eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaPhotoshop - problem z desaturacjąRe: Photoshop - problem z desaturacj?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
    .pl!news.nask.org.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.glorb.com!npeer02.iad.highwin
    ds-media.com!news.highwinds-media.com!feed-me.highwinds-media.com!nx02.iad01.ne
    wshosting.com!newshosting.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.p
    l!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Sat, 20 Apr 2013 10:36:38 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Photoshop - problem z desaturacj?
    In-Reply-To: <kkrrgg$q97$1@node1.news.atman.pl>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1304201012530.2192@quad>
    References: <kke0cr$b9l$1@node2.news.atman.pl> <kkeqhg$66d$1@node2.news.atman.pl>
    <516afa4a$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkf18q$gn2$1@node1.news.atman.pl>
    <516ed0e4$0$1261$65785112@news.neostrada.pl>
    <kkmncd$u53$1@node2.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1304191500340.1664@quad>
    <kkrrgg$q97$1@node1.news.atman.pl>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 98
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1366449965 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 1269 83.15.167.123:61737
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 4961
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:898101
    [ ukryj nagłówki ]

    On Fri, 19 Apr 2013, Marek wrote:

    > W dniu 2013-04-19 15:07, Gotfryd Smolik news pisze:
    >
    >> Drobnym problemem jest fakt, iż w sRGB rozdzielczość leży na styk
    >> rozdzielczości oka.
    >
    > Masz na myśli kwestię rozróżnialności 256 odcieni? W dalszej części zakładam,
    > że to miałeś na myśli.

    Tak.

    >> Zakładając że to aRGB 8-bit to warunkiem jest
    >> brak dalszej obróbki, bo już źródło ma "schodki" większe niż
    >> przyjmowana rozdzielczość (kolorystyczna) oka.
    >
    > A tak, to zaczyna być istotne. Ale nie bardzo załapałem dlaczego dalsza
    > obróbka mogłaby zaszkodzić?

    Bo zawiera elementy nielinearne.
    Wystarczy że jest gdzieś "wolna" (w znaczeniu przestrzennym)
    zmiana koloru lub jasności i znajdzie się w miejscu w którym obróbka
    aplikuje "rozciąganie dynamiki" a pojawi się banding, przy aRGB
    większy niż przy sRGB.

    > Efekt finalny aRGB będzie tym samym aRGB.
    > Analogicznie w sRGB. Jeśli więc szersza paleta traci w/g obserwatora ciągłość
    > gradientów na 256 odcieniach to po obróbce będzie ten sam problem widoczny
    > w identycznym stopniu.

    Nie, bo dane *wejściowe* w aRGB zawierają te schodki :)
    Oczywiście można je manualnie przytłumić, wprowadzając rozmycie lub
    dodając szumu, ale poprawa będzie efektem zupełnie odrębnej korekty
    wady źródła, do tego korekty bazującej na *założeniu* (np. rozmywanie
    bandingu zakłada, że wartości pośrednie są monotoniczne, ale tego
    tak naprawdę nie wiemy - a nuż w oryginale ten banding naprawdę
    istnieje?) a nie identyczności wady przy obu kodowaniach.

    > Generalnie trzeba się przyzwyczajać, że nadejdą czasy 16-bitowe.

    Kiedy coś nie chcą nadejść.
    Nie mam nic przeciw.

    Nie mam również nic przeciw innym rozwiązaniom, które mają jedną
    wadę: brak zgodnści ze "standardem", czy to de iure czy de facto.

    > sRGB to
    > zaledwie 35% tego co widzimy, aRGB - 50%. Sporo jeszcze brakuje (drugie 50%)
    > więc można oczekiwać postępu w poszerzaniu przestrzeni barw w monitorach.

    Na razie w "klasie średniej" następuje... spadek.
    Nie wiem czy ktoś z obecnych zwrócił uwagę, ale nowe modele
    uprzednio "szerokogamutowych" monitorów bywają wypuszczane
    w "nowszej lepszej" wersji z podświetleniem LED.
    Z takim niuansem, że te LED mają widmo obejmujące mniej niż
    lampy i już nie są tak "szeroko"...

    > Wtedy nieodzownie będzie przejście na większą ilość odcieni.

    Ja to bym poprosił o zwiększenie "dynamiki" w górę, akurat
    całkiem w poprzek koncepcji prezentowania na monitorze wyłącznie
    obrazu papierowej odbitki :>
    (za to możliwości prezentowania widzianego *obrazu*)
    Nihil novi sub sole, ale MS Windows mają inaczej i ku mojemu
    zdumieniu jest to przyjmowane za "normalne".

    >> Per piksel nie jest to krytyczne, ale dalej zwiększać nie można
    >> bo banding gdzieniegdzie wylezie i będzie to zasługa "przestrzeni"
    >> właśnie.
    >> Dobrze czasem o tym pamiętać :)
    >
    > Sądzę, że wtedy z aparatu będziesz wyciągał 16-bitowe formaty.

    Dlatego zaznaczyłem, że RAW się nie czepiam, bo 12 lub 14 bit
    to już inna kategoria rozmowy :)
    Ale 8-bit JPG i aRGB to *jest* pewne ograniczenie z którym trzeba
    się liczyć.

    > Miałem na myśli wyłącznie przestrzeń barw. To co komentujesz nazwałbym
    > problemem ciągłości gradientów

    W zupełności się zgadzam.
    Zwracałem tylko uwagę, że sama przestrzeń luzem to jeszcze nie
    komplet "dobrych danych" :)

    > Sądzę, że ciągłość gradientów nie jest tu problemem bo w aplikacjach
    > graficznych możemy zawsze przejść na 16 bitów. Ważne jest aby źródło nie było
    > "pobandingowane"

    Z rzadka jest, a pierwsze z brzegu to niebo.

    > A tak na marginesie: aRGB na moje oko jeszcze nadaje się do prezentacji na 8
    > bitach.

    Nie mówię że nie :)
    Problemem o którym pisałem jest wejście, nie wyjście.

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: