    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - prośba o opinie
    Date: Sun, 07 Feb 2010 12:07:14 +0100
    <hj5mjd$7pj$1@inews.gazeta.pl> <hj6996$pgm$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj7h8r$gg6$1@inews.gazeta.pl> <hj7nkh$5j0$1@sunflower.man.poznan.pl>
    <hj8o0p$ljd$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjlhg0$67c$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@g...mierzwiak.com>
    <hjq80t$kru$1@inews.gazeta.pl> <hjqal4$6j3$1@news.onet.pl>
    <hjqic3$no1$1@inews.gazeta.pl> <hjrb53$pa5$1@news.onet.pl>
    <hjta01$m2j$1@inews.gazeta.pl> <hjveu1$b1d$1@news.onet.pl>
    <hk1o6g$ova$1@inews.gazeta.pl> <hk26be$u7q$1@news.onet.pl>
    <hk4b0a$itk$1@inews.gazeta.pl> <hk4tmk$r3k$1@news.onet.pl>
    <hk50id$9or$1@inews.gazeta.pl> <hk5t79$h4e$1@news.onet.pl>
    <hk7nq6$qan$1@inews.gazeta.pl> <hk9nvm$os2$1@news.onet.pl>

    On 2010-02-02 18:38, Marek Wyszomirski wrote:
    > A dlaczego ma być nieskorelowanym? Materiał z którego wykonywana jest
    > matryca nigdy nie jest idealnym. (...)

    Korelacja przede wszystkim tyczy sąsiednich pikseli i algorytmów
    odszumiania, a nie samego materiału. Ten wpływ raczej jest zupełnie
    pomijalny.

    > A ja właśnie nie jestem przekonany. Niedoskonalości procesu produkcyjnego
    > mogą powodować powstanie całych obszarów o mniejszych i większych
    > czułościach.

    Szczerze wątpię, ale nic :)

    > Ja się spotkałem z określaniem tego mianem dyskretyzacji - analogową
    > wielkosć ciągłą zamieniamy na wielkosć cyfrwą w postaci umożliwiajacej
    > rozróżnienie określonej liczby dyskretnych poziomów.

    Akurat przepisałem to z wiki by nie było wątpliwości :)
    To gdzie ten szum? Przy odczycie czy przy pobieraniu danych (światła) do
    komórki? :)

    > Co wynika z kwantowej natury swiatła ujawniającej się przy małej ilości
    > światła padajacego an element swiatloczuły (na powierzchnię piksela moga w
    > określonej liczbie czasu paść np. albo 2 albo 3 fotony - wartości pośrednie
    > takie jak 2.5 fotonu nie są możliwe)

    Chyba tak średnio, bo nie łapiemy fotonów, tylko elektrony, które wybijają
    się pod wpływem światła. Z tymi częściami to nie byłbym pewien, bo cośtam
    uczeni wspominają o częściach, ale póki co to raczej dobre założenie.

    > - i dlatego szum ten nazywany bywa
    > szumem kwantyzacji.

    Zdecydowanie nie :)
    przepiszę Ci z wiki: "Kwantyzacja to nieodwracalne nieliniowe odwzorowanie
    statyczne zmniejszające dokładność danych przez ograniczenie ich zbioru
    wartości."
    To nie jest szum związany z tym procesem, a z małą liczbą światła. To
    jeszcze działa "analogowo".

    > Takich to chyba nigdy nie bedzie - bo nie bedzie takiej potrzeby. Jeśłi ktoś
    > potrzebuje obiektywu f/8 fix focus to i matryca 1/16" powinna go zadowolić.
    > Przy okazji nie będzie narzekał, że głębię ostrości ma zbyt małą:-)))

    Jak kiedyś taki układ będzie kosztował grosze to czemu nie? Już teraz są
    aparaty breloczki do kluczy za kilka złotych.

    > Jakby potrafili odpowiednio dobrze zrobić, to nikt by znie wnikał po ktorej
    > stronie robią tylko używał i się cieszył. Ale - nie potrafili, więc
    > użytkownicy wybrzydzali i musieli się rakiem wycofać. Może sie okazać, że
    > poprawią algorytmy i do pomysłu wrócą.

    Według mnie trzeba by było mieć naprawdę wyraźny powód uniemożliwienia
    wyłączenia takiej funkcji.

    > Szum powstajacy na etapie akwizycji obrazu jest (podobnie jak ziarno przy
    > materiałach analogowych) wadą wynikającą z niedoskonałości technologii.

    Akwizycji? No ok, ciekawiło mnie wyżej czemu nie używasz tego słowa.
    Ale teraz się gubię.

    > Niektórzy dziś twierdzą inaczej, ale... gdybyś 30 lat temu pokazał
    > czarno-białe zdjęcia na ekstermalnych czułościach bez ziarna - wszyscy by
    > się zachwycali. A jeśli chcesz mieć szum na wysokich czułościach jako
    > świadomy efekt artystyczny - przecież można go później podłożyć odpowiednim
    > algorytmem.

    Jak masz gładki obraz to pewnie tak. Ale na to chyba nie liczymy dalej? :)

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564