eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPompa CO, silnik 230V~ schemat podłączenia uzwojeń bieg 1,2,3
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 5

  • 1. Data: 2014-04-29 14:19:20
    Temat: Pompa CO, silnik 230V~ schemat podłączenia uzwojeń bieg 1,2,3
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    Jest sobie pompa http://i4.minus.com/ibod7bd6Bq3Zpe.jpg
    "IB Pump 25-60 180" insbud.net

    Jest to pompa zdemontowana przez ekipę hydraulików (więc wyjęta ze złomu w
    celach naukowych ;) ).
    Wynika z tego, że była zatarta część "hydrauliczna"
    A sam silnik jako komponent elektryczny po wstępnych oględzinach wygląda na
    sprawny, ośka pięknie, lekko się obraca, spaliła się tylko ścieżka na
    płytce.
    Jednak mam obawy czy schemat połączeń jaki rozrysowałem z płytki jest
    prawidłowy.
    Dotychczas miałem do czynienia z silnikami jednobiegowymi (o stałej
    prędkości) 230V~ gdzie były tylko 2 uzwojenia: główne i pomocnicze.
    Pomocnicze zapięte standardowo przez szeregowy kondensator do przesunięcia
    fazy i ustaleniu zawsze tego samego kierunku wirowania wirnika.

    Natomiast nie wiem jak to jest ze wskazanym silnikiem 3 biegowym, gdzie
    możemy sobie ustalać 3 prędkości.

    Które w końcu jest tutaj uzwojeniem pomocniczym?
    Jedne źródła podają, że pomocnicze ma większą rezystancję od uzwojenia
    roboczego. Dziwnym trafem te które miałem w ręce jednobiegowe miały dwa
    uzwojenia o takiej samej rezystancji... Tutaj przy 3-biegowym pierw
    myślałem, że pomocnicze to te 155 Ohm i że jest ono na stałe zapięte przez
    szeregowy kondensator 3uF i prędkości zmieniam operując kombinacją
    szeregową i pojedynczym wyborem pozostałych dwóch uzwojeń: 75 ohm 72,5 Ohm
    (?). Ale patrząc na schemat jaki rozrysowałem zwątpiłem, a mam podejrzenia,
    że ktoś coś tu wcześniej poprzepinał, bo przewody wychodzące z silnika
    (5szt) dziwnie są zakończone w stylu "nóż-zdjęta izolacja" bez jakiś tam
    eleganckich konektorków, które dopiero wpinamy do kostki i zakręcamy.

    Tu podobny schemat
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/ups_
    25-60_-_ideowy.jpg,
    zwątpiłem, bo tutaj w jednym położeniu wszystkie 3 uzwojenia pracują w
    szeregu...

    Proszę więc o schemat jak to mam na stole połączyć w układ 3 biegowy mój
    silnik.
    Które główne uzwojenia, które pomocnicze?


  • 2. Data: 2014-04-29 16:45:25
    Temat: Re: Pompa CO, silnik 230V~ schemat podłączenia uzwojeń bieg 1,2,3
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 kwietnia 2014 14:19:20 UTC+2 użytkownik jędrek napisał:
    > Jest sobie pompa http://i4.minus.com/ibod7bd6Bq3Zpe.jpg
    >
    > "IB Pump 25-60 180" insbud.net
    >
    >
    >
    > Jest to pompa zdemontowana przez ekip� hydraulik�w (wi�c wyj�ta ze z�omu
    w
    >
    > celach naukowych ;) ).
    >
    > Wynika z tego, �e by�a zatarta cz�� "hydrauliczna"
    >
    > A sam silnik jako komponent elektryczny po wst�pnych ogl�dzinach wygl�da na
    >
    > sprawny, o�ka pi�knie, lekko si� obraca, spali�a si� tylko �cie�ka na

    >
    > p�ytce.
    >
    > Jednak mam obawy czy schemat po��cze� jaki rozrysowa�em z p�ytki jest
    >
    > prawid�owy.
    >
    > Dotychczas mia�em do czynienia z silnikami jednobiegowymi (o sta�ej
    >
    > pr�dko�ci) 230V~ gdzie by�y tylko 2 uzwojenia: g��wne i pomocnicze.
    >
    > Pomocnicze zapi�te standardowo przez szeregowy kondensator do przesuni�cia
    >
    > fazy i ustaleniu zawsze tego samego kierunku wirowania wirnika.
    >
    >
    >
    > Natomiast nie wiem jak to jest ze wskazanym silnikiem 3 biegowym, gdzie
    >
    > mo�emy sobie ustala� 3 pr�dko�ci.
    >
    >
    >
    > Kt�re w ko�cu jest tutaj uzwojeniem pomocniczym?
    >
    > Jedne �r�d�a podaj�, �e pomocnicze ma wi�ksz� rezystancj� od
    uzwojenia
    >
    > roboczego. Dziwnym trafem te kt�re mia�em w r�ce jednobiegowe mia�y dwa
    >
    > uzwojenia o takiej samej rezystancji... Tutaj przy 3-biegowym pierw
    >
    > my�la�em, �e pomocnicze to te 155 Ohm i �e jest ono na sta�e zapi�te
    przez
    >
    > szeregowy kondensator 3uF i pr�dko�ci zmieniam operuj�c kombinacj�
    >
    > szeregow� i pojedynczym wyborem pozosta�ych dw�ch uzwoje�: 75 ohm 72,5 Ohm
    >
    > (?). Ale patrz�c na schemat jaki rozrysowa�em zw�tpi�em, a mam podejrzenia,

    >
    > �e kto� co� tu wcze�niej poprzepina�, bo przewody wychodz�ce z silnika
    >
    > (5szt) dziwnie s� zako�czone w stylu "n�-zdj�ta izolacja" bez jaki� tam
    >
    > eleganckich konektork�w, kt�re dopiero wpinamy do kostki i zakr�camy.
    >
    >
    >
    > Tu podobny schemat
    >
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/ups_
    25-60_-_ideowy.jpg,
    >
    > zw�tpi�em, bo tutaj w jednym po�o�eniu wszystkie 3 uzwojenia pracuj� w
    >
    > szeregu...
    >
    >
    >
    > Prosz� wi�c o schemat jak to mam na stole po��czy� w uk�ad 3 biegowy
    m�j
    >
    > silnik.
    >
    > Kt�re g��wne uzwojenia, kt�re pomocnicze?

