  • 11. Data: 2012-09-06 13:33:29
    Temat: Re: Podział światła na lustrze
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Użytkownik "trolling tone" <a...@a...org> napisał w wiadomości
    news:k2a00e$sce$1@news.task.gda.pl...

    > I teraz spójrz na schemat, jest tu ścianka pryzmatu, na którą
    > wskazuje strzałka z nr 7. Czujnik może być umieszczony przy tej
    > ściance i będzie widział matówkę. Nie wiem, jak jest akurat
    > w Nikonie, wskazałem jedno z wielu możliwych miejsc.

    Według mnie jakbyś przyłożył oko do tej ścianki - zobaczysz jakiś rozmazany
    obraz.
    Pryzmat i zaznaczone w nim linie to jedyne miejsca w torze optycznym
    poprawnie przenoszące obraz.
    W pryzmacie następuje wielokrotne odbicie (praktycznie bez strat) i jedynie
    na ściance gdzie wchodzi światło i ściance gdzie wychodzi masz dostęp do
    podglądu kadru.

    Pzdr,
    Sławek

  • 12. Data: 2012-09-06 15:59:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "slawmir" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Według mnie jakbyś przyłożył oko do tej ścianki - zobaczysz jakiś
    >rozmazany obraz.
    >Pryzmat i zaznaczone w nim linie to jedyne miejsca w torze optycznym
    >poprawnie przenoszące obraz.

    Ano - rozmazany, chyba ze jestes koszmarnym krotkowidzem.
    Tym niemniej matowka rozprasza padajace od lustra swiatlo w rozne
    strony - i jesli rysunek jest prawdziwy - to na scianke 7 tez padaja
    (mimo ze kreski nie ma).
    Swietne (bo nie przeszkadza) miejsce na umieszczenie fotoelementu
    mierzacego jasnosc srednia, albo malej kamerki z obiektywem, ktora
    bedzie miala podglad na matowke.
    Nie jestem pewny roli elementu 6 - on moze tu cos zmienic.

    W Zenicie TTL byly dwa fotorezystory umieszczone na sciance pryzmatu
    przy soczewce 8 - cala ta scianka miala ksztalt trojkata, czesc
    srodkowa wykorzystywana do obserwacji, a na rogach umiescili
    fotorezystory. Ale czy tak sie jeszcze robi ? watpie.

    No i mozesz jeszcze wykorzystac fotoelementy z ukladu AF do pomiaru
    oswietlenia.

    J.