  • 71. Data: 2012-08-13 15:12:10
    Temat: Re: Polactwo
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-13 12:09, quent pisze:

    > To skąd w sejmie ich tyle?

    Komunistów? To chyba nie wiesz, co to komunista. A nawet jak się trafi
    jeszcze jakiś ogryz jeszcze z okresu budowania się systemu po 90 r., nic
    już nie znaczy. Po czterech latach znika, albo drze ryja na opozycji (co
    jest potrzebne także i dużym graczom).

    > To nie ma znaczenia!
    > Komunistów trzeba tępić, choćby w głębi serca byli Miltonami
    > Friedmanami, bo ludzie słuchają tego co mówią i nasiąkają tą szkodliwą
    > ideologią jak gąbczasty mop.

    Ludzie chcą nowych aparatów, bułek i żeby im się wydawało, że są lepsi
    od sąsiada, za płotem i za granicą. Jak tego nie mają bądź wydaje im
    się, że nie mają, zaczynają mieszać i nie potrzeba do tego żadnego
    komunisty, bo na to mieszanie wpaść potrafi sam nawet najciemniejszy kmiot.

    Dobry rząd powinien zadbać, by dało się produkować bułki, by większość
    miała za co je kupić i była bardziej szczęśliwa niż nieszczęśliwa. To i
    tak bardzo dużo.

    PS. Zadbać nie równa się dać. Ale to chyba oczywiste? Choć po tej
    dyskusji winienem chyba wszystko wyjaśniać...

    > Masz dosyć typowy ogląd sytuacji. Socjaliści chcą abyś tak właśnie to
    > postrzegał.
    > Państwo nie tworzy miejsc pracy!
    > Rothbardt dobrze o tym pisał. Polecam lekturę.

    Ale znowu nie ten poziom, podstawy makroekonomii to ja poznawałem
    jeszcze, gdy wierzyłem w obietnice wyborcze :)

    > Im bardziej rynek wolny, tym samoistne mechanizmy korygujące, szybciej
    > wprowadzają niezbędne poprawki.

    A te wprowadzane kosami są wyjątkowo szybkie.

    > Podałem ten przykład jako obraz jedynie tego, że dziś sinusoida
    > kryzysowa jest bardziej płaska.

    Nie ma czegoś takiego jak sinusoida w gospodarce. Może kubańskiej, gdzie
    stabilizacja trwała pół wieku, ale i tam się skończyła.

    > Każdy z nas jest jakimś małym/większym trybikiem w tej socjalistycznej
    > machinie.

    Ale nic nie znaczy. Na tym polega fenomen organizmu zwanego ludzkość.

    > Rozwiązaniem problemów gosp. jest *prawdziwa* prawica w sejmie.
    > Jak to zrealizować?
    > Baaaardzo ciężko... ale ja się staram. Robię co tylko mogę, na co mnie
    > stać i na co czas pozwala.
    > A Ty stajesz okoniem i polecasz głosować na zakamuflowaną lewicę i
    > złodziei. Nie rozumiem tego.

    Ale nie ma żadnej prawdziwej prawicy :)
    Ja tam głosuję na tych, co dadzą największą gwarancję, że nic się nie
    zmieni, bo nie chcę żadnych zmian przez najbliższych 30 lat. W tym
    czasie planuję często wyskakiwać do lasu, zmieniać aparat co kilka lat i
    jeść smaczne obiady.

    > j.w. Państwo nie tworzy miejsc pracy.
    > To ułuda.. "dając" jedno, zabiera dwa.
    > Państwo powinno być mniejsze i wycofać się z gospodarki.
    > Krok po kroku... rok po roku... ale najlepiej (z pewnego powodu), od razu.

    Skądżeś wytrzasnął pomysł o tworzeniu miejsc pracy przez państwo?
    Państwo ma stać wyłącznie na straży pokoju - a więc pilnować minimum
    socjalnego w pensjach, wolności obywatela, dostępu do edukacji itp. spraw.
    Może przejedź się do jakiegoś raju kapitalistycznego, gdzie właśnie
    przenoszą się Chińskie fabryki - zobaczysz, co znaczy gospodarka bez
    nadzoru państwa.

    A przeludniona budżetówka nie jest żadnym wymysłem żadnego państwa, a
    tych milionów, którym tam jest dobrze i próbują dokoptować tam jeszcze
    swoje pociotki. Sam znam sporo przykładów, powiedzmy sobie szczerze -
    nie raz gryzę kawałek tego tortu.

