    From: de Fresz <d...@N...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax poszedł pod młotek
    Date: Sat, 2 Jul 2011 01:53:08 +0200

    On 2011-07-01 20:29:50 +0200, Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> said:

    > To tylko Twoja opinia.

    Owszem. A jak wypada jej porównanie z opinią kupujących, czyli poziom
    sprzedaży Pentaxa kontra konkurenci?

    > Ja bardziej ufam opinii takich źródeł jak www.dpreview.com (z
    > podsumowania testu K-X: 'Its high ISO JPEGs are possibly the best of
    > all current DSLRs with an APS-C size sensor; they certainly beat any of
    > its direct competitors.') czy www.dcresource.com (z podsumowaniatestu
    > K-R: 'The Pentax K-r is one of the best entry-level digital SLRs on the
    > market. No other camera in this class comes close to the K-r when it
    > comes to value. ').

    Fakt, Pentax ma bardzo atrakcyjną cenę. Ale popatrzmy na punkty, jakie
    dostał on i konkurnci na dpreview.com:

    K-x: 73%
    550D: 77%
    D5000: 75%

    K-r: 71%
    600D: 77%
    D5100: 76%

    Oba Pentaxy najbardziej odstają w dokładności pomiaru światła i AF,
    jakości RAWów i JPGów nieco też, oczywiście w filmowaniu, za to brylują
    w jakości wykonania i "wartości" (bo i są tańsze od tych konkurentów).

    > A który producent je umieszcza?

    No właśnie nikt. I to byłby dobry punkt dla systemu, zwłaszcza że są w
    nim uszczelniane szkła, w tym niedrogie kitowe.

    > O ile wiem, poza Pentaxem K200D amatorskich korpusów z uszczelnieniami
    > nie było. Uszczelnienia oznaczają wzrost kosztów produkcji - a wszyscy
    > je tną.

    Umówmy się: koszt produkcji, a cena na półce to dość luźno obecnie
    związane czynniki. Ile może kosztować komplet uszczelek w masowej
    produkcji, z 5 dolców? Raczej mniej.

    > Owszem, K-7 nie był udanym modelem. Niewiem jednak, jaki wpływ miała
    > Hoya na jego konstrukcję. K-7 ukaał się mniej więcej rok po przejęciu
    > Pentaxa przez Hoyę. Nie wiem, ile trwał proces jegop projektowania i
    > wdrażania do produkcji -być może po przejęciu przez Hoyę było już za
    > późno na większe zmiany.

    Przy tego typu zaawansowanych produktach zwykle jest ok. 2-3 miesiące
    od startu produkcji, do pojawienia się na produktu na półkach.
    Nierzadko teraz jest tak, że produkcja rusza mniejwięcej równocześnie z
    oficjalnym ogłoszeniem sprzętu.

> [...]
    > powołam na www.dpreview.com: 'Whilst we do not have a specific testing
    > regimen for AF, we have used the K-5 extensively, and we have found
    > that its AF system is extremely capable, in both bright and very low
    > ambient lighting conditions. In the dull interiors of bars and museums,
    > the K-5 doesn't give 100% accuracy, but out of the hundreds of frames
    > which we shot, only a handful are marred by focus errors. Autofocus
    > acquisition is extremely fast and positive, with both conventional
    > screw-driven AF lenses and SDM (ultrasonic-type) optics.'

    Jednak w szczegółowej ocenie w rubryce "Metering & focus accuracy"
    wypadł o tą 1/14 słabiej od Nikona. Zastanawia mnie za to fakt, że 7D
    dostał tą samą ilość punktów. Ale wrzucenie do jednego wora pomiaru
    światła i AF to IMHO raczej słaby pomysł.
    No i jak patrzę na te słupki, to co do jakości w RAWach zestawienia
    D300s z K5/D7000 można by mieć pewne zastrzeżenia - do ISO 3200 D300s
    odstaje niewiele, dopiero powyżej różnice robią się wyraźniejsze. A w
    samplach z życia kóre widziałem, te różnice są mniejsze niż w
    syntetycznych testach.

    de Fresz