  • 1. Data: 2009-05-28 10:10:50
    Temat: Pentaksowiec kupił Canona i go troche szlag trafia :)
    Od: j...@g...com

    Witam,

    Po bardzo wielu latach używania Pentaxa (ostatnio K10D) zmieniłem
    system na Canona (50D + 70-200 F4) no i mam mieszane uczucia...
    Wydawało mi się, że Canon (lub Nikon) to szczyt marzeń, bo zawsze mi
    mówili, że profesjonaliści nie używają innych firm (w tym Pentaxów).
    No to zmieniłem z nadzieją doznania szoku na plus. Owszem, AF działa
    pięknie, cicho i szybko, a to głównie mnie bolało w Pentaxie. Szumy
    także wydają mi się być mniejsze na wyższych czułościach, chociaż
    rewelacyjnej różnicy nie ma. Ale to chyba koniec zalet. Trochę mało i
    nie są spektakularne. A wady?
    Po pierwsze z ergonomią tych wszystkich przycisków i ogólnie obsługi u
    Canona jest dość lipnie. Zapewne jestem mocno przyzwyczajony do
    rozwiązań Pentaxa, ale śmiało i obiektywnie mogę powiedzieć, że np.
    przegląd zdjęć w trybie odtwarzania wymaga u Canona użycia osobno:
    przycisku +, przycisku -, dżojstika i przycisku "play" do powrotu
    powiększonego zdjęcia do normalnych rozmiarów. Zatem 4 dość oddalone
    od siebie guziczki. W Pentaxie zoomowanie było na kółku a skrolowanie
    i powrót do rozmiaru również pod jednym palcem. Kółko obok spustu
    migawki też jakoś pod złym kątem umieszczone.. brak dobrze
    dopracowanego trybu auto dla ISO (w Pentaxie mogłem ograniczyć
    działanie automatycznego wyboru do pewnego zakresu no i był też tryb
    preselekcji czułości) no i takie tam inne mniej lub bardziej ważne
    drobnostki...

    Ale to wszystko nic... Posta piszę z innego, głównego powodu: otóż,
    aparat mocno prześwietla zdjęcia. Zauważyłem silne powiązanie pomiaru
    ekspozycji z autofokusem. Ustawiłem scenę z ciemnymi i jasnymi
    elementami. Nie ruszając aparatu i mając ustawiony pomiar matrycowy!
    zmieniałem punkt AF na obiekt ciemny i jasny. Różnica naświetlenia
    jest ogromna. Gdy AF jest na ciemnym polu to reszta jasnych elementów
    zdjęcia jest przepalona. Tak jakby miał w d.., że istnieje jeszcze coś
    oprócz tego na, co nastawia się ostrość. A przecież to pomiar
    matrycowy. Generalnie wg mnie jest to jakiś błąd logiczny - scena się
    nie zmienia, jedynie zmienia się punkt ostrości, to dlaczego zmienia
    się czas naświetlania? Rozumiem takie zachowanie przy pomiarze
    skupionym lub punktowym ale nie matrycowym. Pentax miał w menu
    możliwość wyłączenia takiego powiązania, co zresztą domyślnie
    fabrycznie było właśnie wyłączone. W Canonie nie widzę takiej
    możliwości. Czy to zachowanie jest normalne, też tak macie? Pomiar
    centralnie ważony zachowuje się właściwie podobnie. Jak sobie z tym
    radzić? Włączałem też ten tryb ochrony jasnych obszarów, ale on
    niewiele daje...

    Mały przykład tu: http://fotowyprawy.com/foto/_mg_2073.jpg
    Na zdjęciu stoi jeden gość ubrany na ciemno i trzech na biało.
    ponieważ na niego jest ostrość, to pozostali trzej mają wypalone
    koszulki. Pomiar matrycowy, brak korekcji ekspozycji, zrobione w RAW.
    Z tego co próbowałem i widziałem zdjęcia z Sony (nawet typu SLR-like)
    zdjęcia tego typu są po prostu naświetlone bardzo dobrze.

    Z góry dzięki za sugestie
    kg

  • 2. Data: 2009-05-28 10:19:32
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Ale to wszystko nic... Posta piszę z innego, głównego powodu: otóż,
    > aparat mocno prześwietla zdjęcia. Zauważyłem silne powiązanie pomiaru
    > ekspozycji z autofokusem.

    Jak juz nic nie bedzie pomagac przeczytaj instrukcje ;)

> [...]
    > zdjęcia jest przepalona. Tak jakby miał w d.., że istnieje jeszcze coś
    > oprócz tego na, co nastawia się ostrość.

    j/w

    > A przecież to pomiar matrycowy.

    Czyli "niewiadomojaki".

    > Generalnie wg mnie jest to jakiś błąd logiczny - scena się
    > nie zmienia, jedynie zmienia się punkt ostrości, to dlaczego zmienia
    > się czas naświetlania?

    BO TAK sobie zalozyl konstruktor. Jak nie pasi kup Pentaxa ;)

  • 3. Data: 2009-05-28 10:22:51
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 28 May 2009 03:10:50 -0700 (PDT), j...@g...com napisał(a):

    > Rozumiem takie zachowanie przy pomiarze
    > skupionym lub punktowym ale nie matrycowym.

    Analogowe Canony też tak miały - to takie podejście że amatorzy
    zepsują mniej zdjęć jeśli pomiar będzie z "głównego" obiektu.
    Przyzwyczaj się ;-)

    Pozdrawiam,
    Henry

    --
    FAQ prf: http://www.prf-faq.prv.pl
    Fotografia czarno-biała: http://www.korex.net.pl/forum/

  • 4. Data: 2009-05-28 10:30:38
    Od: j...@g...com

    On 28 Maj, 12:19, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> wrote:

    > Jak juz nic nie bedzie pomagac przeczytaj instrukcje ;)

    > j/w

    > Czyli "niewiadomojaki".

    > BO TAK sobie zalozyl konstruktor. Jak nie pasi kup Pentaxa ;)

    echh.. Jakub.. Pomógłbyś koledze, a nie odsyłał do instrukcji czyli
    "niewiadomogdzie" :p
    Dodam, ze instrukcję poczytałem. Jest ona użyteczna dopiero w
    połączeniu z jakąś wiedzą rozszerzoną pochodzącą od doświadczonych
    użytkowników.

    pozdr
    kg

  • 5. Data: 2009-05-28 10:32:47
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > Dodam, ze instrukcję poczytałem. Jest ona użyteczna dopiero w
    > połączeniu z jakąś wiedzą rozszerzoną pochodzącą od doświadczonych

    Jak Ci mam pomoc? :) Tak po prostu jest - jak Ci to przeszkadza to pech...

    Ja zawsze uzywalem centralnego pola AF i przekadrowywalem.
    Zreszta w Pentaxie tez ;-)

  • 6. Data: 2009-05-28 10:42:57
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Użytkownik <j...@g...com> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...

    > Po pierwsze z ergonomią tych wszystkich przycisków i ogólnie obsługi u
    > Canona jest dość lipnie.

    [ciach]

    Kwestia przyzwyczajenia
    Jeszcze będziesz chwalił położenie kółka nastaw względem spustu gdy
    przyjdzie Ci używać aparatu jedną ręką w biegu :-)

> [...]
    > zmieniałem punkt AF na obiekt ciemny i jasny. Różnica naświetlenia
    > jest ogromna. Gdy AF jest na ciemnym polu to reszta jasnych elementów

    Tak ma działać. Tak ktoś to wymyślił lata temu i tak to działa. Mnie się
    podoba :-)
    Jak potrzebuję innego działani to zmieniam na centralnie ważony.

    Dzięki temu masz większe szanse, że główny motyw dobrze naświetlony gdy tło
    jest jaśniejsze lub ciemniejsze niż główny obiekt.

    > Czy to zachowanie jest normalne, też tak macie?

    Tak od kiedy pamiętam (w czasach analogowych też tak było).

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 7. Data: 2009-05-28 10:46:06
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    j...@g...com wrote:

> [...]
    > zdjęcia jest przepalona. Tak jakby miał w d.., że istnieje jeszcze coś
    > oprócz tego na, co nastawia się ostrość. A przecież to pomiar

    Było kupić S5 a nie bawić sie w jakieś komuny...

  • 8. Data: 2009-05-28 10:53:10
    Od: j...@g...com

    On 28 Maj, 12:46, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > j...@g...com wrote:
    [...]

    > Było kupić S5 a nie bawić sie w jakieś komuny...
    > --
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    Nie ironizuj, bo szkoda atramentu.. poza tym niepotrzebnie dyskusja
    wypada z nurtu. Mam problem, z którym się nie spotkałem w poprzednim
    systemie i prosto - potrzebuję informacji. Tym bardziej, że jak
    napisałem, ten inny system już wymyślił, że może być przydatne
    wyłączanie tego powiązania ekspozycji z autofokusem, więc temat nie
    jest głupi.. Jak masz coś w temacie to zapraszam.. A jak nie, to
    proszę nic nie pisz, bo potem historyczne wątki mają po kilkadziesiąt
    wypowiedzi, z czego tylko kilkanaście na temat. W dodatku nie znając
    mnie już mnie obrażasz..

  • 9. Data: 2009-05-28 10:54:54
    Od: j...@g...com

    On 28 Maj, 12:32, Jakub Jewuła <b...@s...com.pl> wrote:

    > Jak Ci mam pomoc? :) Tak po prostu jest - jak Ci to przeszkadza to pech...
    >
    > Ja zawsze uzywalem centralnego pola AF i przekadrowywalem.
    > Zreszta w Pentaxie tez ;-)

    No wiesz, jak aparat drastycznie niepoprawnie naświetla, to jednak mi
    to przeszkadza..
    Z przekadrowywaniem nie zawsze się rzecz sprawdzi, bo poruszający się
    obiekt może w czasie mojego przekadrowania stracić się z ostrego pola
    widzenia. W dodatku centralny pomiar wymaga korekt, na co może nie być
    czasu :) Zresztą chciałem korzystać z dobrodziejstw, jakie daje Canon
    - wyboru punktu AF, prawdziwego dobrego pomiaru matrycowego itp.

    Ale widzę już kilka wypowiedzi w stylu "ten typ tak ma". Więc
    generalnie właśnie o to mi chodziło, żeby dowiedzieć się czy to typowe
    czy jakaś wada sprzętu. Dzięki.

    pozdr
    kg

  • 10. Data: 2009-05-28 10:59:01
    Od: j...@a...at

> [...]
    > Z tego co próbowałem i widziałem zdjęcia z Sony (nawet typu SLR-like)
    > zdjęcia tego typu są po prostu naświetlone bardzo dobrze.

    ergonomia nie jest zla to tylko kwestia przyzwyczajenia sie.
    pokretlo nie lezy calkiem pod palcem , ale kiedys to zrobil canon
    swiadomie ( Coloni) aby przypadkowo nie przestawic czegos w trakcie
    fotografowania. Rozwiazanie z kolkime pod przyciskiem
    ( Nikon ,.panasonik) wymagaja mniejszego ruchu palca , ale i
    przestawic przypadkowo jest latwiej.

    zdjecia przeglada sie b szybko i wygodnie kolkiem tylnym.

    zdjecie jest obficie naswietlone , ale nie tragicznie przeswietlone ,
    moze masz za jasno ustawiony monitor i stad takie wrazenie?, ja na
    poczatku tez myslalem ze znacznie przeswietla , dopiero na wydruku
    okazalo sie ze jest w zasadzie o.k. - mielam za jasno ustawiony
    mkonitor.
    U mnie jest jasnawo ale nie moge powiedziec ze znacznie przeswietlone.
    Ustaw w DPP kontrast na -2 pojawia sie szczegoly w swiatlach.
    Zauwazylem ze canon /dpp ma tendencje do troche zbyt twardego oddania
    tonu.

    przeczytaj rzeczywiscie instrukcje ,przynajmniej te wzniejsze rzeczy
    n,t, naswietlenia.

    Jestem pewnien ze bedziesz po paru tygodniach zadowolony.
    Jaki obiektyw jesli mozna zapytac ?

    XXX