  • 1. Data: 2012-09-06 09:55:17
    Temat: Podział światła na lustrze
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    W SLT mamy (w przybliżeniu):
    - 70% śwatła idzie do sensora (matrycy)
    - 30% śwatła idzie do modułu AF

    A jak jest w DSLR (w przybliżeniu):
    - x% śwatła idzie do sensora (matrycy)
    - y% śwatła idzie do modułu AF
    - z% śwatła idzie do modułu pomiaru światła (matrycowy, centralnie ważony,
    punktowy)

    Czy czujniki pomiaru światła i AF są rozdzielone czy są realizowane na
    jednym module sensora ?

    Pozdrawiam,
    Sławek

  • 2. Data: 2012-09-06 11:08:58
    Temat: Re: Podział światła na lustrze
    Od: ziemo <no@email>

    W dniu 2012-09-06 09:55, slawmir pisze:

    > A jak jest w DSLR (w przybliżeniu):
    > - x% śwatła idzie do sensora (matrycy)
    > - y% śwatła idzie do modułu AF
    > - z% śwatła idzie do modułu pomiaru światła (matrycowy, centralnie
    > ważony, punktowy)

    Ale kiedy, w momencie wykonywania zdjęcia przecież lustro się podnosi, w
    torze nie ma niczego pomiędzy wpadającym światłem a matrycą.

    --
    Ziemo

  • 3. Data: 2012-09-06 11:22:53
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    slawmir pisze:
    > A jak jest w DSLR (w przybliżeniu):
    > - x% śwatła idzie do sensora (matrycy)
    W czasie robienia zdjęcia lustro idzie do góry, migawka się otwiera i
    100% światła idzie do matrycy.

    > - y% śwatła idzie do modułu AF
    W czasie celowania do modułu AF trafia to, co przejdzie przez lustro
    zwane w uproszczeniu półprzepuszczalnym, ale czy do czujników AF trafia
    dokładnie pół, to Ci nie powiem. Raczej mniej.

    > - z% śwatła idzie do modułu pomiaru światła (matrycowy, centralnie
    > ważony, punktowy)
    >
    > Czy czujniki pomiaru światła i AF są rozdzielone czy są realizowane na
    > jednym module sensora ?
    Układ pomiaru światła "gapi się" na obraz na matówce, podobnie jak
    fotograf przez wizjer. Trudno to interpretować jako zabieranie światła,
    bo korzysta z tego, co i tak widać, zezując na matówke z odpowiedniego
    miejsca :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 4. Data: 2012-09-06 12:00:45
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Użytkownik "ziemo" <no@email> napisał w wiadomości

    > Ale kiedy, w momencie wykonywania zdjęcia przecież lustro się podnosi, w
    > torze nie ma niczego pomiędzy wpadającym światłem a matrycą.

    Pomyłka - miałem na myśli:
    A jak jest w DSLR (w przybliżeniu):
    - x% śwatła idzie do wizjera (pryzmat, układ luster)

  • 5. Data: 2012-09-06 12:06:42
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

> [...]
    > fotograf przez wizjer. Trudno to interpretować jako zabieranie światła, bo
    > korzysta z tego, co i tak widać, zezując na matówke z odpowiedniego

    Pytałem się przed chwilą znajomego - ma Nikona D90 i twierdzi, że :
    - około 70% światła idzie na wizjer (matówka, pryzmat pentagonalny);
    światło odbija się od lustra i idzie do wizjera
    - około 30% idzie na moduł sensora pod lustrem - gdzie jest realizowany
    pomiar światła i AF; światło przechodzi przez lustro, odbija się od lustra
    pomocniczego i pada na w/w moduł

    Pzdr,
    Sławek

  • 6. Data: 2012-09-06 12:11:20
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    slawmir pisze:

> [...]
    > - około 30% idzie na moduł sensora pod lustrem - gdzie jest realizowany
    > pomiar światła i AF; światło przechodzi przez lustro, odbija się od

    W Nikonach właśnie, pod lustrem jest moduł AF, a pomiar światła odbywa
    się tak jak pisałem, tzn. nad wizjerem jest układ pomiaru, który z góry
    pod kątem "patrzy" na matówkę.
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 7. Data: 2012-09-06 12:22:09
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tak jak pisałem, tzn. nad wizjerem jest układ pomiaru, który z góry pod

    Dzięki za informację, ale tak sobie wyobrażam Twój opis i mam pewną
    wątpliwość:
    Światło od lustra odbija się 90st. i pionowo wędruje przez matówkę do
    pryzmatu.
    W pryzmacie odbija się 2 krotnie i poziomo wędruje do wizjera.
    Jak zatem sensor pomiarowy (nad wizjerem) widzi cokolwiek - nie jest wtedy w
    torze optycznym, który wychodzi z pryzmatu ?
    Czy możesz podać jakieś źródła, rysunek - skąd te wiadomości ?

    Pzdr,
    Sławek

  • 8. Data: 2012-09-06 12:42:28
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2012-09-06 12:22, slawmir pisze:

> [...]
    > wtedy w torze optycznym, który wychodzi z pryzmatu ?
    > Czy możesz podać jakieś źródła, rysunek - skąd te wiadomości ?

    Dlaczego przypuszczasz, że matówka jest widoczna wyłącznie w torze
    optycznym wizjera?
    (sorki, poszło omyłkowo również na priv)

  • 9. Data: 2012-09-06 12:55:31
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Użytkownik "trolling tone" <a...@a...org> napisał w wiadomości
> [...]
    >>> Andrzej

    > Dlaczego przypuszczasz, że matówka jest widoczna wyłącznie w torze
    > optycznym wizjera?
    > (sorki, poszło omyłkowo również na priv)

    Tor optyczny w lustrzance wyobrażam sobie tak:
    http://www.belfiz.pl/aparat.htm
    http://www.dslrtravel.com/cms.php?id_cms=108

    Matówka znajduje się relatywnie blisko pryzmatu - a pryzmat rzutuje z niej
    obraz do wizjera.
    Gdzie zatem znajduje się konkretnie ten czujnik światła.
    W Nikonach z tego co wiem w torze optycznym wizjera (nad lub pod matówką)
    znajduje się LCD nanoszący m.in. podświetlenie aktywnych pól AF (jeżeli w
    Nikonie wyjmiemy akumulator obraz w wizjerze jest ciemny).

    Pzdr,
    Sławek

  • 10. Data: 2012-09-06 13:04:48
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2012-09-06 12:55, slawmir pisze:

    > Użytkownik "trolling tone" <a...@a...org> napisał w wiadomości

    > Tor optyczny w lustrzance wyobrażam sobie tak:
    > http://www.dslrtravel.com/cms.php?id_cms=108

    I teraz spójrz na schemat, jest tu ścianka pryzmatu, na którą
    wskazuje strzałka z nr 7. Czujnik może być umieszczony przy tej
    ściance i będzie widział matówkę. Nie wiem, jak jest akurat
    w Nikonie, wskazałem jedno z wielu możliwych miejsc.