    Bez obciążenia to ten Twój ma jedną prędkość obrotową. Sprawdzone na silniku od
    wentylatora. Więcej drutu = mniejsza moc i większy poślizg. To samo można zrobić
    autotransformatorem.


  • 3. Data: 2014-04-30 11:49:25
    Temat: Re: Pompa CO, silnik 230V~ schemat podłączenia uzwojeń bieg 1,2,3
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    "Zachariasz Dorożyński"

    [WIELKIE CIACH]
    Tnij waść cytaty!

    > Bez obciążenia to ten Twój ma jedną prędkość obrotową.

    Pytanie było o podłączenie, a nie o to czy ma różne prędkości...









    Sprawdzone na silniku od wentylatora. Więcej drutu = mniejsza moc i większy
    poślizg. To samo można zrobić autotransformatorem.


  • 4. Data: 2014-05-01 16:40:13
    Temat: Re: Pompa CO, silnik 230V~ schemat podłączenia uzwojeń bieg 1,2,3
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 29 Apr 2014 14:19:20 +0200, jędrek napisał(a):
    > Jest sobie pompa http://i4.minus.com/ibod7bd6Bq3Zpe.jpg
    > Dotychczas miałem do czynienia z silnikami jednobiegowymi (o stałej
    > prędkości) 230V~ gdzie były tylko 2 uzwojenia: główne i pomocnicze.
    > Pomocnicze zapięte standardowo przez szeregowy kondensator do przesunięcia
    > fazy i ustaleniu zawsze tego samego kierunku wirowania wirnika.
    > Natomiast nie wiem jak to jest ze wskazanym silnikiem 3 biegowym, gdzie
    > możemy sobie ustalać 3 prędkości.

    Tak samo.

    > Które w końcu jest tutaj uzwojeniem pomocniczym?

    Ja tam nie wiem czy ktores zasluguje na taka nazwe. Sa dwa uzwojenia,
    prady w nich musza byc przesuniete.
    Wielkoscia pradow sie reguluje obroty (niby niefachowo).
    Stad dziwne polaczenia - w trojkat, w gwiazde, z odczepami.

    Chetnie bym zajrzal do silnika - czy to uzwojenie z odczepem to
    naprawde odczep, czy dwa uzwojenia inaczej rozlozone w przestrzeni -
    moze ktos wpadl na sprytny pomysl jak zoptymalizowac polozenie
    biegunow na roznych biegach.

    > Tu podobny schemat
    > http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/ups_
    25-60_-_ideowy.jpg,
    > zwątpiłem, bo tutaj w jednym położeniu wszystkie 3 uzwojenia pracują w
    > szeregu...

    w szeregu, ale jedno wtedy zwarte kondensatorem. Wystarczy do zmiany
    fazy w jednym biegunie.

    To jest dokladnie ten sam schemat.
    L podlaczony do cewki z odczepem (7-6-5-4), ktorej drugi koniec jest
    podlaczony do N.
    Druga cewka podlaczona do N, a przelacznik wybiera drugi koniec:
    L, odczep, kondensator.

    > Proszę więc o schemat jak to mam na stole połączyć w układ 3 biegowy mój
    > silnik.

    Ale na ktorym biegu ?
    Bo podlaczyc tak jak w oryginale :-)

    J.


  • 5. Data: 2014-05-04 22:24:33
    Temat: Re: Pompa CO, silnik 230V~ schemat podłączenia uzwojeń bieg 1,2,3
    Od: jędrek <w...@p...onet.pl>

    "J.F." news:a5g22kkgwvz9$.1ey3dtjrmznbm$.dlg@40tude.net

    > Ale na ktorym biegu ?
    > Bo podlaczyc tak jak w oryginale :-)

    Który to oryginał?
    Ten z mojego rysunku?
    Ma śmigać na każdym biegu, żeby potem afery nie było, że się jakaś dymarka z
    silnika zrobiła...
    Pytam bo chcę żeby to było podłączone jak należy, a nie jakieś moje wymysły
    cyrkowe metodą prób i błędów :) Może jakieś sprytne opracowanie o takich
    silnikach jest żeby się zapoznać, a nie traktować te wielouzwojeniowe silnik
    jak czarną skrzynkę z wejściem do podłączenia zasilania i wyjściem w postaci
    ośki ;)
    Póki co jedyny dla mnie zrozumiały silnik to taki na prąd stały z
    komutatorem :) i stojanem w postaci magnesu.
    A te na prądy zmienne to takie rozumowanie na czuja "na razie działa nie
    zmieniaj nic". Nie natknąłem się na dobrą literaturę. Przejrzałem kilka
    książek pana Zembrzuskiego o silnikach, ale to bardziej takie poradniki dla
    kogoś kto czuje silniki i chce sobie coś tam przypomnieć w temacie.
    Brakuje mi tu takiej książki jak "Elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz"
    pana Nuhrmann-a, czy "Sztuka elektroniki" tylko, że piszącej o silnikach
    prądu zmiennego od podstaw praktycznym językiem.

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: