  • Data: 2015-12-17 14:54:46
    Temat: Re: Perełka pewnego forum...
    Od: Maciek <m...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik ACMM-033 napisał:

    > Panie, technologia prawie kosmiczna, komputery tam porównują się
    > (głosowanie) i ten, który nawali (niestety, nie jak krowa, bo jak komp
    > nawali, to stoi, a krowa jak nawali, to idzie), jest wykluczany z
    > działania.

    Kosmiczna technologia na cewce o dużej dobroci. Oba generatory pracowały
    ze wspólnym łącznikiem, w postaci obwodu rezonansowego, na którym
    drgania długo się utrzymują. Jeżeli jeden z nich zaczynał odjeżdżać, to
    porównanie tego co wychodziło z łącznika z częstotliwościami ich obu
    dawało sygnał wynikowy, wyłączający ten nagle odpływający. Trochę to
    zawile brzmi ale działało.

    > Ciekawi mnie, czemu nie było to przygotowane, aby włączyło się
    > automatycznie, lub chociaż, za naciśnięciem guziczka/wydaniem dyspozycji
    > z konsoli, przez operatora...?

    Były dwa jednocześnie pracujące. Jeżeli jeden padł, to nic złego się nie
    działo, tylko centrala działała bez rezerwy. Trzeci grzał się na wszelki
    wypadek w innym miejscu. Wystarczyło przejść się do niego, wyjąć, włożyć
    zamiast uszkodzonego i odczekać aż ustabilizują się jego parametry i
    włączyć. Potem do tego doszła centralna synchronizacja według zegara
    atomowego z Poznania. Z łączy przychodził kabelek i to zapewniało
    podstawę zegarową. Lokalne kwarce tylko na zapas.

    > Ja sobie próbuję teraz wyobrazić, jakby wyglądało, gdyby poszczególne
    > podzespoły, moduły E10A, zastępować nowoczesnymi modułami, wykonującymi
    > dokładnie te same i tak samo, zadania, które wykonywała dotychczas
    > zastępowana część, moduł, urządzenie, a możliwie najbardziej
    > zminiaturyzowana. Ciekawi mnie niezmiernie, jak bardzo edziesiątka dała
    > by się tak zminiaturyzować?

    Dawała się modernizować. Zamiast taryfikatora - jedna płyta. Zamist
    dwóch przeliczników - dwie płyty. Gdy weszła nowocześniejsza technika,
    to nie było przeszkód, żeby korzystać z szybkich, 32 bitowych
    procesorów. Jedna płyta zastępowała cały, 300kg stojak. W naszym
    przypadku aż trzy. Poddawały się takim modyfikacjom stojaki mające
    niewiele połączeń z resztą centrali. Podobno pracowali jeszcze nad
    zwinięciem cechowników i mulitirejestrów.
    Koncentrator byłoby bardzo trudno zastąpić czymś małym. Fizycznie gdzieś
    te pary abonenckie muszą wchodzić. Prędzej zdołaliby zastąpić procesor
    koncentratora ale nie słyszałem o jakiś efektach. Były projekty
    unowocześnienia konstrukcji, przez zastąpienie całego pola koncentracji
    przez kodeki osobne dla każdego abonenta, czyli tak jak w każdej
    nowoczesnej centrali. Nie wiem jednak czy to by było do modernizacji już
    istniejących, czy tylko w nowych. Potem wydano gigantyczne pieniądze na
    wymianę wszystkich E10A na nowocześniejsze.