  • Data: 2009-01-16 08:13:17
    Temat: Re: Plasma czy LCD
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sergiusz Rozanski pisze:
    > A w definicję "jakos obrazu" wchodzą tylko kolory czy geometria, zbierzność,
    > ogniskowanie, migotanie też?
    > Bo jeśli również to lcd/plazma ma geometrie i zbierzność i ogniskowanie
    > wbudowane w matrycę. A w crt pod tym względem jest straszny (czym większy
    > tym gorzej) i z czasem ekspoatacji jest jeszcze gorzej.
    > Plazma ma kilka wad, a jedną bardzo imo upierdliwą: potrafi fizycznie
    > wyświetlać tylko 3 kolory. Reszta uzyskiwana jest migotaniem w czasie i
    > ditheringiem, sorry, ale ja to widzę, szczególnie na zdjęciach.
> [...]

    Bo to jest jeden z tysiąca mitów technologicznych. Przy porównywaniu np.
    takich lcd i crt znakomita większość wypowiadających się nie za bardzo
    wie o czym mówić i co porównywać. Utarło się, że przestrzeń kolorów jest
    zawężona i zbyt nisko rozdzielcza - i tego się trzymamy. Nie ważne, że
    przestrzenie można interpolować pomiędzy sobą (w tym wypadku mocno
    skompresować), a oko - nie mając punktu odniesienia (oglądając obraz w
    ciemnym, achromatycznym pomieszczeniu) po chwili zaadoptuje się i
    zapomni o barwach np. głębokiego fioletu czy bliskiej podczerwieni.
    Jedyne, co widać to świecący poziom czerni, ale i o tym się po chwili
    zapomina jeśli tylko nie jest zbyt wysoki.

    Zresztą robiłem kiedyś eksperyment - oglądaliśmy zdjęcia za pomocą
    bardzo kiepskiego rzutnika. Praktycznie 10% skrajnych zakresów ginęło z
    przepaleniach, nadto wszystko pokrywała dominanta buraczkowa. Kilka
    minut grzebania w profilach grafiki i... cud się stał - ''rzutnik się
    naprawił'', obraz był zadowalający. A że zinterpolowany i
    skompresowany... a któż to widział - drugiego, lepszego rzutnika obok
    nie było :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl