano
    problem a potem przez 2 lata bylo gaszenie pozaru.
    Ale byl problem i choc niepotrzebnie duzym kosztem
    to uniknieto wiekszych skutkow.

    PS2. Jak na razie to wyglada ze przed 2038 moze
    byc powtorka, tyle ze z C i Unixem.

    --
    Waldek Hebisch