    > Pazerność... czy też egoizm w gospodarce to cnota!
    > Polecam Cnota Egoizmu - Ayn Rand

    A ja polecam Ziemię Obiecaną - taka bardziej nasza (narodowa,
    nacjonalistyczna :)

    > Czyjej? Państwa?
    > LOL
    > Ależ ty Janko jesteś przekabacony.
    > Ciągle wierzysz w zbawienną rolę państwa.

    A Ty ciągle nie możesz zrozumieć, że wybieram mniejsze zło
    maksymalizujące czas pokoju, a nie żadnego zbawcę :)

    Jestem czystym egoistą - nie lubię ciężko pracować, za to lubię skromnie
    odpoczywać. Po krótkiej analizie widzę, że istniejący system umożliwi mi
    to możliwie długo i nie podobają mi się jakiekolwiek zakusy zmian.

    Nie interesuje mnie specjalnie cena benzyny, działek, domów, klejnotów
    czy wysokość podatków ponad to, żebym mógł pracować dwa-trzy dni w
    tygodniu i jeździć busem za kilka złotych do lasu gdy zechcę. Resztę
    radości dostarcza mi nieograniczony, praktycznie darmowy dostęp do dóbr
    kultury. Z punktu widzenia społeczeństwa - parch, pasożyt, zakała. Ale
    szczera.

    > Ma być tanio - bo tak chce klient!!!

    Uwierz, że to nie jest jedyny argument działania większości biznesów
    najniższego kalibru. Tam się nie myśli o kliencie, a o przetrwaniu. I
    wszystko jest temu podporządkowane.

    > Ale za to lampy studyjne możesz już kupić za marne grosze.

    Wolałbym mieć wybór. Np. kupić dwa razy droższą lodówkę żyjącą dwa razy
    dłużej. Bo nie jest moim hobby zmienianie lodówek.

    > W tym sęk... firmom opłaca się ogłaszać upadłość. To jest złe.
    > Gdyby państwo nie brało na siebie obowiązku sprowadzania turystów to
    > musiałoby to wyglądać inaczej.

    Oczywiście, powstałaby firma robiąca to na kredyt sprowadzanych.
    Globalnie - żadna istotna zmiana, poza tym, że ta globalnie niewielka
    kwota przechodziłaby z innej kieszeni.

    > "Zgubna pycha rozumu..." - Hayek - polecam.

    Pycha? Z wniosków ''w jedną kupę poczynionych''? Toż to podstawy :)

    --
    pozdrawia Adam
    /mężczyźni są z Redmond, a kobiety z Cupertino/

  • 72. Data: 2012-08-13 15:15:09
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-13 13:11, quent pisze:
    > Nie jest proste oczywiście ale za bzdurę bym tego nie uznał.
    > Nie uznali tego za bzdurę także Ci, którzy przyznali Nobla pewnemu
    > przedstawicielowi austriackiej szkoły ekonomii, który dostał go właśnie
    > za badania cyklu koniunkturalnego.

    Obama dostał za pokój...

    > A to gdzieś wyczytał?
    > Jakieś źródło?

    Podręcznik historii jakiś grubszy deko?

    > Politycy uważają, że są w stanie ogarnąć rozumem zjawiska w gosp. i
    > umiejętnie wpływać na jej bieg - to właśnie jest pycha rozumu.
    > To tak jakbyś chciał regulować życie w dżunglii.
    > Jak widać dżungla sama daje sobie radę a jakakolwiek ingerencja
    > człowieka daje wiadome rezultaty.

    Chcesz koniecznie mieszkać w dżungli?

    --
    pozdrawia Adam
    /przyczyną większości katastrof jest panika/

  • 73. Data: 2012-08-13 15:16:31
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-13 14:31, quent pisze:
    > Więc czeka nas przewrót, po którym władzę przejmie w państwie jakiś
    > generał.

    Mam nadzieję, że nie. Dlatego będę głosować na tych, którym do tego
    najdalej. Na szczęście jednak sporo nas tak myśli.

    --
    pozdrawia Adam
    /who ostrzega: życie grozi śmiercią!/

  • 74. Data: 2012-08-13 15:21:00
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-13 14:49, quent pisze:
    > Socjalizm to zguba ludzkości.

    Strasznie potrzebujesz diabła, źródła wszystkich plag. Socjalizm to nie
    czytanka szkolna, cała ekonomia to nie czytanka szkolna, to jest
    cholernie złożone zjawisko, które już w chwili opisania staje się czymś
    innym.
    Jedyne, co jest pewne i małozmienne w czasie (z tendencją jednak ku
    lepszemu), to człowiek ze swymi wadami: chciwością, brakiem
    odpowiedzialności zbiorowej, kompleksami, instynktem pierwotnym. Od tego
    należy wyjść przy wszelkich analizach i tu szukać sposobu na polepszenie
    świata (albo zminimalizowania strat).

    --
    pozdrawia Adam
    /słyszałem, że wszystkie problemy doskonale rozwiązuje coś tam/

  • 75. Data: 2012-08-13 15:23:42
    Od: szymon <s...@i...pl>

> [...]
    > Nie uznali tego za bzdurę także Ci, którzy przyznali Nobla pewnemu
    > przedstawicielowi austriackiej szkoły ekonomii, który dostał go właśnie

    od tego czasu przyznano jeszcze parę Nobli (Stiglitz, Kydland, Krugman)
    za prace (radośnie zignorowane przez neoliberałów) które bardzo źle
    świadczą o możliwościach samoregulacyjnych tzw. "wolnego rynku"

    > Wolny rynek niszczy ingerencja państwa w gospodarke. To akurat jest
    proste.

    cokolwiek oznacza "wolny rynek" i jakakolwiek interwencja? Bardzo
    proste. Problem polega na tym czy "wolny rynek" jest stanem świętej
    konieczności, wartością samą w sobie, nie podlegającą ŻADNEJ dyskusji.

    > Wolny rynek nie może zniszczyć/ogranicznyć się sam.

    Nie? Przecież właśnie to zachodzi od kilku dziesięcioleci, ostatnio z
    coraz większym przyspieszeniem

    > Na WR z definicji, każdy może konkurować z każdym.

    Nieprawda. Tak się dzieje tylko do momentu kiedy wszyscy mają mniej
    więcej ten sam dostęp do zasobów i informacji, a zwłaszcza te same
    warunki graniczne (kulturowe i etyczne), jeśli chodzi o zakres ich
    wykorzystania. To znaczy w warunkach małomiasteczkowego rynku.

    > Monopole najchętniej tworzą się właśie w gospo. sterowanej. a nie na WR,
    > gdyż na WR pokusa wybicia się z układu (dla zysku właśnie) jest bardzo
    > duża. Poza tym konkurecji jest o wiele więcej.

    Dogmat bez uzasadnienia. Wybicie z układu najczęściej polega właśnie na
    zagarnięciu części rynku z celem stworzenia monopolu. Tak jak to się
    działo w USA XIX/XX w. Trzeba było interwencji państwa, żeby największe
    absurdy wynikające z tej prawidłowości jakoś unieszkodliwić.
    W dzisiejszych czasach zamiast tworzenia wewnątrzkrajowych karteli
    tworzą się ponadnarodowe korporacje, których już żadna interwencja nie
    sięga. Jest to pośredni ale oczywisty skutek "wolności gospodarczej"
    przeforsowanej przez neoliberałów w latach 80-tych.

    > A to gdzieś wyczytał?
    > Jakieś źródło?

    patrz wyżej. Polecam zwłaszcza ostatnie wypowiedzi Stiglitza.

    > Hehe... dla elit finansowych WR jest wart faktycznie niewiele. Za to dla
    > przeciętnego śmiertelnika WR jest zbawienny.

    w warunkach targu warzywnego, tak. W supermarkecie już z tym gorzej.

> [...]
    > To tak jakbyś chciał regulować życie w dżunglii.
    > Jak widać dżungla sama daje sobie radę a jakakolwiek ingerencja

    no, mądry to on nie był. Krytykując cudze konstrukty myślowe sam
    stworzył dość monumentalny, bardzo zarozumiały i z gruntu fałszywy. Inna
    rzecz, że dopiero w latach 40-tych na bazie teorii informacji
    udowodniono, że wszelkie złożone systemy oparte na sprzężeniu zwrotnym
    muszą wpadać w samowzbudne oscylacje, których amplituda musi być
    kontrolowana przez interwencje zewnętrzne względem systemu. Tym niemniej
    Hayek sam mógł wpaść na to, że ewolucja/samoregulacja jest procesem
    autotelicznym, który wprawdzie może się sam stabilizować, ale
    gigantycznym kosztem (procesów, obiektów, organizmów etc. biorącym w tym
    udział, z których większość skazana jest na zagładę), a przede wszystkim
    jest całkowicie nieprzewidywalna i całkowicie akulturowa, w tym sensie,
    że jej przebieg i skutki nie mają i nie mogą mieć nic wspólnego z
    ludzkimi potrzebami i dążeniami, nie mówiąc o aspiracjach czy
    marzeniach. Dżungla jest istotnie dobrym modelem. Jest też ideałem
    cywilizacyjnym neoliberałów. No i na zdrowie.

