  • Data: 2011-08-26 07:17:08
    Temat: Re: Podpis elektroniczny dla ubogich
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł Kierski pisze:
    > W dniu 2011-08-25 16:55, A.L. pisze:
    > [...]
    >
    > Nie do końca. O ile pamiętam z prezentacji prawników nt. dokumentów
    > elektronicznych i podpisu eletronicznego, to nawet zwykły mail może być
    > dowodem. Oczywiście podobnej rangi co zwykła notatka, a nie dokument
    > z pieczęciami itp. ale jednak.
    >
    > Nawet zwykłe kliknięcie na portalu aukcyjnym, czy akceptowanie licencji
    > checkboxem jest ważnym prawnie zawarciem umowy - vide przypadki
    > sprzedaży motorówki za 1zł, gdy sprzedawca zapomniał wystawić ceny
    > minimalnej.

> [...]

    W jednej z poprzednich firm w której pracowałem wprowadzono wewnętrzny
    elektroniczny obieg dokumentów. Każdy otrzymał program do podpisu
    napisany wewnętrznie - podpisywał pdf-y. Natomiast same podpisy,
    ponieważ były one potrzebne do wewnętrznych potrzeb były certyfikowane
    przez nasz wewnętrzny serwer. Ułatwiało to współpracę z tego względu, że
    firma była dość rozproszona po Polsce, więc na akceptacje bądź
    odrzucenie nie trzeba było czekać do przyjazdu danej osoby (tudzież jak
    osoba była w delegacji - mogła spokojnie skorzystać z któregoś z
    komputerów w firmie - podpisy były na urządzeniach przenośnych,
    podłączanych pod USB). Na serwerze dodatkowo postawiona była strona z
    dokumentami, gdzie logując się mogłeś sprawdzić jakie dokumenty czekają
    na Twoją akceptacje - ściągałeś taki dokument, uruchamiałeś program,
    którym podpisywałeś, a on odsyłał na serwer logując się za pomocą
    certyfikatu (serwer przyjmował dokument, jeśli na niego oczekiwał, bądź
    odrzucał,jeśli na taki dokument nie oczekiwał). Sam system wymagał
    trochę pracy do jego przygotowania, ale działał bardzo sprawnie.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl