  • 1. Data: 2014-04-27 12:40:34
    Temat: bezpieczniki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Ech ta elektryka.
    Ktos przy montazu kuchni przypadkiem zwarl faze z PE.
    Efekt wizualny byl ponoc potezny ... ale nie pomogla roznicowka
    (choc zadzialala). Nie pomogl bezpiecznik gniazda - fakt, duzy, 3f.
    Musial sie jeszcze spalic bezpiecznik przedlicznikowy.

    No i jak tu zrobic jaka hierarchie, zeby sie palil ostatni/najmniejszy
    bezpiecznik przy obwodzie, a nie glowny ?

    J.

  • 2. Data: 2014-04-27 12:49:34
    Temat: Re: bezpieczniki
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2014-04-27 12:40, J.F. pisze:
> [...]
    > (choc zadzialala). Nie pomogl bezpiecznik gniazda - fakt, duzy, 3f.
    > Musial sie jeszcze spalic bezpiecznik przedlicznikowy.

    aha :)

    j/w

  • 3. Data: 2014-04-27 13:01:24
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > No i jak tu zrobic jaka hierarchie, zeby sie palil ostatni/najmniejszy
    > bezpiecznik przy obwodzie, a nie glowny ?

    W przypadku takiego bezczelnego zwarcia na linii o dużej wydajności
    zawsze idą wszystkie bezpieczniki po drodze, chyba że przedlicznikowy
    był zwłoczny, powinien był wtedy wytrzymać jeśli już nie był rozgrzany
    prądem roboczym.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 4. Data: 2014-04-27 14:58:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-04-27 12:40, J.F. wrote:
> [...]
    > (choc zadzialala). Nie pomogl bezpiecznik gniazda - fakt, duzy, 3f.
    > Musial sie jeszcze spalic bezpiecznik przedlicznikowy.

    W jednym z obwodów mam w sumie 4 poziomy zabezpieczen nadprądowych:

    a) obwód - szybkie 10A
    b) główne na budynek - normalne 20A
    c) w szafce z licznikiem - zwloczne 25A (o ile pamiętam)
    d) topikowe na szynach przed licznikiem, nie wiem ile ale duże

    Przy zwarciu faza-PE wylatuje c). Zawsze, na kilka przypadków (czasem
    trafia się wiertarką na kabel :). Nie rozumiem tego. Chyba że mataliczne
    zwarcie PE-faza po prostu jest makabrycznie cieżkie do wyłączenia i S-ki
    nie dają rady rozpiąć łuku.

  • 5. Data: 2014-04-27 15:40:38
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    >
    > No i jak tu zrobic jaka hierarchie, zeby sie palil ostatni/najmniejszy
    > bezpiecznik przy obwodzie, a nie glowny ?