  • 76. Data: 2012-08-13 15:27:28
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-08-13 15:02, szymon pisze:
    > od tego czasu przyznano jeszcze parę Nobli (Stiglitz, Kydland, Phelps)
    > za prace (radośnie zignorowane przez neoliberałów) które bardzo źle
    > świadczą o możliwościach samoregulacyjnych tzw. "wolnego rynku"

    I Krugmann ostatnio.
    Jasne, zgadza się.
    Warto jednak prześledzić czasy w których dane państwa się bogaciły i
    jaką jednocześnie mieli tam politykę - socjalizm czy kapitalizm
    wolnorynkowy.
    Tyle na ten temat.

    > cokolwiek oznacza "wolny rynek"

    Wolny to wolny.
    Ale fakt deficja jest ważna, żeby nie spierać się czy ogolony czy
    ostrzyżony.

    > Problem polega na tym czy "wolny rynek" jest stanem świętej
    > konieczności, wartością samą w sobie, nie podlegającą ŻADNEJ dyskusji.

    W demokracji podlega.

    > Nie? Przecież właśnie to zachodzi od kilku dziesięcioleci, ostatnio z
    > coraz większym przyspieszeniem

    Zachodzi "interwencjonizm państwowy" Więc czynnik zewnętrzny.

> [...]
    > więcej ten sam dostęp do zasobów i informacji, a zwłaszcza te same
    > warunki graniczne (kulturowe i etyczne), jeśli chodzi o zakres ich

    Kwestia tego jak duże jest państwo i czym się zajmuje.
    Państwo w gospodarce nie powinno brać udziału.,
    W skrócie - sądy, policja, szczątkowa administracja.

    > Dogmat bez uzasadnienia.

    Jaki dogmat.
    Zwykłe logiczne rozumowanie.

    > W dzisiejszych czasach zamiast tworzenia wewnątrzkrajowych karteli
    > tworzą się ponadnarodowe korporacje, których już żadna interwencja nie
    > sięga.

    Oczywiście a dziej się to ponieważ ułatwia to rozbuchane państwo, które
    tworzy prawo na zamówienie tych wielkiich biznesów.
    Państwa powinno być malutko.. aby nie było kogo przekupować.

    Czy ja wiem czy bzdura.
    Piszę za noblistami, którzy dokładnie za tę pracę dostali Nobla.

    > no, mądry to on nie był.

    :-)

> [...]
    > muszą wpadać w samowzbudne oscylacje, których amplituda musi być
    > kontrolowana przez interwencje zewnętrzne względem systemu.

    Kto udowodnił?

> [...]
    > gigantycznym kosztem (procesów, obiektów, organizmów etc. biorącym w tym
    > udział, z których większość skazana jest na zagładę),

    Procesów, obiektów, organizmów... hehe
    Specjalnie piszesz tak aby nikt tego nie zrozumiał? ;-)

> [...]
    > że jej przebieg i skutki nie mają i nie mogą mieć nic wspólnego z
    > ludzkimi potrzebami i dążeniami, nie mówiąc o aspiracjach czy

    uff...
    Czyli, że nie wiadomo o co chodzi ale ważne, że Hayek nie miał racji ;-)

    Jeśli zależy Ci aby dyskusja do czegoś prowadziła - pisz proszę mniej i
    klarowniej.

    > Dżungla jest istotnie dobrym modelem.

    Owszem.

    > Jest też ideałem
    > cywilizacyjnym neoliberałów.

    Serio?

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 77. Data: 2012-08-13 15:31:10
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-08-13 15:21, Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > czytanka szkolna, cała ekonomia to nie czytanka szkolna, to jest
    > cholernie złożone zjawisko, które już w chwili opisania staje się czymś

    Wszystko relatywizujesz.
    Niepotrzebnie.
    Dosyć łatwo zdefiniować pojęcia takie jak lewica, prawica, socjalizm,
    komunizm, kapitalizm ze swoimi odmianami.
    Zrobiono to już dawno temu.

