  • Data: 2015-12-16 15:56:27
    Temat: Re: Perełka pewnego forum...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    news:567122d3$0$662$65785112@news.neostrada.pl...
    >>> 256 kHz. Z niego generowane były 4 przebiegi rozsyłane telestradami po
    >>> centrali:
    >>> 1) 2,56MHz
    >>> 2) 4,096MHz
    > Książka twierdzi, że przez powielanie.

    Tak sobie myślę, czy nie lepiej było generować coś wyższego i dzielić, ale
    skoro tak zrobiono, to chyba konstruktorzy wiedzieli, co czynią?

    > Na stojakach były z tego wytwarzane dalsze przebiegi, potrzebne do pracy
    > danego zespołu. Była bardzo ciekawa płyta (DSX2) z precyzyjnymi
    > kondensatorami a wokół nich cewki ze ścieżek. Nie pamietam, czy były
    > podcinane dla regulacji.

    No proszę, zamiast pierdykać się z programem, robił to sprzęt, krótko,
    prosto i wiadomo co.

    > Popatrz na to z punktu widzenia dużego pomieszczenia, okablowanego.
    > Wszystko musi chodzić w fazie, żeby bity wkładane w odpowiednie szczeliny
    > czasowe przebiegu trafiały tam gdzie trzeba. To nie mała płyta PC-ta,
    > tylko spora konstrukcja. Sygnały (nie tylko zegarowe)

    Ale nawet na płycie widać czasem takie wężowate ścieżki, jakby producent
    maznął ołówkiem po pijaku...

    > rozprowadzano telestradami, czyli torami symetrycznymi na skrętkach w
    > ekranie, z rezystorami dopasowującymi impedancję. Ważna była długość. Do
    > tego wzmacniacze pobierające sygnały z tego toru transmisyjnego. Cała
    > wymiana informacji między poszczególnymi zespołami centrali również
    > realizowana była telestradami.

    A dzisiaj tak jeździ SATA...

    > Na którejś centrali producent zastosował polską skrętkę i nie dało się jej
    > uruchomić. Musieli wszystko zdjąć i okablować od nowa, na niemieckiej.
    > Parametry kabla były bardzo ważne, choć to nie jakieś tam gigaherce.

    No, Paljaki, jak zwykle, musieli coś spierpapierdolić. Pamiętam, jaki u
    siebie na centrali, przygotowywaliśmy własną skrętkę z 2 krosówek, polskich,
    do późniejszych krosowań. Zamiast skręcić odcinek, nawinąć go na szpulę,
    potem trochę tańca, by to powiedzmy, "odprężyc", by się później nie zwinęło,
    co kilka...naście...dziesiąt metrów, musieliśmy ciąć to na odcinki nadające
    się do krosowania, bo izolacja na jednej z krosówek, była po prostu
    poprzerywana. Nie przez nasze działania, lecz już fabrycznie. Tworzywo
    kosztuje, miedź do najtańszych raczej nie należy, a do centralowych krosowań
    w zasadzie nie nadawało się to. W Waszym przypadku, prócz tego, zmarnowano
    kupę pracy ludzi, którym i tak trzeba było zapłacić za okablowanie, kasa
    przepadła, bo trzeba ją było znów wydać na poprawkę. To już chyba lepiej
    było by skręcić dwie strowgerowskie żyły w jedwabnym oplocie, obrębić ją
    trzecią dla zaekranowania i pewnie by prędzej ruszyło, niż zdzierać polski
    kabel, b y położyć niemiecki.

    > Podstawa czasu też nie byle jaka, bo na dwóch oscylatorach 5MHz w
    > termostatach i spiętych łącznikiem, porównującym, sumującym ich przebiegi.
    > Jeżeli jeden z nich odpłynął na skutek jakiejkolwiek awarii, to był
    > automatycznie odłączany. Zapasowy grzał się w innym miejscu

    Panie, technologia prawie kosmiczna, komputery tam porównują się
    (głosowanie) i ten, który nawali (niestety, nie jak krowa, bo jak komp
    nawali, to stoi, a krowa jak nawali, to idzie), jest wykluczany z działania.

    > centrali. Trzeba go było stamtąd wyjąć i wstawić na miejsce uszkodzonego.

    Ciekawi mnie, czemu nie było to przygotowane, aby włączyło się
    automatycznie, lub chociaż, za naciśnięciem guziczka/wydaniem dyspozycji z
    konsoli, przez operatora...?

    (R2)
    > Bezpośrednio. Sygnały R2 to też tony, tylko o innych częstotliwościach.
    > Ten stojak właśnie do wszelkiego typu tonów i odgłosów był przeznaczony.
    > Przez pole komutacyjne jego odbiorniki lub nadajniki były podłączane do
    > właściwego kanału łącza między centralowego (dla R2) lub mównego do
    > odbioru wybierania DTMF, zapowiedzi, sygnału trójtonowego itp. Wykonywał
    > polecenia multirejestru i zwracał do niego wyniki odbioru.

    Przypomina mi to nieznacznie, ostatnie zdanie, opis działania przelicznika
    mojej centrali, odmiana TPC (była też odmiana TPE, u nas nie zastosowana,
    nie wiem, czy w kraju gdzieś był przelicznik TPE) (różnica - TPC -
    przelicznik oprogramowany okablowaniem, TPE elektronicznie)
    Ja sobie próbuję teraz wyobrazić, jakby wyglądało, gdyby poszczególne
    podzespoły, moduły E10A, zastępować nowoczesnymi modułami, wykonującymi
    dokładnie te same i tak samo, zadania, które wykonywała dotychczas
    zastępowana część, moduł, urządzenie, a możliwie najbardziej
    zminiaturyzowana. Ciekawi mnie niezmiernie, jak bardzo edziesiątka dała by
    się tak zminiaturyzować? Zakładam oczywiście, że zminiaturyzowane "obiekty"
    trzymały by należne parametry tak, aby pracowały tak samo, jak zastępowane,
    że bez dodatkowej kontroli nie była by do stwierdzenia różnica - co teraz
    pracuje, żeby pół nowej i pół starej pracowały tak samo, jak cała stara.
    Czysta ciekawość mną teraz rządzi...

    --
    Telespamerzy:
    814605413 222768000 616285002 845383900 224093185 896510439 896126048