    Poruszasz, bardzo trudny temat, nierzadko trudny do ogarnięcia nawet
    przez doświadczonych elektryków.
    Spróbuję to opisać w miarę prostym językiem nie wnikając w szczegóły.
    Taka hierarchia nazywa się "selektywnością".
    Aby zachować selektywność to kolejne stopnie ochrony powinny mieć prąd
    wyłączenia 1,6 razy większy.
    Jednak w przypadku zwarcia płynie tak duży prąd, że samo stopniowanie
    zabezpieczeń 1,6x nie wystarczy.
    Dlatego dodatkowo stosuje się stopniowanie charakterystyk czasowych
    kolejnych zabezpieczeń
    Charakterystyki zabezpieczeń oznaczane są kodem i tak dla wyłączników
    nadmiarowo-prądowych B oznacza charakterystykę szybką, a kolejne C i D
    coraz wolniejsze.
    Podobnie jest też z wkładkami topikowymi, które nazywa się bezpiecznikami.
    Oznaczenia WT/F wkładkę topikową szybką. Wkładki zwłoczne oznacza się
    symbolami WTN-00, 1, 1C, 2, 3
    Obok ww oznaczeń wkładek topikowych istnieją starsze oznaczenia Wts
    (szybka) oraz Wtz (zwłoczna)
    Jednak często także nie pomaga dodatkowe stopniowanie charakterystyk
    prądowo-czasowych, choć czasami wystarczy.
    Wynika to ze zbyt małej rezystancji poszczególnych odcinków obwodów,
    które powodują przepływ zbyt dużej wartości prądu przez cały obwód
    Rzecz polega na tym, że czas wyłączenia dla różnych charakterystyk
    zabezpieczeń po przekroczeniu pewnej granicy prądowej dla ww
    zabezpieczeń jest taki sam.
    Taką granicą dla typowych wkładek nadmiarowo-pradowych jest określona
    wartość, którą nazywa się krotnością oznaczaną jako "k".
    Jeżeli więc wartość prądu zwarcia jest większa od krotności
    wyznaczającej granicę zwłoki dla danej wkładki to i tak nastąpi jej
    wyłączenie.
    Te granice dla poszczególnych charakterystyk wkładek w przypadku prądu
    przemiennego przyjmuje się:
    "B" - k=5 Przykładowo dla wkładki B10 po przekroczeniu wartości prądu
    zwarcia 50A nastąpi niemal natychmiastowe jej wyłączenie.
    "C" - k=10 Adekwatnie powyżej 100A
    "D" - k=20 Adekwatnie powyżej 200A
    Czy ww metody stopniowania zabezpieczeń spełni zadanie można wyliczyć.
    Pomocna tu także będzie całka Joule'a i dokładna znajomość
    poszczególnych charakterystyk zabezpieczeń oraz oporności poszczególnych
    odcinków obwodów.
    Ale wymyślono coś co pozwala zasadniczo "olać" te wszystkie wywody i z
    prawie 100% pewnością zachować selektywność.
    Tym czymś są specjalne wyłączniki nadmiarowo-prądowe selektywne. One są
    tak zbudowane, że są pozbawione tej granicy jak w przypadku ww
    wyłączników. Dlatego też niezależnie od wartości prądu zwarcia, dają one
    pewien czas na wyłączenie wcześniejszych zabezpieczeń. Zachowują pełną
    selektywność w stosunku do zabezpieczeń o charakterystyce szybkiej "B" i
    wytrzymują udary prądów zwarciowych rzędu kilku tysięcy amperów.
    Takie zabezpieczenie należałoby zastosować przy liczniku. Zaś za
    licznikiem zabezpieczenia o charakterystyce "B".
    Tyle, że nie każdy Zakład Energetyczny się godzi na takie
    zabezpieczenia, ponieważ związane jest to ze zwiększoną ilością
    wydzielanej energii w sieci zasilającej przedlicznikowej, dlatego takie
    zabezpieczenie musi uwzględniać parametry tej sieci oraz zastosowanych
    tam zabezpieczeń.

  • 6. Data: 2014-04-27 19:08:56
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    J.F. wrote:
> [...]
    >
    > No i jak tu zrobic jaka hierarchie, zeby sie palil
    > ostatni/najmniejszy
    > bezpiecznik przy obwodzie, a nie glowny ?

    miedzy bezpiecznikami typu S w praktyce nie ma zadnej selektywnosci na
    zwarcia i wywalaja wszystkie, one w srodku maja wyzwalacz zwarciowy
    który dziala szybciej niz fizyczne odlaczenie styków
    oczywiscie istnieja eSy selektywne np AEG je robi ale sa 20x drozsze i
    montowalem je tylko w przemysle, biedaków na nie nie stac

    co do topików to istnieje tabela selektywnosci i ona mniej wiecej na
    pale zapewnia selektywnosc co 2 rozmiary lub 1 rozmiar przy
    zastosowaniu bezpiecznika zwlocznego i nastepnie szybkiego

    jeffrey

  • 7. Data: 2014-04-28 13:04:40
    Od: PeJot <P...@s...pl>

> [...]
    >
    > No i jak tu zrobic jaka hierarchie, zeby sie palil ostatni/najmniejszy
    > bezpiecznik przy obwodzie, a nie glowny ?

    A masz w ogóle *szansę* zmienić zabezpieczenie główne ?

    --
    P.Jankisz

  • 8. Data: 2014-04-28 15:47:20
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu niedziela, 27 kwietnia 2014 12:40:34 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Ech ta elektryka.
    [...]
    > No i jak tu zrobic jaka hierarchie, zeby sie palil ostatni/najmniejszy
    > bezpiecznik przy obwodzie, a nie glowny ?

    U siebie, z uwagi na powyższe oraz z uwagi na fakt, że tablicę licznikową mam jakieś
    50m od posesji zadbałem o selektywność dwojako:
    - po pierwsze, "poprosiłem" elektryka z ZE montującego całość, żeby zabezpieczenia
    przedlicznikowe były odpowiednio duże, mam tam topikowe 50A, a tych byle co nie
    ruszy.
    - po drugie, zabezpieczenia zalicznikowe: te u mnie limitują moc przyłączeniową, więc
    muszą być o wartości narzuconej przez ZE. Nic nie stało jednak na przeszkodzie, żeby
    w roli tego zabezpieczenia osadzić wyłącznik NP "silnikowy", o charakterystyce typu
    "D" :)

    Rzecz już była testowana dwukrotnie w praktyce, za pierwszym razem pełne metaliczne
    zwarcie L-PE, wyleciało zabezpieczenie obwodu i różnicówka, nic więcej, za drugim
    L-N, wyleciał tylko obwód :)

  • 9. Data: 2014-04-28 16:48:20
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-04-28 15:47, Jarek P. pisze:
> [...]
    zwarcie L-PE, wyleciało zabezpieczenie obwodu i różnicówka, nic więcej, za drugim

    Tyle, że nie każdy ma takie znajomości, aby im założono większe
    zabezpieczenia przedlicznikowe.
    Z resztą obecnie montowane elektroniczne liczniki energii elektrycznej
    rejestrują każde przekroczenie przydziału mocy, o co w tej sytuacji nie
    będzie trudno, a każde takie przekroczenie ZE liczy z karą.
    Zabezpieczenie przedlicznikowe jest ściśle związane z zamawianą mocą,
    dlatego trudno jest załatwić większe zabezpieczenia niż wynika to z
    zamawianej mocy.

  • 10. Data: 2014-04-28 21:15:42
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 28 kwietnia 2014 16:48:20 UTC+2 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Tyle, �e nie ka�dy ma takie znajomo�ci, aby im za�o�ono wi�ksze
    > zabezpieczenia przedlicznikowe.
    > Z resztďż˝ obecnie montowane elektroniczne liczniki energii elektrycznej
    > rejestruj� ka�de przekroczenie przydzia�u mocy,

    Nie zrozumieliśmy się. Mój ZE limituje moc zabezpieczeniami zalicznikowymi
    (odwrotnie, niż reszta kraju, wiem) i te mam o wartości zgodnej z umową, tyle tylko,
    że poprosiłem o zainstalowanie kupionego przeze mnie wyłącznika "D" w miejsce
    przywiezionego przez pracownika ZE standardowego "B". Nie robił żadnych problemów,
    zwłaszcza wobec perspektywy zostania z nadmiarowym aparatem, umowa zresztą tego nie
    precyzuje, jakiej klasy miało być to zabezpieczenie.
    Natomiast zabezpieczenie przedlicznikowe w tym momencie nie jest krytyczne i jego
    zwiększenie nie ma żadnych negatywnych skutków. Znajomości żadnych nie miałem, to
    była kwestia porozmawiania z pracownikiem ZE, który przyjechał na instalację.
    Pogadania jak fachowiec z fachowcem ;)