> [...]
    > odpowiedzialności zbiorowej, kompleksami, instynktem pierwotnym. Od tego
    > należy wyjść przy wszelkich analizach i tu szukać sposobu na polepszenie

    OK.
    Ważne więc aby znaleźć system w którym te wady najlepiej się spożytkuje.
    W kapitalizmie np. egoizm jest cnotą.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 78. Data: 2012-08-13 15:34:18
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2012-08-13 15:15, Janko Muzykant pisze:
    > Obama dostał za pokój...

    No ale mówimy o nagrodzie z ekonomii.
    Prześledź kto dawał tę nagrodę wtedy a kto i w jakich dziedzinach dziś
    - to b. istotne. Może wtedy nie podał byś casusu Obamy.

    > Chcesz koniecznie mieszkać w dżungli?

    No tak, przykład może był zbyt trudny.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 79. Data: 2012-08-13 15:35:53
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-13 14:56, quent pisze:

    > Czyli za nie wiadomo czym.

    Masz problemy z oceną dobrego pisarza, nauczyciela, naukowca? To jest to
    coś, czyny przynoszące owoce.
    Naprawdę mało mnie interesuje, z jakiego kraju pochodzi dobry muzyk
    jeśli jest dobry. Najwyżej interesuje mnie ów kraj jak każde miejsce,
    które być może warto byłoby zobaczyć.

    > No to faktycznie mamy "nieco" inne poglądy.
    > Szczerze mówiąc, jestem w lekkim szoku czytając Ciebie.

    Szczerze powiedziawszy, jest mi to obojętne.
    Naprawdę tak cenisz tę siłę wprost z pierwocin instynktu przedłużenia
    gatunku jeszcze ze świata roślin, która kazała się mordować choćby
    bałkańskim kmiotom tylko dlatego, że ''ten drugi był ten drugi''?
    Na myślenie o narodowości mogą sobie pozwolić tylko bardzo świadome
    osobniki. Motłochowi urządza się euro czy inny Londyn, żeby rozładować
    niezdrowe napięcie idące z tych popędów. I dba, by do następnej
    olimpiady nie brykał.

    > Nie będzie obiecanek. Władzę przejmie generał i skończą się swobody
    > obywatelskie.

    Potem generała powieszą, drugiego też, potem będzie generalissimus,
    potem prezydent, w końcu wolny prezydent... ene due rike fake...

    --
    pozdrawia Adam
    /spopielarnia po naszym trupie!/

  • 80. Data: 2012-08-13 15:43:33
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-13 15:31, quent pisze:
> [...]
    > Dosyć łatwo zdefiniować pojęcia takie jak lewica, prawica, socjalizm,
    > komunizm, kapitalizm ze swoimi odmianami.

    Głównie po to, żeby sprzedać książki studentom. Tak właśnie wygląda
    prawdziwy obraz nauk teoretycznych: prawa, socjologii, marketingu itp -
    nie żaden mędrzec natchniony, oświecony przez spadające jabłko lecz
    zwyczajna potrzeba jedzenia :)

    Oczywiście człowiek myślący wyciągnie z tej syntezy, zresztą potrzebnej
    i pożytecznej, wnioski. Ale że myślących jest mało, reszta operuje
    czytankami myśląc, że świat to takie szachy z zasadami.

    Niestety świat jest relatywny, bardzo relatywny. Prawie każdy, od Matki
    Teresy do Matki Madzi, jest przekonany, że czyni dobrze i zgodnie ze
    swoim sumieniem, a jeśli coś jest nie tak, ma dlań usprawiedliwienie. Ja
    tak czynię, Ty, chyba każdy, kto to przeczyta.
    Teoretycznie - skoro każdy czyni dobrze - skąd tyle zła? :)

    > OK.
    > Ważne więc aby znaleźć system w którym te wady najlepiej się spożytkuje.
    > W kapitalizmie np. egoizm jest cnotą.

    No ale ja nie lubię kapitalizmu czystej postaci. Zmusza do rozwoju
    nieduchowego, a mnie się nie chce.

    --
    pozdrawia Adam
    /lustro jest dla mnie źródłem chwil szczęścia i wzruszeń/