  • 11. Data: 2009-04-14 20:13:56
    Temat: Re: Patent na dekielek bez uszka
    Od: j...@a...at

    On 14 Apr., 21:27, Krzysztof 45 <m...@v...pl> wrote:
    > Agent pisze:> pozostaje tylko kupić jakiś zamiennik z uszkiem? A może zamontowany
    >
    > Olej dekielek i filtr UV, no chyba ze focisz rajd
    > samochodowy z bliska.
    > Szklo w obiektywie jest bardziej wytrzymałe na zarysowania
    > niż Ci sie wydaje, i w zwykłym obchodzeniu sie z nim i
    > chowaniu bez dekla do torby w której nie masz gruzu nic mu
    > sie nie stanie.
    > --
    > Krzysiek

    poza tym ze przyciaga kurz , ktory na nim osiada i to szybciej niz
    mozna sadzic.
    a kurz na soczewce szczegolnie w obiektywach krotkoogniskowych to
    spadek rozdzielczosci.

  • 12. Data: 2009-04-14 21:14:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    dOn Tue, 14 Apr 2009, z/svc wrote:

    > Czy mógłby ktoś coś więcej na ten temat - okrutnie mnie to
    > zaintrygowało!

    Pomysłu na objaśnienie BF przy kompakcie nie mam.
    Co innego z nieostrością jako taką.

    > rzeczywiście jest to możliwe, że filtr UV przeszkadza w poprawnym
    > działaniu auto-focusa?

    Weź i popatrz przez jakąś tanią szybę okienną.
    Z trochę dalsza.
    Widać jak "fałduje" obraz.
    Jak szyba jest blisko optyki, to takie "fałdowanie" musi powodować
    nieostrość, z grubsza tym większą im mniejsza przysłona (czyli większa
    powierzchnia zbierająca światło) - oczywiście dla dużych apertur
    i kilku "fałd" mieszczących się w "źrenicy" zachowanie może być już różne.
    Po uświadomieniu sobie że jeden piksel kompakta to raptem dwa albo
    trzy mikrony, widać jak małe "zafałdowanie" się będzie liczyło.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-04-14 21:16:22
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >filtr UV nie ma zadnego wplywu na jakosc pracy af .

    Każdy dodatkowy element wprowadzony do układu MUSI mieć wpływ na jego pracę.
    Mówię o układzie, a nie tylko mechanizmie AF. Choć przyznaję, że tak
    drastycznego pogorszenia jakości jeszcze do tej pory nie widziałem. A oto
    przykład: http://img2.imageshack.us/gal.php?g=img0004pyt.jpg
    Nietrudno zgadnąć, które zdjęcie robione było z kiepskim filtrem. Obydwa ze
    statywu.

  • 14. Data: 2009-04-14 21:31:37
    Od: nb <n...@n...net>

    at Tue 14 of Apr 2009 23:16, awygo wrote:

> [...]
    > http://img2.imageshack.us/gal.php?g=img0004pyt.jpg Nietrudno zgadnąć,
    > które zdjęcie robione było z kiepskim filtrem. Obydwa ze statywu.

    Różnica tylko w filtrze? Jeśli tak, to wyjaśnia co mi zżera część
    widma ulubionej czerwieni, że staje się znienawidzoną. Można to
    jakoś wytłumaczyć?

    --
    nb

  • 15. Data: 2009-04-15 06:07:07
    Od: j...@a...at

    On 14 Apr., 23:16, "awygo" <a...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:6135e5b9-8bd5-458f-a1f1-865db4a5a29d@
    k8g2000yqn.googlegroups.com...

    > Każdy dodatkowy element wprowadzony do układu MUSI mieć wpływ na jego pracę.

    brzmi madrze tylko nie wprowadzasz filtra UV du ukladu pracy AF.

    w zasadzie matryce sa nieczule na UV. Bywaja filtry podbarwiane tzw
    przeciwmgielne z lekkim cieplym zafarbem - zgadzam sie ze one moga
    miec jakis wplyw na prace AF (podobnie jak barwne filtry polowkowe) .
    Filtry bezbarwne miec nie moga.

> [...]
    pyt.jpg
    > Nietrudno zgadnąć, które zdjęcie robione było z kiepskim filtrem. Obydwa ze

    ale nie myl gorszej rozdzielczosci obrazu z gorsza praca AF.
    Wcale wplyw filtra nie musial byc negatywny na prace AF czyli
    doladnosc ostrzenia.
    Owszem nie mam watpliwosci ze slaby filtr , glownie z marnymi
    powlokami przeciwodblaskowymi moze zaburzyc rozdzielczosc obrazu ,
    pojawia sie flary itp ale nie ma dodowdow , ze wplywa wlasnie na AF.
    A dopoki takich dowodow nie ma i niekt tego nie wykazal jakimis
    pomiarami nie ma podstaw by przyjac , ze filtr UV zakloca prace AF.

    Prosta watpliwosc dotyczaca prezentowanych zdjec:
    wyobrazmy sobie ze autor zdjec nie czyscil regularnie powierzchni
    filra , byl on zakurzony , moze mnial nawet jakies odciski.
    Oczywiscie , ze taki zakurzony filtr bedzie zaburzal rozdzielczosc
    obrazu - musi byc mniej ostry.
    I wyobrazmy sobie ze w celach porownawczych zdjal filtr - zdjecie
    okazalo sie rzeczywiscie ostrzejsze.
    Ale powodem poprawy jakosc byloby nie zdjecie filtra a zdjecie
    zanieczyszczen .Oto mozliwe scenario.

    NIe wiem czy tak bylo , ale na podstawie jednego zdjecia nie
    wysuwalbym wnioskow ogolniejszych , ze filtry pogarszaja prace AF ,
    ale oczywiscie zanieczyszczone pogarsza rozdzielczosc obrazu.

    Ale generalnie zasada ze na filtrach nie powinno sie oszczedzac jest
    sluszna.

    XXX

  • 16. Data: 2009-04-15 08:24:11
    Od: "Agent" <w...@o...ue>

    Użytkownik "Andy" <p...@p...de> napisał w wiadomości

    > "Agent" <w...@o...ue> schrieb im Newsbeitrag

    > To nie slyszales o najnowszym wynalazku japonczykow ? Produkuja taka
    > specjalna tasme klejaca. Owijasz caly aparat i zero kurzu, wloskow, a
    > nawet tych "o zgrozo" odciskow palcow na obudowie. A jak dobrze poowijasz,
    > to nawet pod woda mozna focic.
    > :)

    Mało smieszne. Nie ma problemu w przeczyszczeniu raz na jakiś czas ale po
    kazdym włożeniu do torby nie chcę miec czegoś na obiektywie

  • 17. Data: 2009-04-15 09:20:53
    Od: "K.M.C." <kmc@niespamuj_na_tlenie.pl>

    awygo pisze:

> [...]
    > przykład: http://img2.imageshack.us/gal.php?g=img0004pyt.jpg
    > Nietrudno zgadnąć, które zdjęcie robione było z kiepskim filtrem. Obydwa ze

    Mnie sie wydaje, że ta nieostrosc to efekt wypalenia tych 3 paczek ;-))

    pozdr

    --
    Krzysiek Ciesielski K.M.C.
    www.uarebeautiful.com

  • 18. Data: 2009-04-15 14:22:17
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...
> [...]
    > pracę.

    >brzmi madrze tylko nie wprowadzasz filtra UV du ukladu pracy AF.

    ????? A gdzie? Jak fotografujesz przez szybę, to też nie ma to wpływu na
    działanie AF?

    >w zasadzie matryce sa nieczule na UV

    To w zasadzie po co filtr UV? Nie wystarczy czyste szkło do ochrony
    obiektywu?

    >nie ma podstaw by przyjac , ze filtr UV zakloca prace AF.

    Nie ma. Ale filtr to nie tylko powłoka odcinająca UV. To jeszcze szkło,
    oprawa. Może być osadzony nie prostopadle do osi obiektywu? Nie wiem -
    gdybam.

    >Prosta watpliwosc dotyczaca prezentowanych zdjec:
    >wyobrazmy sobie ze autor zdjec nie czyscil regularnie powierzchni
    >filra

    Nie, tego nie potrafię sobie wyobrazić. Po 35 latach fotografowania
    powinienem poczuć się urażony... ;-)

    >na podstawie jednego zdjecia nie
    >wysuwalbym wnioskow ogolniejszych , ze filtry pogarszaja prace AF ,
    >ale oczywiscie zanieczyszczone pogarsza rozdzielczosc obrazu.

    To ile miałem tych zdjęć wrzucić? Ale przyznaję Ci rację: mój błąd - na tym
    zdjęciu akurat nie widać BF tylko ogólną kaszanę.

    >Ale generalnie zasada ze na filtrach nie powinno sie oszczedzac jest
    >sluszna.

    Niestety...

  • 19. Data: 2009-04-15 14:43:13
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "K.M.C." <kmc@niespamuj_na_tlenie.pl> napisał w wiadomości

    > Mnie sie wydaje, że ta nieostrosc to efekt wypalenia tych 3 paczek ;-))

    Właśnie! Należało to popić dwunastym piwem!

  • 20. Data: 2009-04-15 15:05:33
    Od: j...@a...at

    > ????? A gdzie? Jak fotografujesz przez szybę, to też nie ma to wpływu na
    > działanie AF?

    jesli jest czysta to nie
    nalezaloby rozrozniac pomiedzy detekcja fazy i detekcja kontrastu.

    w detekcji kontrastu nie moze miec , w detekcji fazy o ile jest ze
    szkla o odpowiedniej dyspersji ( optyczego ) tez nie

    > To w zasadzie po co filtr UV? Nie wystarczy czyste szkło do ochrony
    > obiektywu?

    tak.

    filtr UV ma sens w fotografi analogowej gdyz emulsja chemiczna jest
    uczulona na UV , ktore ze wzgledu na inny wspolczynnik zalamania
    oniskowane jest w innym miejscu niz promieniowanie widzialne , czyli
    powodowaloby nieostrosc.
    Soczewki sa dosys mocnym filtrem UV . Zalecano stosowanie UV glownie w
    miejscach o podwyzszonym natezeniu jak duza wysokosc , itd , itp.
    Matryce nie sa czule na UV - odcinanie UV nie jest potrzebne.
    Jesli nie wierzysz to poczytaj n,t, uczulenia spektralnego matryc..

> [...]
    > gdybam.

    > Nie, tego nie potrafię sobie wyobrazić. Po 35 latach fotografowania

    odnosze sie do dwoch prezentowanych zdjec ksiazki/skoroszytu.
    wyraznie widac ze rozdzielczosc drugiego zdjecia z filtrem jest
    nizsza , ale maximum ostrosci o ile mozna rozpoznac jest w tym samym
    miejscu. Oznacza to ze filtr UV nie wplynal na prace AF tylko na
    rozdzielczosc celego ukladu optycznego - a to roznica. Zdjecie jest w
    tym samym miejscu ostre tyle ze mniej - AF zadzialal tak samo.

    Kiedys bawilem sie wplywem filtra UV na prace AF w detekcji fazy - nie
    stwierdzilem roznic , ale korzystalem z jednego konkretnego
    egzemplarza. NIe podejmuje sie zaryzakowac teze, iz filtr UV wplywa
    na prace AF .
    na rozdzielczosc owszem moze wplynac jesli jest zapaprany a moze i
    jakiejs niskiej jakosci o slabych powlokach przeciwodblaskowych albo i
    bez.

    > To ile miałem tych zdjęć wrzucić? Ale przyznaję Ci rację: mój błąd -  na tym
    > zdjęciu akurat nie widać BF tylko ogólną kaszanę.

    o ile dobrze zrozumialem robiles zdjecie kompaktem ?
    jakim ?
    one najczesciej dzialaja na zasadzie detekcji kontrastu - tutaj wplyw
    UV jest bez znaczenia , bez najmniejszego.

    Swego czasu zastanawialem sie nawet czy na obiektywach w ktorych
    ostrzenie odbywa sie przez obrot tubusa z nakreconym filtrem , wzrost
    masy tubusa poprzez zalozenie fitra nie wplynie jakos na prace AF .
    Nie zauwazylem roznicy , natomiast zauwazylem jesli nakrecilem jeszcze
    oslone przeciwsloneczna.
    Bezwladnosc wzrosla i uklad widocznie zatrzymywal sie z wiekszym
    opoznieniem.
    Z tego wzgledu nie stosuje oslon przeciwslonecznych obracajacych
    sie , natomiast w jednym obiektywie owszem mam obracajacy sie filtr
    ( c 50/1,4) - co mi sie nie podoba, ale z tym trzeba zyc.

    Byc moze w kompakcie wzrost masy byl przyczyna jesli sie filtr rusza
    w trakcie ostrzenia ?
    ale to tylko taka hipoteza robocza na uzytek chwili - nie wiem
    przeciez jakim obiektywem robiles zdjecia.

    sorry troche sie rozpisalem.
    reasumujac :
    nie mam podstaw by uwierzyc Ci , ze filtr UV byl powodem BF , ale
    oczywiscie jest bardzo mozliwym , ze slaby filtr UV mogl jakos
    pogorszyc rozdzielczosc obrazu .

    woogole odnosze takie wrazenie ze mylisz pojecia pracy AF z
    rozdzielczoscia / ostroscia obrazu - niska ostrosc nie koniecznie
    musi byc spowodowana praca ukladu AF.

    XXX