  • Data: 2013-04-20 10:36:38
    Temat: Re: Photoshop - problem z desaturacj?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 19 Apr 2013, Marek wrote:

    > Masz na myśli kwestię rozróżnialności 256 odcieni? W dalszej części zakładam,
    > że to miałeś na myśli.

    Tak.

    > A tak, to zaczyna być istotne. Ale nie bardzo załapałem dlaczego dalsza
    > obróbka mogłaby zaszkodzić?

    Bo zawiera elementy nielinearne.
    Wystarczy że jest gdzieś "wolna" (w znaczeniu przestrzennym)
    zmiana koloru lub jasności i znajdzie się w miejscu w którym obróbka
    aplikuje "rozciąganie dynamiki" a pojawi się banding, przy aRGB
    większy niż przy sRGB.

    > Efekt finalny aRGB będzie tym samym aRGB.
    > Analogicznie w sRGB. Jeśli więc szersza paleta traci w/g obserwatora ciągłość
    > gradientów na 256 odcieniach to po obróbce będzie ten sam problem widoczny
    > w identycznym stopniu.

    Nie, bo dane *wejściowe* w aRGB zawierają te schodki :)
    Oczywiście można je manualnie przytłumić, wprowadzając rozmycie lub
    dodając szumu, ale poprawa będzie efektem zupełnie odrębnej korekty
    wady źródła, do tego korekty bazującej na *założeniu* (np. rozmywanie
    bandingu zakłada, że wartości pośrednie są monotoniczne, ale tego
    tak naprawdę nie wiemy - a nuż w oryginale ten banding naprawdę
    istnieje?) a nie identyczności wady przy obu kodowaniach.

    > Generalnie trzeba się przyzwyczajać, że nadejdą czasy 16-bitowe.

    Kiedy coś nie chcą nadejść.
    Nie mam nic przeciw.

    Nie mam również nic przeciw innym rozwiązaniom, które mają jedną
    wadę: brak zgodnści ze "standardem", czy to de iure czy de facto.

    > sRGB to
    > zaledwie 35% tego co widzimy, aRGB - 50%. Sporo jeszcze brakuje (drugie 50%)
    > więc można oczekiwać postępu w poszerzaniu przestrzeni barw w monitorach.

    Na razie w "klasie średniej" następuje... spadek.
    Nie wiem czy ktoś z obecnych zwrócił uwagę, ale nowe modele
    uprzednio "szerokogamutowych" monitorów bywają wypuszczane
    w "nowszej lepszej" wersji z podświetleniem LED.
    Z takim niuansem, że te LED mają widmo obejmujące mniej niż
    lampy i już nie są tak "szeroko"...

    > Wtedy nieodzownie będzie przejście na większą ilość odcieni.

    Ja to bym poprosił o zwiększenie "dynamiki" w górę, akurat
    całkiem w poprzek koncepcji prezentowania na monitorze wyłącznie
    obrazu papierowej odbitki :>
    (za to możliwości prezentowania widzianego *obrazu*)
    Nihil novi sub sole, ale MS Windows mają inaczej i ku mojemu
    zdumieniu jest to przyjmowane za "normalne".

    > Sądzę, że wtedy z aparatu będziesz wyciągał 16-bitowe formaty.

    Dlatego zaznaczyłem, że RAW się nie czepiam, bo 12 lub 14 bit
    to już inna kategoria rozmowy :)
    Ale 8-bit JPG i aRGB to *jest* pewne ograniczenie z którym trzeba
    się liczyć.

    > Miałem na myśli wyłącznie przestrzeń barw. To co komentujesz nazwałbym
    > problemem ciągłości gradientów

    W zupełności się zgadzam.
    Zwracałem tylko uwagę, że sama przestrzeń luzem to jeszcze nie
    komplet "dobrych danych" :)

    > Sądzę, że ciągłość gradientów nie jest tu problemem bo w aplikacjach
    > graficznych możemy zawsze przejść na 16 bitów. Ważne jest aby źródło nie było
    > "pobandingowane"

    Z rzadka jest, a pierwsze z brzegu to niebo.

    > A tak na marginesie: aRGB na moje oko jeszcze nadaje się do prezentacji na 8
    > bitach.

    Nie mówię że nie :)
    Problemem o którym pisałem jest wejście, nie wyjście.

    pzdr, Gotfryd